تلويزيون هوشمند، يا Smart TV چيست؟

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

تلويزيون هوشمند، يا Smart TV چيست؟

پس از محبوبيت تلفن هاي هوشمند و فروش بالاي آنها، مفهوم بکار رفته در اين تلفن ها وارد تلويزيون ها نيز شد.

تلويزيون هاي هوشمند مانند تلفن هاي هوشمند امکان اتصال به اينترنت و استفاده از سرويس هاي آنلاين ويديويي و شبکه هاي اجتماعي و غيره را دارند. Smart TVها قادرند با کامپيوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دريافت و يا ارسال کنند.

تلويزيون هوشمند، Smart TV چيست؟

تلويزيون هوشمند مانند تلفن هوشمند عمل مي کند، اين تلويزيون هاي قادرند سرويس هاي مختلف اينترنتي را از طريق تلويزيون به کاربر ارائه دهند.

يعني تلويزيون هوشمند معادل يک تلويزيون معمولي با يک کامپيوتر داخلي است که سرويس هاي متنوعي را به کاربر مي دهد.

کاربر مي تواند در تلويزيون هوشمند خود نرم افزار نصب کند، ويديو و تصاوير آنلاين را مشاهده کند، صفحات وب را مرور کند، بازي اجرا کند و از همه مهم تر به کانال هاي اينترنتي IPTV متصل شود.

چرا به تلويزيون هوشمند نياز داريم؟

تلويزيون هاي هوشمند نسبت به تلويزيون هاي معمولي امکانات بسيار وسيع تري دارند با تلويزيون هاي هوشمند مي توانيد تصاوير در حال پخش را ضبط کنيد، با قابليت Time Shifting نگران از دست دادن تصاوير زنده نباشيد و مي توانيد از تلويزيون اينترنتي IPTV استفاده کنيد.

در واقع تلويزيون هاي هوشمند نحوه استفاده از تلويزيون را تغيير داده اند و کاربر بسياري از اموري که در کامپيوتر خود انجام مي دهد را مي تواند در صفحه نمايش بزرگتر و با کيفيت تر HDTV انجام دهد.

تلويزيون هاي هوشمند به راحتي به شبکه هاي اجتماعي و سرويس هاي اشتراک گذاري ويديو متصل مي شوند.

يکي از قابليت هايي که تقريبا تمام تلويزيون هاي هوشمند دارند پشتيباني از استاندارد DLNA است.

DLNA به شما اين امکان را مي دهد تا براحتي ويديو را از کامپيوتر، تلفن هوشمند و وسايل ديگر به تلويزيون منتقل نموده و پخش کنيد.

يعني اگر قبلا ويديو، موزيک هاي مختلف را از اينترنت دانلود کرده ايد مطمئن خواهيد بود که تلويزيون هوشمند شما آنها را پخش خواهد کرد ، براي کسب اطلاعات کامل در مورد DLNA به دايرکتوري IT زوميت مراجعه نماييد.

چطور تلويزيون هوشمند به اينترنت متصل مي شود؟

تمام تلويزيون هاي هوشمند داراي پورت شبکه Ethernet هستند و از طريق کابل شبکه قادرند به اينترنت متصل شوند.

علاوه بر اين برخي از تلويزيون هاي هوشمند قادرند به شبکه هاي بي سيم نيز متصل شوند، در واقع اتصال تلويزيون هاي هوشمند مشابه اتصال نوت بوک به اينترنت است.

برخي از تلويزيون هاي هوشمند امکان اتصال به شبکه بي سيم را بصورت داخلي ندارند ولي مي توان با خريد يک سخت افزار اضافي که حدود 100 دلار قيمت دارد به شبکه بي سيم متصل شد. به هر حال روش پيشنهادي ما اتصال از طريق پورت Ethernet و کابل شبکه است چون ارتباط شبکه پايدارتر خواهد بود.

با تلويزيون هوشمند چه کارهاي مي توان انجام داد؟

تلويزيون هاي هوشمند مشابه کامپيوترها عمل مي کنند و بسياري از سرويس هاي يک کامپيوتر را به کاربر ارائه مي دهند.

با تلويزيون هوشمند مي توانيد ويديوها را در وب سايت هاي به اشتراک گذاري مانند Youtube مشاهده کنيد، صفحات وب را باز کنيد، ايميل هاي خود را چک کنيد، به شبکه هاي اجتماعي متصل شويد و از ديگر سرويس هاي اينترنتي استفاده کنيد.

علاوه بر اين موارد، تلويزيون هاي هوشمند قادرند اسناد Word و يا صفحه هاي گسترده Excel را ايجاد کرده و يا نمايش دهند.

بازي هاي ساخته شده براي تلويزيون هاي هوشمند نيز رو به افزايش هستند، بعنوان مثال پاناسونيک قراردارد هاي مختلفي را با توليد کننده هاي مطرح بازي مانند Gameloft عقد کرده است تا بازي هاي خود را براي تلويزيون هاي هوشمند اين شرکت توليد کنند.

تلويزيون هاي هوشمند امکان اتصال وب کم و اجراي نرم افزار Skype را دارند. کاربر مي تواند با اتصال وب کم به Smart TV امکان مکالمه ويديوي را مهيا کند.

به اين ترتيب کل خانواده مي توانند در مقابل تلويزيون با دوستان و آشنايان خود در هر کجاي دنيا مکالمه ويديويي داشته باشند.

با تلويزيون هاي هوشمند مي توان به راديو هاي اينترنتي دسترسي داشت و يا گزارش و پيش بيني آب و هوا را بصورت زنده مشاهده کرد.

نرم افزار (App) ها در تلويزيون هوشمند چطور کار مي کنند؟

رابط کاربري تمام تلويزيون هاي هوشمند داراي صفحه اصلي است که در آن صفحه مي توان به امکانات مختلف تلويزيون دسترسي داشت.

در صفحه اصلي Smart TVها لينک به فروشگاه نرم افزارها وجود دارد در حال حاضر اکثر نرم افزارهاي تلويزيون هاي هوشمند بصورت مجاني در اختيار کاربر قرار داده مي شوند ولي توليد کنندگان تلويزيون هوشمند اميدوارند با محبوبيت اين نوع از تلويزيون ها، از فروش نرم افزار نيز درآمد کسب کنند.

آيا نرم افزارهاي Smart TV در تلويزيون برندهاي ديگر نيز اجرا مي شوند؟

متاسفانه تمام تلويزيون هاي هوشمند سيستم عامل خاص خود را دارند و در واقع نرم افزارهاي هر کدام تنها در خود آن تلويزيون قابل اجراست.

البته خوشبختانه Smart TVها نرم افزار خاصي دارند که برروي ابزارهاي اندرويدي و يا iOS نصب مي شوند و کنترل تلويزيون از طريق تلفن هوشمند و يا تبلت امکان پذير مي شود.

آيا مي توان تلويزيون معمولي HDTV را به Smart TV تبديل کرد؟

اگر قبلا تلويزيون HDTV خريداري کرده ايد هنوز راهي براي تبديل آن به Smart TV وجود دارد. در حال حاضر کمپاني هاي مختلف انواع گوناگوني از Settop Box ها را توليد کرده اند که امکانات مشابه تلويزيون هاي هوشمند را به تلويزيون معمولي اضافه مي کنند.

Google TV و يا Apple TV از معروفترين آنها هستند، Google TV و Apple TV در بازار کشور وجود ندارند اما در بازار کشور HD Player هاي مختلفي وجود دارند که بسياري از امکانات Smart TV ها را به کاربر ارائه مي دهند معروفترين آنها ساخت Western Digital، Asus و Seagate هستند که همگي در بازار کشور و با قيمت حدود 120 تا 200 هزار تومان به فروش مي رسند.

چطور مي توان تلويزيون هوشمند را کنترل کرد؟

بهترين راه براي کنترل تلويزيون هاي هوشمند استفاده از تلفن هوشمند است، تلفن هاي هوشمند به راحتي و با نصب نرم افزار مربوطه به Smart TV متصل مي شوند و آن را کنترل مي کنند.

علاوه بر اين توليد کننده هاي مختلف راه حل هاي متفاوتي را براي کنترل تلويزيون ارائه کرده اند بعنوان مثال سامسونگ و Vizio ريموت کنترل مشابه تلفن هوشمند به همراه برخي از Smart TVهاي خود ارائه مي دهند و يا ال جي از روش مشابه کنترلر Wii استفاده مي کند.

سرهنگ سيد مصطفي مرتضوي – رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان اصفهان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا