مدیر کل دامپزشکی: گلستان؛ پاک از آنفلوآنزای پرندگان است

محمودرضا وفایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: اولین کانون این بیماری در استان دی ماه سال جاری مشاهده شد که بلافاصله گروه های دامپزشکی در محل حضور یافته و با انجام نمونه برداری و آزمایش های لازم، بیماری در این واحد مرغ تخم گذار تایید و اقدامات لازم برای پاکسازی و معدوم سازی انجام شد.
وی اضافه کرد: در این پیوند گروه های دامپزشکی مستقر در واحد مرغداری اقدام قرنطینه ای را تا شعاع یک کیلومتری انجام داده و تمامی طیور و محصولات این واحد را به طور بهداشتی و کامل معدوم کردند.
وفایی با یادآوری اینکه کار معدوم سازی کامل کانون آلوده ظرف مدت 5 روز انجام شد، گفت: ایجاد قرنطینه نیز تا شعاع یک کیلومتری این کانون اجرایی شد.
وی؛ جلوگیری از ورود طیور و محصولات آن از استانهای آلوده به گلستان با افزایش فعالیت پست های قرنطینه دامی در تنگراه گالیکش، تیل آباد آزادشهر و نوکنده بندرگز (شرق و غرب استان) و تعطیلی بازارهای هفتگی فروش و عرضه طیور بومی در استان که نقش مهمی در انتشار ویروس دارند را از دیگر فعالیت های انجام شده برای مقابله و پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان در واحدهای مرغداری و کنترل سایر مناطق استان توسط دامپزشکی برشمرد.
مدیرکل دامپزشکی گلستان بر آماده باش کامل گروه های رصد دامپزشکی استان تاکید کرد و افزود: نظارت و پایش مستمر از مناطق پرخطر استان از جمله تالاب ها، آب بندانها، مناطق ساحلی و زیستگاه های پرندگان مهاجر و بومی با حضور 14 گروه فعال پیگیری می شود.
براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از بروز احتمالی آنفلوانزای فوق حاد طیور در کشور، شکار پرندگان از 13 آذر ماه امسال ممنوع شده است.
استان مرزی گلستان در شمال کشور قرار دارد و در مسیر اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر از شمال سیبری است.
به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا مطابق داده های آماری سازمان جهاد کشاورزی، گلستان حدود 910 واحد مرغداری دارد و از قطب های مهم پرورش مرغ در کشور به شمار می رود.
6204/1648
خبرنگار:علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا