رئیس شبکه دامپزشکی: مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در تکاب جایگزین واحدهای فروش مرغ زنده شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

احمد بهرامی عصر شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تمهیدات به کار گرفته شده در زمینه جمع آوری مراکز غیر بهداشتی ذبح مرغ زنده در تکاب افزود: با افزایش تعداد مراکز جدید عرضه مجاز فرآورده های خام دامی هم اکنون 17 مرکز در تکاب فعالیت می کند.
وی اظهار کرد: شبکه دامپزشکی تکاب با همکاری فرمانداری و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط برای ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و همچنین به منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با وقوع بیماری های مخاطره آمیز مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای سال 95 با برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کارگروه های تخصصی بهداشت و امنیت غذایی شهرستان، نسبت به جمع آوری مراکز عرضه و کشتار غیر مجاز مرغ زنده که خود یک تهدید جدی ضد بهداشت عمومی جامعه محسوب می شود، اقدامات متعددی انجام داده است.
بهرامی گفت: فعالیت مراکز عرضه مرغ زنده مشکلات بهداشتی فراوانی در سطح شهر تکاب به وجود آورده بود که جمع آوری آنها اقدامی به منظور تامین سلامت شهروندان محسوب می شود.
وی بیان کرد: برای بهبود فرهنگ مصرف فرآورده های خام دامی در سطح جامعه، شبکه دامپزشکی تکاب با برگزاری کارگاه های آموزشی-ترویجی متعدد در سطح مساجد و مدارس شهرستان سعی بر آن داشته تا با بسترسازی فرهنگی و افزایش سطح آگاهی شهروندان در خصوص مقابله با معضلات بهداشتی-اجتماعی مانند عرضه مرغ زنده مقابله کند و این روند از یک سال گذشته آغاز شده و امروز به سرانجام رسیده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی تکاب ادامه داد: با حمایت های فرماندار و همکاری سایر دستگاه های اجرایی مربوطه، برخی از مراکز عرضه غیرمجاز و ذبح مرغ زنده در این شهرستان جمع آوری شده و تعدادی از افراد شاغل در این مراکز با حمایت های صورت گرفته اقدام به تغییر کاربری فعالیت خود به صورت ایجاد مراکز عرضه فرآورده های خام دامی بهداشتی و بسته بندی کردند.
بهرامی گفت: با اجرای این طرح جایگزین نه تنها افراد شاغل در مراکز عرضه مرغ زنده شغل خود را ازدست ندادند، بلکه میزان شاخص های بهداشتی مصرف فرآورده های خام دامی در تکاب افزایش یافته و در این زمینه فرهنگ سازی شده است.
وی اظهار کرد: مرغ هایی که به صورت زنده در برخی مغازه های سطح شهر توسط افراد بدون صلاحیت بهداشتی به صورت غیر مجاز کشتار می شوند از نظر سالم بودن مورد تأیید هیچ دستگاه نظارتی نبوده و سلامتی افراد مصرف کننده را از نظر ابتلا به بیماری های خطرناک و مسمومیت های غذایی به مخاطره می اندازد.
بهرامی افزود: ضایعات ناشی از پاک کردن این مرغ ها باعث آلودگی محیط زیست شده و بهداشت محیط شهری را با خطرات جدی مواجه کرده و فضای محیط شهری را بسیار نامطلوب و ناخوشایند جلوه می دهد.
وی بیان کرد: با هدف فرهنگ سازی مصرف درست فرآورده های خام دامی و نهادینه کردن اقدامات پیشگیرانه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین با هدف ارزش گذاری به اینگونه اقدامات و حمایت های معنوی از شهروندان قانون گرا، اقدامات تشویقی از سوی فرمانداری و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط صورت گرفته و به این منظور تعدادی از مراکز جدید عرضه فرآورده های خام دامی بهداشتی درچند روز گذشته فعالیت خود را آغاز کردند.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirna_newsmahabad@دریافت کنید.
7514/3093**خبرنگار: امیر خالق نژاد **انتشار دهنده: پیمان پاکزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا