حمایت‌ها از اقدام دولت در تعلیق حج عمره

اقدام اخیر ماموران عربستانی در فرودگاه جده حیثیت عمومی ملت ایران را خدشه‌دار کرد و این خواست عمومی بین ملت شکل گرفت که باید نسبت به این موضوع واکنش نشان داده شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز از تعلیق و متوقف شدن سفر عمره خبر داد.

kaaba

هشت نفر از نمایندگان مجلس نیز پیش از این تصمیم در اظهارنظرهایی جداگانه نسبت به بی حرمتی پلیس عربستان سعودی به زائران ایرانی در فرودگاه جده، در گفت‌وگو با ایسنا واکنش نشان دادند که این اظهارنظرها البته امروز با تعلیق رسمی حج عمره از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

دقایقی پس از انتشار تصمیم دولت مبنی بر تعلیق سفر حج عمره این خبر به تیتر اول بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات غربی تبدیل شد.

سازمان جوانان حزب اسلامی کار با صدور بیانیه‌ای از سال همدلی و همزبانی،مذاکرات هسته‌ای و تعلیق حج عمره حمایت کرد.

در پی تعلیق سفر عمره بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز طی پیامی از دولت تشکر کرد.

پس از این تصمیم مهرداد بذرپاش سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس، دستور رییس جمهور مبنی بر لغو موقت سفر حج عمره را قابل قدردانی دانست و تصریح کرد: مجلس آمادگی دارد با دو فوریت، نسبت به تصویب قوانین لازم در این زمینه اقدام کند.

تعلیق سفر عمره با دستور رییس‌جمهوری / آغاز اعزام بعد از عذرخواهی رسمی از ایران

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لغو سفر عمره با دستور رییس‌جمهور انجام شده است، گفت که در صورت عذرخواهی رسمی و تامین امنیت زائران مجددا این سفر انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعلیق توقف سفر عمره تا اطلاع ثانوی، گفت: بعد از پخش خبر حادثه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در سراسر ایران احساسات ملت ایران جریحه‌دار شد و عموم مردم، مراجع، بزرگان و خواص خواستار تصمیم‌گیری در مورد نحوه سفر به عربستان شدند.

وی افزود: زائران و حج برای انجام سفر زیارتی هزینه مالی را متقبل می‌شوند و طبیعتا انتظار وجود امنیت را دارند اما اینکه در حرم امن الهی به دو زائر عمره مفرده جسارت شود قابل قبول نیست و تمام ملت ایران با هر تفکری خواستار برخورد با این موضوع هستند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خواسته عمومی مردم به مجلس منتقل شد، گفت: مجلس نیز در قالب تصویب طرح دو فوریتی در کمیسیون فرهنگی برای تعلیق عمره مفرده تا زمان مجازات ماموران خاطی به این موضوع ورود پیدا کرد و قرار بود این طرح در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) مطرح شود که به دلیل دستور وزیر فرهنگ و ارشاد این موضوع از دستور کار خارج شد.

حسینی ادامه داد: دو راه دیگر برای توقف سفر به عربستان از طریق شورای امنیت و رییس‌جمهور وجود داشت که در نهایت رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای حج به وزیر فرهنگ و ارشاد دستور بررسی این موضوع را داد تا در صورت مثبت بودن نتیجه سفر به حج عمره رسما متوقف شود که این اتفاق نیز افتاد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌ این اقدام جمهوری اسلامی به دنیا ثابت کرد که کشور عربستان با ادعای داشتن صلاحیت خادمی حرمین شریفین و تامین امنیت لازم صلاحیت لازم را ندارد.

وی در پایان گفت که در صورت عذرخواهی رسمی عربستان از مردم ایران و تامین امنیت زائران مجددا سفر عمره‌گذاران آغاز می‌شود.

توقف پیگیری طرح دو فوریتی نمایندگان برای تعلیق عمره مفرده

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از توقف پیگیری طرح دو فوریتی نمایندگان برای تعلیق عمره مفرده خبر داد.

