اعلام راهبردها و نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری تا چند روز آینده

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، انتخابات مهمترین عرصه کنشگری سیاسی شهروندان در نظام جمهوری اسلامی ایران است که پایه های خود را روی خواست و اراده مردم بنا نهاده است؛ انتخاباتی که موتور محرکه فعالیت احزاب، تشکل ها و جریان های سیاسی در همه نظام های مردم سالار محسوب می شود.
تکاپوی تشکل ها و شخصیت های سیاسی برای دستیابی به قدرت از طریق سازوکارهای دموکراتیک، در ماه های باقی مانده به انتخابات فضای سیاسی کشور را پویاتر خواهد کرد.
خبرهایی چون اظهارنظر شخصیت های برجسته سیاسی از هر دو اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان در مورد راهبردهای انتخاباتی، نامزدهای مورد حمایت، سازوکارها و روش های برگزاری انتخابات و … نشان از حرکت فضای سیاسی کشور به سمت تحرک و پویایی بیشتر دارد.
این گزارش مهمترین و تازه ترین خبرهای حوزه انتخابات کشور در روزهای گذشته را بررسی کرده است.

**چشم انتظار راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان
«محمدرضا عارف» رییس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن در جمع خبرنگاران از تعیین راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان ظرف چند روز آینده خبر داد و گفت: اصلاح طلبان ظرف یکی دو هفته آینده راهبردشان را بر ای انتخابات آینده به ویژه ریاست جمهوری اعلام خواهند کرد.
«محسن مهرعلیزاده» معاون دولت اصلاحات در گفت وگو با یکی از رسانه ها در مورد وضعیت جناح متبوع خود در فاصله کمتر از 100 روز تا انتخابات ریاست جمهوری و تعیین رسمی نامزد اصلاحات تصریح کرد: هنوز زود است و علاوه بر اصلاح طلبان اصولگرایان هم نامزد معرفی نکرده اند .
«البته فکر می کنم تا جایی که من می دانم بر روی حضور آقای روحانی به توافق می رسند اما در حال سبک سنگین کردن هستند که شاید آلترناتیوهایی در کنار روحانی باشند.»
وی افزود: در مورد انتخابات شوراها هم در نظر داریم تا جوانان و زنان بیشتر حضور داشته باشند در این راستا برنامه ریزی می کنیم تا لیست خوبی داشته باشیم . هنوز وارد مصادیق نشدیم و در نظر داریم تا شاخص های کلان و خرد را تعیین کنیم که مهمترین آنها سلامت کاری است زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری به برگرداندن اعتماد مردم نسبت به مسئولان نیاز داریم.
«داود سلیمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب امروز در گفت و گو با یکی از روزنامه های حامی دولت گفت: استراتژی اصلاح‌طلبان پیروزی آقای روحانی در انتخابات پیش‌روست و مکانیزم آن اتحاد تمامی اصلاح‌طلبان کشور با مدیریت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فعالیت هماهنگ جبهه اصلاحات است که خوشبختانه این امر در کشور و تمامی استان‌ها در دستور کار جبهه اصلاحات است. احزاب اصلاح‌طلب چه در شورای سیاست‌گذاری، چه در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب یک پارچه در انتخابات پیش‌رو با استراتژی واحد و مکانیزم تعریف شده شورا عمل خواهند کرد.

**روحانی؛ نامزد احتمالی اصلاح طلبان
«محمود صادقی» عضو فراکسیون امید در جمع راهپیمایان 22 بهمن در پاسخ به پرسشی درباره نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: تاکنون رسما اعلام نشده اما با حضور آقای روحانی فکر نمی‌کنم اصلاح‌طلبان گزینه دیگری داشته باشند.
وی در مورد گزینه جانبی در کنار روحانی از سوی اصلاح‌طلبان گفت:‌ این روش یک روش احتیاطی است اما فکر می‌کنم که همه باید مثل سال 92 به صورت منسجم از آقای روحانی حمایت کنیم.
صادقی در پایان درباره احتمال ارایه لیست مشترک اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای انتخابات شوراها اظهار کرد: اصل انسجام و ائتلاف لازم و پذیرفته شده است و اکنون بر روی مدل ائتلاف فکر می‌شود.
پس از اظهار نظر «سید حسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد نامزدی روحانی در انتخابات آتی، « بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت هم به تازگی در پاسخ به پرسشی در مورد حضور روحانی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بله همین طور است و انشاء الله آقای روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می شود.
«داود سلیمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفت و گو با یکی از روزنامه های حامی دولت، از حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات آینده خبر داد.
وی گفت: اصلاح‌طلبان به‌صورت شفاف و علنی از کاندیداتوری آقای روحانی در دولت آینده حمایت می‌کنند و در صورت قدرت نیز درصدد تغییر زمین بازی نیستند. البته نسبت به مجلس و شوراها از همه توان خود برای اینکه نیروهای توانمند و متعهد و متخصص را به مجلس یا شوراها بفرستند استفاده خواهند کرد، اما در مورد رئیس‌جمهوری آینده، زمین بازی ما معلوم است.

**حضور جدی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر
حجت الاسلام «عبدالواحد موسوی لاری» عضو مجمع روحانیون مبارز شنبه 23 بهمن در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی از حضور جدی تر اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: اصلاح طلبان فعالیت خود را برای انتخابات شوراها با آهنگ واحد آغاز کرده و برای این انتخابات برنامه ریزی کردند و به نظر می رسد شاید در اکثر مناطق بتوانند موفق باشند.
وی افزود: خوشبختانه موقعیت کاندیداها و جریان اصلاحات در انتخاب شوراها موقعیت مناسبی است، ‌البته قطعا این موضوع وابسته به فضای انتخابات و تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهد بود.

**هشدار معاون حقوقی رییس جمهوری برای شرکت نکردن نظامیان در دسته بندی های سیاسی و جناحی
«مجید انصاری» معاون حقوقی رییس‌جمهوری به تازگی در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی تاکید کرد: حتما کسانی که در کسوت نظامی هستند نمی توانند وارد دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی شوند. اگر موردی باشد مردم و دستگاه‌های نظارتی، بازرسی و قضایی باید حساس باشند. طبق قانون و براساس وصیت نامه حضرت امام و تدابیر رهبر معظم انقلاب ورود نیروهای مسلح به دسته‌بندی‌های سیاسی، جناحی و حزبی ممنوع است.
معاون حقوقی رییس جمهوری هم‌چنین درباره حضور محسن رضایی در جلسه مجمع عمومی نیروهای انقلاب (جمنا) اظهار کرد: من چون اطلاع ندارم درباره این موضوع اظهارنظر نمی‌کنم اما حتماً کسانی که در کسوت نظامی هستند، نمی‌توانند وارد دسته‌بندی‌های حزبی، جناحی و سیاسی شوند.

**جبهه مردمی نیروهای انقلاب؛ تنها چراغ روشن اصولگرایان در انتخابات
«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب اصولگرای موتلفه اسلامی در مورد جایگاه «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در میان جریان اصول گرایی گفت: مسئولیت اصلی هماهنگی نیروهای اصولگرا در حال حاضر به عهده «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» است. این جبهه در تلاش است، تمام نیروهای راست منش را پوشش و متحد کند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه امروز 23 بهمن در مصاحبه با یکی از رسانه های داخلی ادامه داد: در شرایط فعلی تنها گروه و حزبی که مشخصا و چراغ روشن برنامه ریزی های انتخاباتی را دنبال می کند، جبهه مردمی است و بقیه احزاب اصولگرا نه فعالیت روشنی دارند و نه موضعی مشخص را لحاظ کرده اند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از افراد و احزاب هنوز به جبهه مردمی انقلاب نپیوستند و فعالیت های خود را جداگانه انجام می دهند، افزود: جبهه مردمی سعی دارد به شرایطی که طی بیانیه اول خود مطرح کرده دست یابد. فراگیری عمومی پیدا کند و در واقع فاز اجتماعی خود را تقویت و بتواند نیروی های انقلاب را در سطح کشور ساماندهی کند. طبیعتا بعد از این که اهداف و شرایط اولیه محقق شود سایر گروه ها آمادگی خود را برای هم پیمان شدن با جبهه مردمی بدست می آورد.
ترقی در مورد احتمال نامزدی قالیباف هم جزو افرادی است که از سوی برخی از دوستان مطرح و پیشنهاد شده که طبیعتا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته ترقی، کاندیدای مورد نظر این حزب اردیبهشت ماه معرفی خواهد شد اما احتمال معرفی زودتر از این تاریخ، شاید بعد از ثبت نام و بررسی شورای نگهبان هم وجود دارد.

**اظهارنظر تازه نامزد قطعی اصولگرایان
در گزارشی که روابط عمومی حزب موتلفه آورده است : «سید مصطفی میرسلیم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع مردم منطقه پردیسان قم به اهمیت مبارزه با فساد در دولت اشاره کرد و گفت: دولت نباید در برابر فسادهای اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بی توجه باشد و همانطور که رهبر انقلاب بر مبارزه با فساد تأکید دارند نیروهای اجرایی هم باید تمام تلاش خود را در این جهت انجام دهند.
رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه قوه مجریه سیاستگذار نیست، تصریح کرد: دولت باید سیاست های ابلاغی را اجرا کند نه این که سیاست گذاری کند و بی توجه به سیاست های کلی نظام باشد.
وی در پاسخ به سوالی با تأکید بر این که نباید در انتخابات آینده فضای دو قطبی ایجاد شود، اظهار داشت: اگر قرار باشد در میان نیروهای انقلابی ائتلافی بر قرار شود ما موافق هستیم؛ ولی باید جلو تند روی ها گرفته شود.
میرسلیم ادامه داد: دولت یازدهم با دل خوش کردن به مذاکرات هسته ای اگر چه توانست در افکار عمومی جهان حقانیت ایران را ثابت کند؛ ولی فرصت های زیادی را برای بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد مردم از دست داده است و از این رو کارنامه قابل دفاعی ندارد.
وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید وضعیت کشور بهبود یابد کسی را انتخاب کنید که حرف رهبر معظم انقلاب را قبول داشته باشد و به آن عمل کند.

**انتخابات آتی تمام الکترونیک نخواهد بود
«عباسعلی کدخدایی» امروز در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انتخابات تمام الکترونیکی برگزار می شود؟، اظهار داشت: انتخابات تمام الکترونیکی نیازمند تامین شرایط لازم بویژه در حوزه امنیتی است. در نامه نگاری ها با وزارت کشور هنوز پیشنهادی از سوی آنان دریافت نکرده ایم.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما جلسات کارشناسی با معاونان وزیر کشور داشتیم و بنا بود نتیجه نهایی به ما اعلام شود ولی هنوز نتیجه ای از سوی وزارت کشور اعلام نشده است. با توجه به این که نسبت به انتخابات ریاست جمهوری زمان زیادی باقی نمانده است بعید می دانم شاهد انتخابات تمام الکترونیکی باشیم.
پژوهشم **9275**1601** خبرنگار : اعظم حمیدپور ** انتشاردهنده : شهناز حسنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا