افزایش 2 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد امام کشور/یک میلیون و 650 هزار خانوار تحت پوشش

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، منصور قمشه عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برخی مصوبه های کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی که به تائید شورای نگهبان رسیده و قرار است، در صحن علنی مجلس جهت بررسی نهایی قرائت شود، اظهار داشت: با همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت قوانین موثری در جهت ارتقاء سطح زندگی خانوارها به لحاظ معیشتی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی مورد تصویب قرار گرفته، که افزایش مستمری خانوارها بر اساس 20 درصد پایه حقوق قانون کار در هر سال از جمله آن است.
وی یادآور شد: میانگین افزایش مستمری هر خانوار رقمی بین یک میلیون و 800 هزار ریال تا 2 میلیون ریال است.
وی همچنین اختصاص سهمی از تسهیلات بانک قرض الحسنه برای توانمندی خانوارها و تحصیل دانشجویان تحت پوشش را نیز از دیگر لوایح تصویب شده در کمیسیون تلفیق مجلس ذکر کرد، و گفت: طبق تصویب کمیسیون مذکور طی برنامه ششم توسعه کشور خانوارهای تحت پوشش حداقل یک نوبت از پرداخت هزینه انشعاب های گاز، برق، آب و فاضلاب معاف خواهند بود.
وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال 96 کشور و لایحه تصویب شده در کمیسیون تلفیق مجلس 21 هزار میلیارد ریال به منظور اشتغال و کارآفرینی مددجویان تخصیص پیدا می کند.
قمشه همچنین تخفیف 50 درصدی جرایم غیبت سربازی مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و همچنین پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان از طریق ارایه وام قرض الحسنه صندوق رفاه را نیز از دیگر لوایح تصویبی در راستای کمک به خانوارهای تحت پوشش دانست، و افزود: کل بودجه ای که برای کمیته امداد در بخش های مختلف معیشتی، فرهنگی، بهداشتی و خدمات دیگر پیش بینی شده بالغ بر 42 هزار میلیارد ریال است.
قمشه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهتمام ویژه کمیته امداد امام در رسیدگی به امور حقوقی خانواده های تحت حمایت اذعان داشت: این نهاد درگذشته ورود چندانی به بحث پیگیری مشکل های حقوقی مددجویان تحت پوشش نداشت، ولی از آنجایی که از حدود یک میلیون و 650 هزار خانوار حدود 4 میلیون تن تحت پوشش دائم و 3 میلیون تن نیز به طور موردی از کمک کمیته امداد بهره مند هستند، این امر را در دستور کار قرار داده است.
قمشه گفت: از مجموع 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور یک میلیون و 150 هزار تن از آنها جزو مدجویان امداد امام هستند و در یک غربالگری عمومی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بخشی از آنها مشکلات حقوقی دارند و ضرورت ورود به حل این مشکلاتشان جدی است، از این رو با حرکتی که در حوزه حمایت از خانواده کمیته امداد کشور صورت گرفت، بحث گسترش دفاتر معاضدت حقوقی و مددکاری در کمیته امداد در جهت رسیدگی به امور حقوقی این خانوارها بویژه زنان و حل مشکلاتی راجع به نفقه، مهریه و ارث دنبال شد.
وی در تبیین اقدام های حقوقی صورت گرفته در جهت تامین رفاه نسبی خانوارهای تحت پوشش افزود: با همکاری صمیمانه با اداره های کل دادگستری در استان های مختلف کشور، 190 شعبه حل اختلاف ویژه امداد تشکیل شد، و امضای تفاهم نامه حقوقی و قضایی با حوزه قضایی و حقوقی کشور در جهت تسهیل امور حقوقی و دعاوی خانواده های تحت پوشش نیز با همین هدف صورت پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد میز حقوقی در دفاتر کمیته امداد استان های کشور نیز در چهارچوب فعالیت های انجام شده برای توانمند سازی حقوقی خانوارها است.
قمشه همچنین با اشاره به همکاری بیش از 3 هزار وکیل و حقوقدان خیر و نیکوکار با کمیته امداد در سراسر کشور برای حل آسان و رایگان مشکلات حقوقی مدجویان، افزود: در یک ماهه گذشته تفاهم نامه ای بین روسای کمیته امداد کشور و کانون وکلای مرکز به امضاء رسید که در آن همکاری های مشترک مورد تاکید قرار گرفت، و این تفاهم نامه در استان ها نیز بین مدیران کل امداد و کانون های وکلای استان ها منعقد شد تا بتوانیم از ظرفیت وکلا هر چه بهتر استفاده کنیم.
وی با اشاره به تفاهم نامه ای با دفاتر معاضدتی افزود: کمیته امداد از ظرفیت وکلای معاضدتی دادگستری نیز برای رسیدگی به امور دعاوی خانواده های تحت پوشش استفاده می کند.
وی با قدردانی از همکاری دستگاه قضایی با کمیته امداد امام خمینی برای زدودن غبار فقر حقوقی از چهره مددجویان افزود: در سال های اخیر معافیت هزینه دادرسی خانواده های در محاکم قضایی و توقیف نکردن مستمری در محاکم قضایی نیز در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به دولت ابلاغ شده است.
معاون حقوقی کمیته امداد همچنین با تاکید بر اینکه سیاست کلی این نهاد کمتر شدن تعداد خانوارهای تحت پوشش است، گفت: بر طبق قانون سالانه باید 10 درصد از کل خانوارهای تحت پوشش خودکفا و شاغل شوند، و بر همین اساس تا پایان سال جاری به همین میزان تعداد مددجویان کمیته امداد کاهش خواهند یافت.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا