فرماندار قم بر مالکیت این استان بر کاروانسرای دیر گچین تاکید کرد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، رضا سیار روز سه شنبه در جلسه ستاد هماهنگی تسهیلات زائران و خدمات سفر نوروز 96 در تالار امام جواد(ع) استانداری، اظهار داشت: این مکان تاریخی جزو نقشه جغرافیای سیاسی قم است ولی به خاطر اهمال مسئولان قم، سند آن از طرف اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران به نام منابع طبیعی این استان گرفته شده است.
وی با بیان این که سازمان جنگل ها و مراتع کشور علاوه بر مالکیت این پلاک ثبتی مالکیت پلاک های مجاور آن را نیز به منابع طبیعی تهران واگذار می کند افزود: در حال حاضر متن پیش نویسی برای ابلاغ اعتراض قم به سازمان مذکور تهیه شده که پس از امضای استاندار به تهران ارسال خواهد شد.
وی افزود: دفتر تقسیم های کشوری وزارت کشور باید به این قضیه ورود پیدا کند و دستوری به اداره ثبت ورامین مبنی بر تغییر نام این اسناد به نام پلاک ثبتی صادر نماید.
وی با بیان اینکه تغییر در تقسیم های کشوری بدون مجوز هیات دولت امکان پذیر نیست، گفت: قم باید با استفاده از اسناد بالا دستی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند، چراکه در صورت حل نشدن این مشکل دیر گچین از نظر قضایی جزو محدوده و قلمرو قم است ولی از نظر مالکیت در حوزه ثبتی ورامین محسوب می شود.
کاروانسرای دیر گچین مربوط به دوره ساسانی صفوی در بخش مرکزی قم در کیلومتر 60 جاده قم – گرمسار واقع شده این اثر در تاریخ 1 مهر 1382با شمارهٔ ثبت 10408 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این جلسه با بیان این که این کاروانسرای تاریخی یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری این استان به شمار می آید، افزود: سرمایه گذارانی که برای تکمیل این مکان به آنجا مراجعه کردند، علاوه بر مجموعه فعلی یک سری اراضی دولتی را نیاز دارند چون اثر تاریخی و باستانی است امکان دخل و تصرف زیادی در آن وجود ندارد.
محسن بهشتی افزود: دیرگچین جنبه گردشگری دارد اما اگر بخواهیم به عنوان خدمات بین راهی استفاده کنیم نیازمند یک سری اراضی ملی هستیم که این خدمات را توسعه دهیم.
وی با اشاره به برخوردار نبودن این مکان تاریخی به راه دسترسی، افزود: تاکنون هیچ گونه راه دسترسی برای آن تعریف نشده و احتیاج به راه ورودی و خروجی امن و مطمئن دارد، که اداره کل راه و شهرسازی قم باید آن را طراحی کند، تا برآورد دقیقی از هزینه های آن احصا شود.
به پیشنهاد یونس عالی پور دبیر ستاد تسهیلات زائران استان مقرر شد جهت بازدید مسافران و گردشگران نوروزی به صورت موقت یک راه دسترسی ایجاد شود، تا در سال آینده اقدام هاب مربوط به احداث راه دسترسی دائم صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با ارایه گزارشی از اقدام های انجام شده در راستای تنظیم بازار کالاهای اساسی در ایام نوروز، افزود: 500 تن برنج هندی و شکر تهیه شده که 350 تن آن به صورت حواله و مابقی آن نیز در شرکت غله بازرگانی استان موجود است و مشکلی از نظر تامین برنج و شکر نداریم.
محمد رضا طلایی در مورد تامین میوه شب عید نیز گفت: بر اساس مصوبه ستاد تسهیلات زائران 700 تن پرتقال و 300 تن سیب به عنوان تنظیم بازار باید تهیه می کردیم، که با توجه به پایین بودن کیفیت پرتقال شمال به دستور استاندار مقرر شد پرتغال را از جنوب کشور وارد کنیم.
وی افزود: سیب از دماوند در حال بارگیری است و حدود 40 تن آن حمل شده و در مورد پرتقال نیز با توجه به ماندگاری بالای پرتقال جنوب واردات آن را از 20 تن آغاز کردیم.
طلایی با بیان این که طبق دستورالعمل وزیر جهاد کشاورزی سهمیه میوه هر استان 25 درصد افزایش داده شده است، افزود: امسال نیز مانند سال گذشته تعداد 31 چادر عرضه میوه را از حدود پنج روز قبل از آغاز سال جدید در نقاط مختلف شهر مستقر خواهیم کرد.
وی افزود: نانوایی ها نیز به صورت شیفتی کار می کنند و سهمیه آرد نیز 20 درصد افزایش داده شده و مشکلی از بابت تامین آن وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در ایام نوروز کشتارگاه های مرغ و دام استان نیز به طور شیفتی فعال هستند، از این رو در مورد تامین گوشت سفید و قرمز گرم نگرانی وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به معضل نظارت نکردن کافی به خودروهای امدادی در جاده های استان، افزود: در سایر استان ها شکایت هایی تنظیم و به سازمان صنعت ارسال می شود، ولی در قم به دلیل انجام نشدن این امر، خودروهایی که در بین راه دچار نقص فنی می شوند، هزینه های زیادی را باید پرداخت کنند که تدبیر در این زمینه ضروری است.
احمد ذاکری با بیان این که در خصوص نظارت بر نحوه عرضه کالاها و خدمات در ایام نوروز دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به سازمان صنعت ابلاغ شده است، افزود: طرح نظارت در این ایام اهدافی دارد که ایجاد زمینه مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، ضرورت کنترل بر وضعیت بازار، جلوگیری از تخلف های احتمالی و رسیدگی دقیق و کارشناسی به شکایت های مردمی از جمله آن است.
وی افزود: طرح نظارت از اول اسفند ماه 95 آغاز و تا 31 فروردین ماه توسط کارشناسان و بازرسان این سازمان ادامه پیدا می کند.
ذاکری اذعان داشت: حوزه نظارت علاوه بر کالا حوزه خدمات از جمله حمل و نقل درون شهری و برون شهری، واحدهای اقامتی و رستوران های بین شهری را نیز شامل می شود، که در این راستا سه فرم الف، ب و ج طراحی شده و به سرعت به شکایت های مردمی رسیدگی می شو، و علاوه بر آن سامانه 124 نیز برای این منظور فعال خواهد بود.
وی افزود: در این ایام اصناف و اتحادیه ها نیز کار نظارت بر واحدهای مختلف را انجام می دهند و نظارت سازمان صنعت به هیچ وجه نافی وظیفه ذاتی آنها نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با اشاره به این که این استان هم اکنون از ظرفیت 11 هزار تخت برای اسکان زائران در هتل ها، مهمانپذیرها و خانه مسافرها برخورار است و در صورت ضرورت توانایی افزایش آن به 15 هزار تخت را نیز دارد، گفت: در دوره اول تعطیلات نوروزی بیش از 50 هزار اسکان داریم و سال گذشته نیز بیش از 800 هزار تن در همه روزهای نوروز در سطح استان اسکان داده شدند.
عیسی رضایی افزود: با توجه به تقارن نوروز 96 با ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س) پیش بینی می کنیم، که نوروز شلوغی را در پیش داشته باشیم و به همین جهت نیازمند استفاده از ظرفیت مدارس و واحدهای آموزشی برای اسکان هستیم، و بخش خصوصی برای اجاره کردن مراکز آموزشی از آموزش و پرورش و پرداخت اجاره به آن آمادگی کامل دارد.
این مسئول همچنین توجه به بازارچه های صنایع دستی استان را در طول ایام نوروز مهم توصیف کرد و افزود: این بازارچه ها بویژه در مبادی ورودی شهر فرصت مناسبی را برای رشد اقتصادی استان فراهم می کنند.
رضایی افزود: در حال حاضر نزدیک به 20 هزار بروشور داریم، و نزدیک به 30 هزار نقشه راهنما نیز از سال قبل باقی مانده که امسال جهت راهنمایی زائران از آن استفاده خواهیم کرد.
مسئول روابط عمومی و امور بین الملل استانداری قم نیز با بیان این که امسال نیز مانند سال گذشته چارچوب های بحث اطلاع رسانی در ایام نوروز احیا و بررسی شده است، افزود: با اقدام شهرداری در خصوص نصب تابلوهای ثابت و سیار در سطح شهر امکان دسترسی خوبی به اماکن مختلف شهر فراهم آمده است.
سید رضا طباطبایی افزود: با هماهنگی میراث فرهنگی با بخش خصوصی برای چاپ نقشه های اطلاع رسانی وارد مذاکره شدیم و این بخش نیز با دستگاه های اجرایی مذاکره هایی را انجام داده تا تحت نظارت استانداری و میراث فرهنگی نقشه های راهنما طراحی و تولید شود و برای این کار حمایت کنندگان مالی نیز جذب می شوند که در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام مهمی محسوب می شود.
وی با اشاره به فعال شدن ستاد خبری و همچنین راه اندازی سایت قم زائر، افزود: پس از دهه فجر جلسه هایی را با مسئولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی خواهیم داشت و با توجه به دغدغه روابط عمومی ها در خصوص مشکلات مالی، اقدام های لازم برای حمایت مالی این مجموعه ها صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت مخابرات قم نیز با اشاره به بازسازی و نوسازی کلیه تجهیزهای مربوط به سایت های مخابرات استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد و 300 میلیون ریال افزود: تا کنون 91 درصد از این طرح انجام شده و 9 درصد باقی مانده نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
سید اسدالله دهناد با اشاره به مشکل اختلال در شبکه تلفن همراه استان افزود: در مجاورت آموزش و پرورش استان تعداد هشت سایت و دکل ارسال امواج تلفن همراه وجود داشت، که با پیگیری های آموزش و پرورش تعداد چهار سایت آن جا به جا شد و با توجه به این که باید این سایت ها با سایت های جدید به لحاظ فرکانسی هم خوانی داشته باشند، این امکان به دلیل ندادن مجوز تردد در مدارسی که این سایت ها در مجاورت آن نصب است، میسر نیست، از این رو این سایت ها خاموش است و بخشی از اختلال تلفن همراه شهر نیز به همین دلیل است.
دبیر شورای ترافیک قم نیز با اشاره به اتخاذ تدابیر ترافیکی، ایمن سازی و اصلاحات هندسی در شوارع و معابر شهر برای ایام پایانی سال و نوروز 96 افزود: هر سال سعی می کنیم طرح های جدیدی را در داخل شهر داشته باشیم که بتواند به روان سازی ترافیک کمک کند.
وحید مقدم با بیان این که ترافیک پایان سال به 2 محدوده زمانی تقسیم بندی می شود، افزود: از 10 اسفندماه به بعد به دلیل خریدهای شب عید در شهر دارای بار ترافیک سنگینی هستیم، و از 25 اسفند ماه نیز محدوده اطراف حرم و هسته مرکزی شهر دارای بار ترافیکی می شود که تدابیری را برای کنترل و مدیریت آن داریم که بتوانیم روان سازی کنیم و طرح هایی نیز در سطح شهر درحال انجام است.
وی با اشاره به احداث چهار تقاطع غیر همسطح در سطح شهر از سوی شهرداری، افزود: این تقاطع ها هر چند در آینده نقش مهمی در کاهش حجم ترافیک خواهد داشت، ولی فرایند اجرای آن وضعیت ترافیکی را حادتر کرده که شهرداری قول داده حداقل 2 مورد از آن را تا پایان سال بهره برداری، و بقیه آن را نیز برای کاهش مشکل های ترافیکی جمع آوری نماید.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری قم نیز با اشاره به جرایمی که متوجه مسافران و زائران نوروزی می شود، افزود: کمیته امنیتی ستاد تسهیلات موضوع های مربوط به جرایم از جمله سرقت را بررسی نموده که در پی اقدام های صورت گرفته کاهش 21 درصد سرقت را در نوروز 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل آن شاهد بودیم.
حسین امیری افزود: امسال نیز با تدابیری که اتخاذ می کنیم، شاهد کاهش چشمگیر سرقت که عمدتا خرد و مربوط به خودروهای پارک شده در اماکن مختلف است، خواهیم بود.
وی بی توجهی زائران به مسائل امنیتی و نصب لوازم جانبی در اطراف خودروی خود را از جمله علل بروز این سرقت ها ذکر کرد و افزود: شهرداری باید بسته امنیتی را در قالب بروشور بین زائران توزیع کند و با توجه به دشوار بودن سخت افزاری امر کنترل مکان های تعیین شده از سوی شهرداری برای اسکان زائران، این نهاد باید نسبت به نصب سیستم پایش تصویری در این امکان اقدام کند.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا