محصول نخستین گلخانه صنعتی گنبدکاووس تا 15 اسفند به بازار می آید

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

غلامعلی نورا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین گلخانه صنعتی احداث شده دراین شهرستان به مساحت یک هکتار در 2 نقطه در حومه شهر، هر کدام به مساحت نیم هکتار، در مرحله باردهی و روانه کردن محصول به بازار هستند.
وی گفت: محصول کشت شده در این 2 واحد گلخانه ای صنعتی که برای احداث آن 18 میلیارد ریال هزینه شده، خیار است که تا 15 اسفند امسال روانه بازار مصرف می شود.
نورا اضافه کرد: توسعه کشت محصولات گلخانه ای در راستای سیاست افزایش تولید در واحد سطح و نیز افزایش بهره وری از منابع آبی وزارت جهادکشاورزی درحال انجام است.
وی تصریح کرد: امسال سهمیه اختصاص یافته به گنبدکاووس برای احداث گلخانه، پنج هکتار است که متقاضیان تاکنون برای احداث 6 هکتار گلخانه در این شهرستان اعلام آمادگی کرده و تشکیل پرونده داده اند.
مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس یادآور شد: وزارت جهادکشاورزی برای ترویج کشت محصولات گلخانه ای و احداث گلخانه تا سقف 80درصد هزینه احداث این واحدها را تسهیلات می دهد که مشوق خوبی برای متقاضیان دراین حوزه است.
نورا در خصوص میزان تولید محصول در واحدهای گلخانه ای نیز گفت: بطور میانگین محصول تولیدی در هر هکتار گلخانه پنج تا 6 برابر تولید محصول در اراضی خاکی است ضمن اینکه مصرف آب در گلخانه تا 80 درصد کاهش می یابد.
وی افزود: بطور میانگین برداشت خیار در اراضی زراعی در هر هکتار 25 تا 30 تن است در حالی که این رقم در گلخانه به 150 تا 200 تن می رسد.
نورا، کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد کشاورز، تولید محصول خارج از فصل و کشت محصولی که در منطقه مرسوم نیست را از دیگر مزایای توسعه کشت محصولات گلخانه ای برشمرد.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان حدود 170 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که دو سوم آن به صورت دیم کشت می شو؛ این شهرستان که بیشتر اراضی آن به زیر کشت غلات می رود، سال گذشته با تولید 350 هزار تن گندم رتبه اول کشور را در تولید این محصول به دست آورد.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمدشیری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا