طرح آبیاری بارانی در هزار و 100 هکتار از اراضی آبی شهرستان کمیجان اجرا شد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، مهدی حاجی لو روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پایین بودن بهره وری آبیاری در روش سنتی (غرقابی)، افزایش روز افزون به مواد غذایی، وجود عرصه های وسیع کشت آبی در منطقه و توسعه کاربرد روش های آبیاری نوین به عنوان یکی از موثرترین راه های استفاده بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب از مزیت های اجرای این طرح در سطح شهرستان است.
وی بیان کرد: در سال های اخیر ترویج سیستم های نوین آبیاری در دستور کار قرار گرفته و از محل اعتبارات فنی اعتباری بانک های عامل در سطح بیش از 158 هکتار در 10 مورد شامل آبیاری تحت فشار از نوع کلاسیک ثابت اجرا شده است.
حاجی لو اظهار کرد: امسال با توجه به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید، اجرای طرح های نوین آبیاری از محل اعتبارات بند (د) تبصره چهار، بیش از 49 هکتار در چهار طرح مختلف شامل آبیاری قطره ای، تیپ و بارانی تصویب که برای اجرای عملیات و تخصیص اعتبار به بانک عامل معرفی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کمیجان تصریح کرد: در اجرای طرح آبیاری قطره ای به ازای هر هکتار مبلغ 70 میلیون ریال و در طرح های آبیاری بارانی از نوع کلاسیک ثابت به ازای هر هکتار مبلغ 50 میلیون ریال تسهیلات بدون بازپرداخت ارائه می شود.
حاجی لو هدف از اجرای طرح های آبیاری نوین را جلوگیری از هدر رفت آب عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح موجب افزایش 70 درصدی بهره وری در روش بارانی و افزایش 90 درصدی در روش قطره ای و تیپ است که این مهم موجب افزایش عملکرد محصول نیز می شود.
وی، ساخت کانال بتنی به طول 415 متر در راستای کاهش مصرف بهینه آب و سهولت در آبیاری در روستاها را از جمله اقدامات انجام شده شهرستان کمیجان عنوان کرد.
شهرستان کمیجان با جمعیت 39 هزار نفری در فاصله 96 کیلومتری مرکز استان مرکزی واقع شده است.
7114/3075/ خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا