شریعتمداری: برخی به بهانه تنظیم بازار، تداوم واردات را خواستارند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (سه شنبه) در نخستین المپیاد ملی بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرد: اگر بتوان ١٠ درصد در آب بخش کشاورزی صرفه جویی کنیم معادل کل مصرف خانگی و صنعت ظرفیت جدید ایجاد می شود.
شریعتمداری افزود: میزان مصرف سرانه انرژی در کشور ما معادل 2 هزار و ٨١٣ کیلوگرم نفت است که بسیار بیشتر از متوسط جهانی و 2 برابر متوسط خاورمیانه است.
وی اضافه کرد: اکنون سطح آبهای زیرزمینی در ٣١٠ دشت بزرگ کشور کاهش یافته که نشاندهنده وضعیت بحرانی کشور است. همچنین کشورهای توسعه یافته 2 برابر کشور ما در هکتار برداشت محصول دارند که نشاندهنده پایین بودن بهره وری است.
به گفته وی، ٧.٢ درصد منابع سرزمینی ایران در مناطق حفاظت شده قراردارد؛ بنابراین کشاورزی و دامپروری باید با مسائل زیست محیطی هماهنگ شوند.
شریعتمداری گفت: اگر واردات را محدود کنیم و قصد حمایت از تولید داخل را داشته باشیم قیمت محصول کشاورزی داخلی در کوتاه مدت افزایش پیدا می کند اما مساله رونق کشاورزی زمانبر است اما با افزایش تولید به طور حتم قیمت ها کم می شود.
وی با اشاره به این که امسال بخشی از محصولات باغی ما به دلیل سرمازدگی از بین رفت و طبیعی است، قیمت این محصول افزایش پیدا کند افزود: اما به جای آنکه از تولید کننده داخلی حمایت کنیم و افزایش قیمت را طبیعی بدانیم فشارها برای واردات افزایش پیدا می کند بنابراین تا زمانی که ما این مشکل را حل نکنیم یعنی بپذیریم که برای حمایت از محصول داخلی ناچار به کنترل واردات و تعرفه گذاری هستیم کشاورزی ما رشد پیدا نمی کند.

** قائم مقام وزیر کشاورزی:‌ کشت همه سبزی و صیفی در یک دوره 10 ساله به گلخانه ها می رود
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت کامل سبزی و صیفی کشور در یک دوره 10 ساله به گلخانه ها انتقال پیدا می کند تا این اقدام، کاهش 10 برابری مصرف آب را به دنبال داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی اکبر مهرفرد» افزود: بهره وری در اقتصاد کشور به ویژه در بخش کشاورزی به یک موضوع مهم تبدیل شده، زیرا آب و خاک کشور بسیار محدود و نیازهای غذایی رو به فزونی است.
وی اظهارداشت: بسیاری از برنامه های پیش بینی شده بخش کشاورزی ماهیت ارتقای بهره وری دارند، بنابراین برنامه های خودکفایی باید از طریق افزایش بهره وری میسر شود.
مهرفرد تصریح کرد: یکی از مهم ترین برنامه ها، افزایش بهره وری آب است، بررسی ها نشان می دهد مساحت کشور هلند به اندازه دو استان گیلان، مازندران و نیمی از استان گلستان است ، در حالی که این کشور سالیانه 84 میلیارد یورو صادرات در بخش کشاورزی دارد، اما چنانچه برنامه صادرات کشاورزی امسال بطور کامل محقق شود، ارزش آن به حدود هفت میلیارد دلار می رسد.
به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی طرح های محوری برای افزایش بهره وری آب دارد و انتظار می رود از طریق کشت نشاء و توسعه آبیاری تحت فشار مصرف آب تا سطح یک سوم کاهش پیدا کند و در مقابل تولید محصولات تا چند برابر رقم فعلی افزایش پیدا کند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: ایران با وجود آب، خاک، مدیریت، دانش، فناوری و ماشین آلات مربوطه و حتی برنامه کاهش سطح زیرکشت، می تواند از لحاظ کمی تولیدات خود را افزایش دهد و تلاش می شود از لحاظ کیفی نیز به استانداردهای جهانی دستیابیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا در نخستین المپیاد ملی بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی هفت نفر از بهره برداران در حوزه های مختلف کشاورزی نشان ملی بهره وری را دریافت کردند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرد: امسال تا پایان بهمن ماه یکهزار و 100 هکتار طرح گلخانه ای در کشور اجرا شده و بر اساس هدف گذاری انجام شده باید یکهزار و 500 هکتار طرح گلخانه در کشور افتتاح شود که تاپایان امسال تلاش می شود به این هدف نزدیک شویم.
اقتصام**9186**9132** 1559**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشار: حسین عضدی فسا

اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا