دبیر کل سازمان ملل خواستار تمرکز بر از سرگیری فرآیند سیاسی در مورد سوریه شد

بان کی -مون دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه گفت : وی از میانجی سوریه خواسته است ‘ تمرکز بیشتری بر راه اندازی مجدد فرایند سیاسی ‘ برای پایان دادن به جنگ داخلی چهار ساله ای داشته باشد که حدود 220 هزار کشته و میلیون ها آواره بر جای گذاشته است .

th

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، ‘ استفان دمیستورا ‘ میانجی سازمان ملل از ماه اکتبر تلاش خود را برای ترک مخاصمه محلی در شمال حلب به کار برده و در هفدهم فوریه اعلام کرد که دولت سوریه مایل به تعلیق بمبارانهای هوایی و گلوله بارانهایش به مدت شش هفته در چارچوب یک طرح آزمایشی است.

بان به خبرنگاران گفت : من اکنون از استفان دمیستورا خواسته ام بر راه اندازی مجدد فرآیند سیاسی بسیار بیشتر تمرکز کند. من به حمایت کامل نیاز دارم . هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. تنها یک راه حل سیاسی و گفت و گو می تواند پاسخگوی این وضع باشد.

دمیستورا قرار است اواخر ماه جاری گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

وی سال گذشته به عنوان میانجی سوریه جانشین اخضر ابراهیمی شد. ابراهیمی خود در سال 2012 به عنوان جانشین کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل منصوب شده بود که پس از شش ماه ایفای نقش کناره گیری کرد.

ابراهیمی و عنان هردو از یک بن بست جهانی بویژه در شورای امنیت بر سر نحوه پایان دادن به جنگ سوریه ابراز ناراحتی کردند.

روسیه تحت حمایت چین ، چندین قطعنامه شورای امنیت را که تهدید به اقدام علیه سوریه متحدشان کرده بودند، وتو کرد.

بان گفت : جامعه بین الملل باید مسئولیت اخلاقی و سیاسی کامل داشته باشد. جنگ سوریه از مدتها پیش از حد حرف برای توصیف این ویرانی فراتر رفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا