تعرفه واردات آفت کش ها هفته آینده مشخص می شود

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس کشاورز روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، افزود: معاونت امور زراعی مسئول مستقیم تامین آفت کش ها نیست.
وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی برای تعرفه وارداتی آفت کش ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است و این وزارتخانه پس از بررسی آن را مشخص می کند.
وی تاکید کرد: به یقین سبد آفت کش و سموم بخش کشاورزی کشور مناسب نیست و به تنوع بخشی در سموم و آفت کش های مورد استفاده در این بخش نیاز داریم.
کشاورز اظهار داشت: طبق قوانین علمی، باید برای هر آفت حداقل سه تا پنج نوع آفت کش در بازار موجود باشد که بتوان آفت ها را کنترل کرد.
وی با اشاره به این که تنوع بازار ایران در آفت کش های مورد مصرفی بسیار کم است، تصریح کرد: در برخی از کشورها برای کنترل آفت درخت سیب هفت بار از هفت نوع سم متفاوت استفاده می شود درحالی که ما برای کنترل آفت درخت سیب یک نوع سم را سه بار استفاده می کنیم که این کار از نظر علمی منطقی نیست.

*عرضه آفت کش های دوستدار محیط زیست کم است
معاون وزیر جهادکشاورزی یکی دیگر از مشکلات را کمبود عرضه آفت کش های دوستدار محیط زیست برشمرد و افزود: با استفاده از علف کش های قدیمی دیگر برخی علف های هرز به این سموم مقاوم شده اند و مصرف مداوم آنها تاثیر چندانی ندارد.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر علف کش های کیفی با روش های مناسب عرضه می شود به شکلی که اکنون مزارع گندم عاری از هرگونه علف های هرز است.
وی گفت: اکنون برای حمایت از تولید، اقدام های مناسبی در زمینه کاهش تعرفه واردات، اصلاح و کیفیت آفت کش ها و سموم انجام شده به گونه ای که در یک سال و نیم گذشته نزدیک 80 آفت کش جدید ثبت و معرفی شده است.
کشاورز، این رویه را در مقایسه با 60 سال گذشته بسیار متفاوت دانست و تاکید کرد که این کار باید با سرعت بیشتر دنبال شود.
معاون امور زراعی وزارت جهادکشاورزی یکی دیگر از مشکلات ثبت سموم جدید را تحریم های ظالمانه علیه ایران دانست و افزود: در زمان تحریم ها نمی توانستیم سموم مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی و برندهای معتبر تامین کنیم و بخش عمده این سموم از طریق نمایندگی های کشورهای همسایه تامین می شد.
به گفته وی، در پسابرجام این مشکل برطرف شده است به شکلی که اکنون قراردادهای خوبی با کشورهای اروپایی و شرکت های اصلی داریم و برای تولید این سموم کیفی در داخل کشور نیز از ظرفیت های شرکت های معتبر استفاده می شود.
این مقام مسوول درباره مسایل قرنطینه ای بخش کشاورزی نیز به خبرنگاران گفت: در سال های اخیر به خوبی مسایل قرنطینه ای رعایت شده و برای حفظ منافع ملی کسی نباید از آن تخطی کند.
ادامه دارد ….
اقتصام**9186**2025**خبرنگار: هما همت خواه**انتشار: لیلا جودی
آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://telegram.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا