معاون وزیر نیرو: بازیافت پساب های کشاورزی و صنعتی باید در برنامه قرار گیرد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا رحیم میدانی شنبه در سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی در گیت بوستان اهواز اظهار کرد: بر اساس اصول توسعه پایدار، نسل امروز باید طوری از مواهب طبیعی و منابع بهره برداری کند که محیط زیست برای آیندگان حفظ شود اما کارنامه جوامع بشری خلاف این مساله را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: 2 هزار و 700 میلیارد مترمکعب آب در دنیا برای کشاورزی مصرف می شود که نیمی از آن دوباره به طبیعت باز می گردد.
میدانی یکی از بزرگترین آلاینده های محیط زیست را این آب های برگشتی دانست که همراه با بقایای کود، سم، فلزات سنگین و آلوده کننده های دیگر همچون عوامل بیماری زا وارد محیط می شوند.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر تقاضای غذا در 50 سال آینده رو به افزایش است و اگر تلاش برای تولید از طریق دیم از 2.7 به 4.5 تن برسد می توان بدون افزایش سطح زیرکشت آبی این مقدار را تامین کرد، در غیراینصورت باید به افزایش 40 درصدی آب برای کشاورزی آبی تن بدهیم و تبعات آن را بپذیریم.
میدانی با اشاره به مشکلات محیط های پذیرنده زهاب گفت: بالا بودن حجم زهاب فراتر از ظرفیت خودپالایی و نبود سامانه پذیرنده مناسب ، همچنین کیفیت نامناسب زهاب و آغشته بودن آن با آلاینده هایی که سلامت را به مخاطره می اندازد، مشکلات محیط های پذیرنده زهاب های کشاورزی است.
وی با تاکید بر استفاده از رویکرد نجات بخش برای طراحی زهکش ها افزود: با این دیدگاه دیگر نمی توان زهکشی را جدا ازآبیاری و انسان و محیط زیست در نظر گرفت و طراحی و ارزیابی کرد.
معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در برخی کشورها نباید به دنبال افزایش سطح زیرکشت آبی باشیم بلکه باید به افزایش بهره وری آب، آب مجازی، افزایش عملکرد محصولات و جلوگیری از آلودگی محیط زیست روی بیاوریم که در کشور ما این مسائل در شورای عالی آب، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مطرح شده است.
وی با بیان اینکه باید از تفکر ساخت محور به سوی توسعه همه جانبه گام برداشت افزود: تصمیم گیری باید به نفع ذینفعان اصلی و جوامع محلی صورت گیرد و باید در نظام مدیریت بهره برداری تلاش شود آسیب به محیط زیست به حداقل برسد.
میدانی همچنین گفت: وزارت نیرو در سال 94 برای اولین بار در کشور حقابه زیست محیطی را به میزان 10.8 میلیارد مترمکعب به رسمیت شناخت و آن را ابلاغ کرد.
وی افزود: 90 درصد کشاورزی ایران به صورت کشت آبی است و توسعه این نوع کشت در مناطقی که ظرفیت داشته باشد در برنامه است.
وی اضافه کرد: با شناخت رفتار و نظام حاکم بر سامانه های زهکشی کشور باید به گونه ای عمل کنیم که پایداری سرزمین، به مخاطره نیفتد.
میدانی همچنین بر انجام تحقیقات کاربردی در مورد تجهیزات و ماشین آلات، ایجاد مزارع آزمایشی و مهندسی ارزش تاکید کرد و گفت: بازیافت و تصفیه فاضلاب ها و زهاب ها و استفاده مجدد از کشاورزی و صنعت اهمیت بیشتری بدهیم.
کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را برگزار می کند که از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال 1978 تاکنون هر چند سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.
آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه 1393 (ژوئن 2014) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سیزدهمین همایش از 14 تا 17 اسفند ماه 1395 (4 تا 7 مارس 2017) در ایران و در شهر اهواز در حال برگزاری است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا