سامانه الکترونیکی در گمرک اصفهان مستقرشد/افزایش 31 درصدی درآمد گمرکات استان اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

احمدی ونهری خبر داد:

سامانه الکترونیکی در گمرک اصفهان مستقرشد/افزایش 31 درصدی درآمد گمرکات استان اصفهان

اسدالله احمدی ونهری امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به استقرار گمرک الکترونیک به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در اصفهان اظهار کرد: پروژه استقرار گمرک الکترونیک با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی از تیرماه سال 1393 در گمرک اصفهان شروع و در حال حاضر به طور 100 درصد در تمام گمرکات استان محقق شده است. با بیان اینکه با راه اندازی این سامانه کارها به صورت شفاف و سیستمی انجام می‌شود و دخالت نیروی انسانی کم شده است، گفت: کسانی که قصد انجام خلاف داشتند با این سامانه امکان تخلف  ندارند، چون سیستم مجازی است وکارشناس را از سراسر کشور انتخاب می‌کند و متقاضی نمی‌تواند با کارشناس ارتباط برقرار کند و افرادی که قصد خلاف دارند این اقدامات را سختگیری می‌دانند.

وی حداقل تعرفه گمرکی استان را پنج درصد و حداکثر آن را 55 درصد اعلام کرد و افزود: تعرفه کالاهای اساسی، خطوط تولید و مواد اولیه کاهش و تعرفه کالاهای مصرفی، لوکس و تزئینی افزایش پیدا کرده

وهمچنین طی 10 ماهه نخست امسال از گمرک استان اصفهان تشریفات صادرات بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش 675 میلیون و 346 هزار دلار انجام داده است. در حال حاضر رتبه استان در کشور در بخش صادرات ششم و در بخش واردات بالای 20 است، اما میزان صادرات استان امسال 21 درصد کاهش یافته است.

مدير كل گمركات استان اصفهان افزود: دور اظهاری در تمام رویه‌های گمرکی، راه‌اندازی درب خروج، راه اندازی قبض انبار الکترونیک در تمام گمرکات استان، دریافت الکترونیک راهنامه CMR و مانیفست دریایی، انجام احراز هویت توسط سامانه، استفاده از سامانه آنلاین ارزش TSC، تعیین اتوماتیک و هوشمند کارشناس، تعیین مسیر اظهارنامه‌ها به صورت هوشمند (مسیر سبز، زرد و قرمز)، طرح کارشناس متمرکز و دریافت مجوزهای لازم برای صادرات، واردات، ورود موقت و خروج موقت از طریق پنجره تجارت فرامرزی از جمله اقدامات انجام شده در این اداره کل در سال جاری است.

احمدی ونهری ادامه داد: راه اندازی صندوق الکترونیک و اتصال به بانک، راه اندازی تیر الکترونیک، صدور پروانه الکترونیک، حذف فیزیکی اسناد کاغذی، راه اندازی سامانه جامع بازبینی، راه اندازی سامانه معافیت مسافری، پیاده سازی سامانه جامع قضایی، راه اندازی اکسس کنترل در گمرک اصفهان و راه اندازی سامانه بایگانی دیجیتال اسناد (جلوگیری از مفقودی اسناد – تغییر اسناد) از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

 

وی نتایج حاصل از سیستمی شدن عملیات گمرکی را تسریع در روند عملیات، تسهیل عملیات گمرکی، افزایش دقت در عملیات گمرکی و کاهش زمان و هزینه‌های صاحبان کالا از 26 روز به 3 روز در واردات مسیر قرمز و یک روز در مسیر سبز و زرد و یک ساعت در رویه صادرات دانست و افزود: با راه اندازی این سامانه کارمندان در سایر بخش‌ها همکاری خواهند داشت و در عین تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند و نیروی جدید استخدام نخواهیم داشت.

 

مدیرکل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: در 10 ماه نخست امسال گمرکات استان اصفهان تشریفات صادرات یک میلیون و 59 هزار تن و به ارزش 675 میلیون و 346 هزار دلار انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 8 درصد و از حیث ارزش 21  درصد کاهش داشته است.

وی عمده‌ترين كالاهاي صادراتي از گمرك اصفهان را، شامل آهن آلات و فولاد و مصنوعات آن با 31 درصد، مواد پتروشيمي با 20 درصد، فرش با 17 درصد و محصولات لبنی با پنج درصد و سایر کالاها را 28 درصد دانست و اضافه کرد: مهم‌ترين كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي گمرك اصفهان عراق با 254 میلیون دلار و 38 درصد سهم از کل صادرات، افغانستان با 168 میلیون دلار 25 درصد، پاكستان با 71 میلیون دلار و 11 درصد و تركمنستان با 45 میلیون دلار و 7 درصد است.
مدير كل گمركات استان اصفهان با بیان اینکه در این مدت 65 هزار و 274 تن كالا به ارزش 264 ميليون و 103 هزار دلار به گمرك اصفهان وارد شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن شش درصد کاهش و از حيث ارزش چهار درصد کاهش يافته است، افزود: حتی با کاهش واردات گمرکات استان، در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و راه اندازی سامانه پنجره فرامرزی شاهد افزایش 31 درصدی درآمد گمرکات استان اصفهان هستیم.

 

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه گمرک استان امسال بیش از یک هزار و 282 میلیارد و 102 میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است، گفت: طي اين مدت 133 فقره اظهارنامه، به ارزش 22 ميليون و 144 هزار دلار، مربوط به واحدهاي توليدي با معافيت ترخيص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص مهمترين كالاهاي وارداتي گمرك اصفهان در 10 ماهه امسال گفت: ماشين آلات مكانيكي با 34 درصد، ماشين آلات برقي با 12 درصد، اجزا و قطعات منفصل ماشین آلات 12 درصد، کاغذ و مقوا با چهار درصد از مهمترین کالاهای وارداتی بوده است. هم‌چنین عمده‌ترين كشورهاي صادر كننده به مقصد گمرك اصفهان چين با 24 درصد، ايتاليا با 15 درصد، كره جنوبي با 13 درصد و آلمان با 12 درصد هستند.

 

احمدی ونهری اظهار کرد: طی این مدت واحد قضایی گمرک اصفهان، 1071 فقره پرونده مظنون به قاچاق کالا و به ارزش 670 میلیارد و 140 میلیون ریال رسیدگی کرده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 26 درصد افزایش و حيث ارزش 134 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: امسال تشريفات گمركي تعداد 16 هزار و 657 بسته ورودي و خروجي از گمرك امانات پستی اصفهان به ارزش بالغ بر 43 ميليارد ریال انجام شده كه این ميزان از حيث تعداد نسبت به سال قبل 8 درصد کاهش و از لحاظ ارزش 3 درصد افزايش داشته است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا