صنعت گردشگری، هر لحظه باید آماده عبور از موانع باشد

پایگاه خبری ارک خبر-تبریز:

گزارشی از برگزاری همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری؛

صنعت گردشگری، هر لحظه باید آماده عبور از موانع باشد

 همزمان با دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران، همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری با مدیران حوزه اقتصادی و گردشگری، فعالان سرمایه گذاری و علاقمندان در تالار خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

به گزارش ارک خبر به نقل از شهریار، این همایش با هدف تجلیل از برگزیدگان، فعالان و حامیان صادرات خدمات گردشگری، بررسی شاخص های توسعه پایدار در برنامه ریزی در حوزه گردشگری، بررسی فرصت ها و تهدیدات این بخش و ارائه راهکارها و شناسایی بازارهای هدف و نحوه ورود و ماندگاری در این بازارها و توسعه آن‌ها برگزار شد.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش با تاکید بر انسجام بحث‌های زیرساختی در خدمات گردشگری، گفت: هم اکنون از مرحله اول توسعه زیرساخت‌ها عبور کرده و اقبال عمومی گردشگران خارجی برای بازدید از ایران به وجود آمده است ضمن اینکه در بین گردشگران داخلی و مسئولان کشور هم اهتمام ویژه‌ای برای توسعه گردشگری درون کشور به وجود آمده است.

 

رحمانی موحد اظهار داشت: برجام باعث آرامش در روابط بین‌الملل ایران و منجر به توسعه گردشگری در کشور شده است.

وی تصریح کرد: حوزه ICT یا گردشگری الکترونیکی هم اکنون در دنیا حجم بالایی از این امر را به خود اختصاص داده است ضمن این که نسبت ICT به زیرساخت‌های قدیمی و مخابراتی تا 10 سال آینده توسعه فراوانی خواهد یافت.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: هم اکنون با ورود گردشگران خارجی به ایران دلارهای زیادی در این حوزه وارد کشور شده و خواهد شد لذا باید تلاش کنیم تا از ظرفیت گردشگری به عنوان یک عنصر صادراتی استفاده بیشتری کنیم.

در ادامه، دکتر صادق نجفی نماینده شهرداران کشورمان، با اشاره به نقش مهم تجاری‌سازی خدمات گردشگری در پیش‌برد اهداف این حوزه گفت: ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی، بدون ارتقای این نقش کلیدی، نمی‌تواند بروز و ظهور داشته باشد.

 

دکتر نجفی خاطرنشان کرد: امروز حوزه گردشگری به بحث توسعه گره خورده است و طبق ارزیابی‌ها، حجم تجارت گردشگری از درآمدهای نفتی، صنایع غذایی و صنعت خودرو پیش افتاده است؛ با این روند، تعداد گردشگران بین‌المللی در چشم‌انداز 2030 میلادی به 1.8 میلیارد نفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد: گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و نامرئی، به پنج صنعت برتر صادراتی در بیش از 50 کشور جهان تبدیل شده و 250 میلیون فرصت شغلی را در جهان ایجاد کرده است؛  با این حال متاسفانه علی‌رغم این‌که موهبت‌های تاریخی و طبیعی کشورمان، جزو 10 رتبه برتر جهان است، سهم کشورمان به دلیل برخی ضعف‌ها و خدمات، بسیار محدود است.

شهردار تبریز ادامه داد: «تبریز 2018» دستاورد تاریخی مدیریت همدل و همگرای شهر تبریز است و گامی است که برای تقویت جایگاه گردشگری برداشته شده است؛ این عنوان، با برنامه‌ها و اقدامات گسترده مدیریت شهری تبریز در حوزه‌های بین‌المللی به ثمر رسیده و نتایج آن در یک چشم‌انداز میان‌مدت در خدمت شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی تبریز، آذربایجان و ایران خواهد بود.

 

همچنین مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره تعریف تجاری‌سازی خدمات گردشگری، گفت: در فرایند تجاری‌سازی، کالا شناسایی شده و بازار هدف، هزینه‌ها و مشتری‌های آن و همچنین خدمات پس از فروش را شامل می‌شود لذا می‌کوشیم تا از این صنعت را با توجه به توسعه خدمات گردشگری تعریف دقیقی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه تمامی فازها نظیر زیرساخت، تعداد هتل‌ها و خدمات ارائه شده به گردشگران مورد بررسی دقیق واقع می‌شود لذا باید تمامی سازوکارهای مرتبط با زنجیره گردشگری و اقدامات دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مورد بازبینی مجدد قرار گرفته تا به هدف مدنظر در برنامه چشم‌انداز 1404 برسیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، خاطرنشان کرد: در بودجه‌های تعیین شده برای توسعه خدمات گردشگری که به برخی دستگاه‌ها داده می‌شود باید جایگاه و اهمیت گردشگری برای آنها به خوبی تدوین شود. ضمن اینکه باید در بودجه تخصیص یافته گردشگری به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم عدالت لازم رعایت شود.

وی افزود: سازمان توسعه و تجارت ایران در معرفی شرکت‌های فعال در صنعت گردشگری برای بهره‌مندی از وام‌های ویژه این موضوع به بانک‌ها و هدایت منابع بانکی جهت صادرات کالا و خدمات و ارزآوری فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

خسروتاج تصریح کرد: هر صنعتی که در کشور ما می‌خواهد رشد کند بلافاصله برخی موانع برای آن مهیا می‌شود لذا باید صنعت گردشگری خود را آماده مبارزه و رفع برخی موانع کند.

 

 شهردار تبریز در این همایش با اهدای لوح یادبود عمارت تاریخی شهرداری تبریز به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از خدمات وی قدردانی کرد.

 

تجلیل از برنامه های گردشگری شهرداری تبریز، بخش دیگر این همایش بود که به نمایندگی از شهرداری تبریز به علیرضا باغبان مدیر بین الملل شهرداری تبریز اهدا شد.

در پایان این همایش، از برگزیدگان، فعالان و حامیان صادرات خدمات گردشگری تقدیر شد.

دکمه بازگشت به بالا