سیدعلی طاهری در گفت‌و‌گو با ایسنا، ضمن تشکر از تصمیم دولت برای تعلیق عمره مفرده این تصمیم را مدبرانه توصیف کرد و گفت: باتوجه به اینکه نظر طراحان طرح تامین شده لذا این طرح دوفوریتی را پیگیری نخواهیم کرد.

در این طرح دوفوریتی که قرار بود روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس مطرح شود پیش‌بینی شده بود عمره مفرده مادامی که عربستان به قول خود برای اشد مجازات متخلفان عمل نکند تعطیل خواهد شد.

دولت با تعلیق حج عمره به مطالبه مردم پاسخ داد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تعلیق حج عمره اقدام مناسبی برای اعتراض به اقدامات اخیر در عربستان است.

حجت‌الاسلام ناصر قوامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ حج عمره یک امر مستحبی است که البته بعد از انقلاب به یک فرهنگ در آمده است و من فکر می‌کنم اشکالی ندارد که این سفر لغو شود.

وی افزود: تعلیق حج عمره اقدام مناسبی است تا عربستان از ایران به خاطر اقدامات اخیر خود عذرخواهی کند، زیرا علاوه بر حادثه فرودگاه عربستان آن‌ها در چندین مورد اقدامات نامناسبی با زائرین ایرانی داشته و حتی هواپیماهای ما را نیز بازگردانده‌اند البته که مقامات عربستانی گفته‌اند عاملین حادثه فرودگاه عربستان را مجازات می‌کنند.

این عضو بنیاد باران در پایان با اشاره به این‌که مردم هم در روزهای گذشته خواهان لغو سفر حج عمره بودند گفت:‌دولت با تعلیق حج عمره به این مطالبه مردم پاسخ گفت.

تعلیق سفر عمره برای حفظ اسلام و عزت حجاج ایرانی است

هم‌چنین نماینده‌ی مردم رشت در مجلس تاکید کرد:‌ تعلیق سفر عمره برای حفظ اسلام وعزت حجاج ایرانی توسط دولت صورت گرفت.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به عمل بسیار ناپسندی که فرودگاه عربستان با حجاج ایرانی داشته کمیسیون امنیت ملی مجلس با دعوت ازمسئولان سازمان حج بررسی‌هایی انجام داد و مقرر شد که دولت عربستان رسما عذرخواهی کند، اما شاهد بودیم که مجددا تعدادی از پروازهای ایران را بازگرداندند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برای حفظ اسلام و عزت حجاج ایرانی دولت تصمیم خوبی را گرفته است گفت: عمره مساله‌ی واجبی نیست لذا این تعلیق باید صورت گیرد تا زمانی که رسما دولت عربستان عذرخواهی نکند این کار ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که منتظر هستیم تا با پلیس فرودگاه برخورد قاطعی صورت گیرد گفت: رفتن حجاج ایرانی به عربستان منفعتی ندارد و ما باید از عزت خودمان دفاع کنیم این در حالی است که حکومت عربستان به لحاظ اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی نیاز به حجاج دارند.

با توجه به رفتار سعودی‌ها تعلیق و توقف حج عمره پسندیده است

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز اقدام کشورمان مبنی بر تعلیق و توقف حج عمره را امری پسندیده عنوان کرد.

سید کمال‌الدین سجادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به نوع برخورد سعودی‌ها باید زودتر از این ها این تعلیق اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: در حالی بودجه کلانی صرف این قضیه می‌شود، کارکردهایی که حج عمره برای زائران باید داشته باشد مخدوش شده است و سعودی‌ها رفتار مناسبی با حجاج ایرانی ندارند.

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر این که نوع رفتار سعودی‌ها باید در شان ملت ایران باشد، اظهار کرد: بهتر بود که تعلیق سفر حج عمره زودتر از این انجام شود، اما به هر حال جلوی ضرر را هرجا بگیریم منفعت است و مردم هم از این موضوع راضی هستند البته ممکن است اقلیتی به دلایلی ناراضی باشند، اما اکثریت مردم اذعان دارند که این کار، کار پسندیده‌ای بوده است.

سجادی در ادامه اظهار کرد‌: به طور کلی رفتار عربستان با توجه به نقشی که در منطقه ایفا می‌کند و همچنین اتفاقاتی که در یمن رخ داده است رفتار خوبی نبوده و آنها قبل از این نیز رفتارهای این چنینی داشته‌اند و به طور کلی عربستان سیاستی را اتخاذ می‌کند که طی آن کشورهایی را که با آن مخالفتی داشته باشد را تحقیر و هدف‌های سیاسی و ضد ایرانی دنبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حج عمره مستحب است و لزومی ندارد که مردم ما در این راستا دچار مشکلات عدیده شوند و با آبروی آنها بازی شود. لازم است تا نظام سعودی تنبیه شود و از ملت ما عذرخواهی کند.

عربستان مستحق مجازات‌های بسیار قاطع‌تر است

نماینده مردم بجنورد در مجلس هم‌چنین با بیان اینکه قارون و طاغوت عربستان است گفت: پولی که به عربستان می‌رود صرف نابودی اسلام و کمک به داعش و نابودی مردم یمن می‌شود.

قاسم جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که اقدام وزارت فرهنگ در مورد تعلیق سفر عمره کار موثری بوده است گفت: دلایل شرعی، عقلی و عرفی فراوانی وجود دارد که می‌گوید این کمترین کاری است که می‌توان صورت گیرد. حتی مسائلی که در جده پیش آمد تا این اندازه شنیع بود که در غیر این صورت هم باید این کار را می‌کردیم.

این نماینده اصولگرای مجلس خاطر نشان کرد: پولی که بابت سفر حج به عربستان می‌رود صرف نابودی اسلام می‌شود. باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشیم. زیرا از همین پول به امثال داعش کمک کرده و یا مردم مظلوم یمن را نابود می‌کنند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: قارون و طاغوت عربستان مستحق مجازات‌های بسیار قاطع‌تر از این است و چه خوب بود که از ابتدا جدی‌تر در این موضوع وارد می‌شدیم. چرا که عرصه‌ی یبن‌المللی و تعاملات می‌طلبد که این گونه برخورد‌ها صورت گیرد.

جعفری تصریح کرد: حداقل قضیه این است که افکار عمومی، جهان اسلام متوجه می‌شوند که چه گرگ‌هایی در لباس چوپان حکم می‌کنند و خود را خادم‌الحرمین می‌دانند اما در واقع هیچ لیاقت و شایستگی ندارند.

تعلیق سفر حج عمره تصمیم به موقع و مناسبی بود

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز گفت: تعلیق موقتی سفر حج عمره تصمیم به موقع و مناسبی بود که گرفته شد.

محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خوشبختانه این تصمیم به سرعت توسط مسئولین مربوطه گرفته شد چرا که اگر این تصمیم در این شرایط اعلام نمی‌شود امکان ایجاد ابهاماتی برای مردم و نظام وجود داشت.

وی ادامه داد: در دین ما نیز آمده که آبروی مومن همچون خون او می‌ماند و توهینی که به دو زائر ایرانی در فرودگاه جده انجام شده توهینی به یک ملت است و صرف خیانت به دو نوجوان محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس خاطرنشان کرد: در بحث حج ملاک، کشور عربستان نیست و اماکن مقدسی که در این کشور وجود دارد متعلق به جهان اسلام است بنابراین هیچگاه سفر به این اماکن به طور دائم لغو نمی‌شوند.

کولیوند با تاکید بر اینکه عربستان سعودی باید عذرخواهی کند، تصریح کرد: این کشور باید متخلفین را به اشد مجازات برساند و عربستان باید به نوعی الگوی فرامین اسلامی باشد.

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان گفت: تصمیم گرفته شده، موقتی است و تا زمانی که افراد متخلف مجازات شوند ادامه پیدا می‌کند و به عنوان یک نماینده مجلس این اقدام را مفید می‌دانم تا شاهد تغییرات جدی در رفتار مسئولین عربستان سعودی باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا