امسال سند مالکیت 25هزارهکتار ازاراضی استان مرکزی به نام دولت صادر شد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، یوسف یوسفی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: دو میلیون و 114 هزار هکتار اراضی ملی و موات در استان مرکزی وجود دارد که با سند دار شدن این میزان اراضی در سالجاری، تاکنون برای یک میلیون و 925 هزار هکتار شامل 94 درصد این اراضی، سند مالکیت کسب شده است.
وی ادامه داد: شهرستان ساوه با صدور سند برای 14 هزار هکتار و زرندیه 11 هزار هکتار بیشترین میزان صدور سند را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: یک هزار و 709 هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان امسال در 104 نقطه دچار آتنش سوزی شده است.
یوسفی ادامه داد: بیشترین میزان آتش سوزی مراتع و اراضی منابع طبیعی استان مرکزی امسال در شهرستان های شازند، اراک، خنداب و خمین و کمترین میزان آتش سوزی در شهرستان های فراهان، محلات و زرندیه بوده است.
وی خاطر نشان کرد: مهار آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی علاوه بر خسارت 50 میلیون ریالی به هر هکتار از این اراضی، نابودی پوشش گیاهی منطقه را نیز به دنبال داشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآوری صدور یک میلیون و 800 هزار هکتار پروانه چرای دام برای 38 هزار و 174 بهره بردار از اراضی منابع طبیعی این استان گفت: با توجه به ظرفیت 464 هزار و 179 واحد دام برای چرا در مراتع استان، هم اینک بیش از سه برابر ظرفیت مجاز از مراتع این استان بهره برداری می شود.
گفت: سالانه بر اساس قانون با 30 تا 40 هزار راس دام غیر مجاز که بیشتر از شهرستان ها و استان های اطراف به مراتع این استان وارد می شوند، از طریق مراجعه قضایی برخورد می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: امسال 425 فقره پرونده تخریب و تصرف برای هشت هزار و 544 هکتار از عرصه ها و مراتع منابع طبیعی استان مرکزی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده است و 2 هزار 331 هکتار از اراضی ملی استان در 180 فقره پرونده به بیت المال بازگشته است.
یوسفی گفت: هم اکنون 490 هزار هکتار اراضی بیابانی و نیمه بیابانی در هفت شهرستان استان مرکزی از جمله شهرستان های ساوه، زرندیه، دلیجان، محلات، اراک و خنداب وجود دارد که با اجرای فعالیت های بیولوژیکی و عملیات مقابله با بیابان زایی در کنترل این اداره کل قرار دارند.
وی ادامه داد: 50 هزار هکتار این اراضی را کویر میقان، اراضی اطراف و تالاب میقان اراک به خود اختصاص می دهد که در سفر هیات دولت به استان 120 میلیارد ریال برای تثبیت و کنترل شن ها روان به این منطقه اختصاص یافته است که 10 میلیارد آن امسال و 110 میلیارد در سال آینده به این اراضی اختصاص می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بهره گیری از ظرفیت بخش خصوص را یکی از برنامه های این اداره کل برای جلوگیری از مقابله با بیابانزایی و بیابانی شدن اراضی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بر این اساس برای کنترل و جلوگیری از حرکت شن های روان کویر میقان اراک 50 هکتار از اراضی کویرمیقان این شهرستان توسط شرکت املاح ایران زیر کشت درختان و گیاهان سازگار با محیط این کویر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: همچنین اجرای برنامه ترسیب کربن در یک هزار هکتار از اراضی مهمانشهر شهرستان ساوه با اعتبار و هزینه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از دیگر طرح های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برای جلوگیری از بیابانی شدن اراضی استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از بهره برداری از 10 طرح آبخیزداری در هفته منابع طبیعی در این استان خبر داد و گفت: این طرح ها با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد و 280 میلیون ریال همزمان با هفته منابع طبیعی در این استان به بهره برداری می رسد.
یوسفی گفت: هفت میلیارد و 320 میلیون ریال این اعتبارات از محل اعتبارات استانی و یک میلیارد و 960 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تامین شده است و با بهره برداری از این طرح ها برای یک هزار و 268 نفر روز اشتغال زایی ایجاد می شود.
وی با یادآوری اجرای یک صد برنامه و کاشت 414 هزار اصله درخت در هفته منابع طبیعی در این استان گفت: 105 هزار اصله این درختان صنوبر سریع الرشد است که از ابتدای سالجاری تا کنون بر اساس قرارداد برای زراعت چوب به کشاورزان و بهره برداران تحویل شده است و بقیه آنها که از 12 گونه مختلف گیاهان جنگلی از جمله بلوط، زبان گنجشک، افرا و ارغوان است با انجام کارهای کار کارشناسی و متناسب با وضعیت هر شهرستان بر اساس قرارداد نهضت سبز به متقاضیان تحویل می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: هم اکنون هشت هزار گونه گیاهی در سطح کشور وجود دارد که یک هزار و 200 گونه آنها در اراضی زراعی و عرصه های مرتعی این استان شناسایی شده است که 227 گونه آنها دارای خواص دارویی هستند.
یوسفی گفت: هم اینک در 102 هزار هکتار طرح بهره بهره برداری از 2 گونه باریجه و کتیرا در سطح استان مرکزی در حال اجرا است که از این میزان 53 هزار هکتار باریجه و مابقی کتیرا به خود اختصاص داده است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا