پیشگیری از حوادث ناگوار در تبریز با مشارکت و ارتقای فرهنگ ایمنی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، صادق نجفی روز چهارشنبه در جمع کارشناسان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری تبریز با بیان این‌ که ابعاد حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو باید به نقطه تحول در مباحث ایمنی شهری تبدیل شود، افزود: فرهنگ ایمنی، باید مقدم بر بحث‌های زیرساختی و تجهیزاتی آتش نشانی، ارتقا یابد.
وی یادآوری کرد: طبق مستندات آتش نشانی، بخش عمده‌ای از حوادث ناگوار روزمره، ریشه در بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری دارد.
شهردار تبریز اظهار کرد: بی‌احتیاطی‌هایی که گاه ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد و ناگهان بروز پیدا می‌کند را می توان با ارتقای فرهنگ ایمنی و رعایت اصول ایمنی، تا حد زیادی از حجم خسارت های جانی و مالی کاست.
نجفی، ادامه داد: رعایت نکردن اصول ایمنی و نوسازی ساختمان بلندمرتبه پلاسکو، موجب شد این آتش سوزی، به یک موضوع ملی تبدیل و تاثر عمومی را به دنبال داشته باشد.
وی گفت: اگر اصول ایمنی در این ساختمان رعایت یا ساختمان در موعد مقرر تحکیم و نوسازی می‌شد، چنین حادثه‌ای در بدو وقوع مهار می‌شد.
شهردار تبریز اظهار کرد: فضایی که در اثر حادثه پلاسکو ایجاد شده باید زمینه افزایش حساسیت و آگاهی شود نه اینکه فضای رعب و وحشت شهروندان باشد.
نجفی با تاکید بر این که با وجود پیامدهای تلخ و دلخراش، حادثه پلاسکو باید به عنوان یک تجربه ارزشمند در مباحث ایمنی شهری، تلقی شود، یادآوری کرد: مطالعات فرسودگی ساختمان، آثار حریق و مستندات عملیات آتش نشانی، ایمنی، امداد و نجات باید به عنوان تجارب گران‌سنگ مورد توجه مدیران دولتی باشد.
وی بر لزوم تقویت جایگاه شاخص‌های ایمنی در اصول ساخت‌ و ساز تاکید کرد و گفت: قوانین مهم مباحث عمران و معماری، اسناد ارزشمندی است که باید در حوزه‌های اجرایی، از سوی دولت و مجلس پشتیبانی شود.
نجفی افزود: تا زمانی که اصول کلی پدافند غیرعامل که بارها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته در مقام عمل اجرا نشود، نمی توان شاهد تحول جدی در مباحث سخت‌افزاری شهر شد.
وی با اشاره به ضرورت‌های فرهنگی این موضوع گفت: ظرفیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها باید در وهله اول معطوف حوزه‌های شهروندی شود و آگاه‌سازی عموم شهروندان از عواقب تخلفات ساختمانی، از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه است.
شهردار تبریز یادآوری کرد: این شهرداری با نصب 16شیر هیدرانت در محدوده بازار تلاش کرده تا در صورت بروز حریق، بتواند آب مورد نیاز را برای اطفای حریق فراهم سازد چرا که خودروهای آتش نشانی نمی تواند در داخل بازار تردد کند.
نجفی با اشاره به اصول مورد نیاز برای پیشگیری از حوادث در بازار بزرگ تبریز، افزود: اصلاح شبکه برق‌رسانی، سامان‌دهی سدمعبرها و اجرای انشعاب های مطمئن از شیرهای هیدرانت اطراف بازار، از جمله الزاماتی است که موجب ایمنی بازار بزرگ تبریز در مقابل آتش سوزی می شود.
وی اظهارامیدواری کرد با پیگیری های جدی شهرداری تبریز، اهداف مربوط به ایمن سازی واحدهای تجاری مرکزی شهر و به ویژه بازار تبریز، محقق شود.
بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی** انتشار دهنده :محمد رستگار
8023/6183

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا