فرماندار ملکان خواستار معیشت جایگزین در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه شد‎

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :

محمدباقر خانی روز جمعه در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان، افزود: در اکثر این اراضی محصولاتی از قبیل یونجه، گندم، پیاز، گوجه فرنگی و سایر محصولاتی که آب زیاد نیاز دارند، کشت می شود و به علت کاهش شدید منابع آبی و بحران خشک شدن دریاچه ارومیه مشکلات متعددی برای شهرستان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این اراضی به علت همجواری با دریاچه ارومیه و به علت شور بودن اراضی، منابع آبی خود را از طریق کانال های آبیاری تامین می کنند و به علت محدودیت منابع آبی، کشاورزان همیشه حتی در فصول زمستان نیز از کمبود آب کشاورزی گله مند هستند.
وی افزود: رونق صنعت فرش، دامداری، کشت محصولات کم آب بر مثل پسته و زعفران، ایجاد صنایع کوچک و خانگی از جمله راهکارهای این شهرستان برای معیشت جایگزین اهالی روستاهای حاشیه است.
خانی بر ایجاد بستر لازم برای معیشت جایگزین به جای محصولات پر آب بر تاکید کرد و گفت: دستگاه های ذیربط آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستند.
ملکان یک شهر کشاورزی است و مشهورترین محصول آن انگور است به طوری که از آن به عنوان شهر انگور نام می برند.
خشکبار این محصول به اکثر کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی و کانادا صادر می‌شود.
همچنین با توجه به تولید بیش از 94 درصد چغندر قند آذربایجان شرقی، وجود باغات و اراضی وسیع، وجود تخصص در صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی (باغی) با توان صادراتی بالا، سبزه خشک‌کنی و بهره‌ مندی از باغات میوه قابلیت استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی دارد.
شهرستان ملکان با 110هزار نفر جمعیت در فاصله 155کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
خبرنگار: قادر منجمی **انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
7228/3038/3077

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا