رئیس سازمان حفظ نباتات: ساماندهی مصرف سموم در دستور کار است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا محمدعلی باغستانی عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری همایش انتقال یافته های کاربردی و طرح ناظران گیاهپزشکی در سالن موزه ریاست جمهوری رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سالانه بین 20 تا 25 هزار تن سموم کشاورزی در سطح 16 میلیون هکتار باغ کشاورزی در کشور مصرف می شود.
وی تصریح کرد: سموم کشاورزی باید ارتقا یابند و استاندارد شوند و نیز تسهیل در ثبت سموم کم خطر، کاهش تعرفه های سموم کم خطر و نیز تنظیم تعرفه ها انجام شود.
وی گفت: باید ثبت سموم با نام تجارتی باشد و کمپانی های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در داخل کشور تشویق شوند که با این کار تکنولوژی تولید سموم با کیفیت در داخل کشور توسعه یافته و باعث ارتقا تولید کنندگان داخلی خواهد شد.
رئیس سازمان حفظ نباتات، استفاده از روش های بیولوژیک به منظور کاهش مصرف سم را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این زمینه توسعه و استفاده سیستم های نوین پیش آگاهی را در کشور داریم که ما در این راستا طرحی را با دانشگاه تهران شروع کردیم.
وی بیان کرد: در این طرح با استفاده از سیستم های پهباد و سیستم های تصویری به پایش و ردیابی آفات می پردازیم که می تواند در کاهش میزان مصرف سم تاثیرگذار باشد.
باغستانی گفت: سال گذشته مصرف سموم کشاورزی برای بیش از 700 هزار هکتار مزارع گندم در برابر بیماری زنگ گندم در کشور پیش بینی شده بود که به دلیل فعالیت شبکه های پیش آگاهی کشور، این میزان به 60 هزار هکتار کاهش یافت و فقط در رابطه با بیماری زنگ گندم 800 تن سم در کشور کمتر استفاده شد.
وی ادامه داد: توسعه روش های غیر شیمیایی مثل استفاده از کارت های زرد و فرومون ها نیز یکی از برنامه های ساماندهی مصرف سموم کشاورزی در کشور است که در مورد فرومون ها سال گذشته با تسهیلاتی که داشتیم میزان مصرف فرومون ها به دو برابر افزایش پیدا کرد.
وی استفاده از روش بیولوژیکی را توصیه کرد و گفت: سال گذشته برای 230 هزار هکتار از باغات کشاورزی با استفاده از اعتبارات یارانه ای روش بیولوژیکی به کار رفته است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در رابطه با استفاده از روش بیولوژیکی 60 درصد اعتبار را سازمان حفظ نباتات و 40 درصد را کشاورز پرداخت می کند و به تازگی این اعتبارات به سمت مبارزات بیولوژیک محصولات تازه خوری می رود.
در این همایش 9 طرح پایان یافته کاربردی در بخش گیاهپزشکی شامل طرح بررسی میزان کشندگی حشره کش های افوریا و مونتو بر کفشدوزک، طرح مقایسه تأثیر ph بر میزان کارایی حشره کش مونتو علیه پسیل پسته، طرح تاثیر مصرف خاکی و برگی کلسیم بر عارضه لکه پوست استخوانی پسته، طرح اثرات روغن پاشی زمستانه بر روی سرخشکیدگی ارقام پسته و دیگر طرح ها ارایه و بررسی شد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7433/3028

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا