مجوز احداث 157 تن سردخانه و انبار سیب زمینی در استان اردبیل صادر شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

اقبال عباسی روز چهارشنبه در آیین افتتاح سردخانه تخصصی سیب زمینی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل افزایش ظرفیت سردخانه های تخصصی را بیانگر توجه جدی دولت تدبیر وامید به کشاورزان دانست.
او یکی از مهم ترین اهدافی که دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی دنبال می کند را کاهش ضایعات محصولات کشاورزی ، افزایش مدت زمان ماندگاری این محصولات و همچنین ایجاد تعادل بین تولید و مصرف در تمام ماههای سال دانست.
او گفت: توسعه و گسترش سردخانه های تخصصی با دستگاه های مجهز و بروز دنیا در اولویت برنامه ها قرار دارد.
وی اظهار کرد: اعتباری که برای تکمیل و راه اندازی سردخانه تخصصی سیب زمینی اردبیل هزینه شده 54 میلیارد ریال است که ظرفیت نگهداری سه هزار تن سیب زمینی را در منطقه دارد.
به گفته عباسی ، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برای ارتقای بهره وری تولید در این بخش و همچنین افزایش ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی که تنها با فرآوری و تبدیل تولیدات خام کشاورزی به محصولات فرآوری شده که هم در مصرف و هم برای صادرات از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است جز سیاست های جهاد کشاورزی است.
ابراهیم زارعیان ، مدیر شرکت پاسارگاد سردخانه تخصصی سیب زمینی نیز در این آِیین با قدردانی از حمایت مسوولان استان بویژه جهاد کشاورزی گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی به اندازه محصولات تولیدی ارزش و اهمیت دارند که در نبود چنین صنایع مرتبط هم کشاورزان متحمل ضررهای اقتصادی می شوند و هم در کل اقتصاد تولیدات کشاورزی با این آسیب ها و ضایعات تضعیف می شود.
او افزود: توسعه این مرکز در آینده برای پاسخگویی به تولید کنندگان جزو برنامه های اقتصادی ما بوده و خوشبختانه به لحاظ فراوانی تولیدات سیب زمینی در استان احداث چنین واحد های تخصصی اجتناب ناپذیراست.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات آن نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا