۳۴۰ هزار اصله نهال در کانون‌های بحران فرسایشی اصفهان توزیع شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل منابع طبیعی اصفهان:

۳۴۰ هزار اصله نهال در کانون‌های بحران فرسایشی اصفهان توزیع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه امسال بالغ بر ۵۴۰ هزار اصله نهال توزیع و تولید کرده‌ایم، گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار اصله برای توسعه فضای سبز و ۳۴۰ هزار اصله نیز برای بیابان‌زدایی در کانون‌های بحران فرسایشی در نظر گرفتیم.

به گزارش ارک خبر: محمد حسین شاملی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه در پایان برنامه پنجم به دنبال اتمام پروژه‌های نیمه تمام بودیم، اظهار داشت: در گذشته چالش‌های زیست محیطی خیلی برای مردم قابل قبول نبود ولی امروزه این چالش‌ها به یک مطالبه برای مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بالغ بر 123 پروژه در بخش‌های مختلف با اعتباری بالغ بر 42.5 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم، افزود: سال‌ها بود که تلاش می‌کردیم مشکل بیابان‌زدایی شرق اصفهان را حل کنیم و خوشبختانه موفق شده‌ایم با استفاده از انتقال 200 لیتر بر ثانیه از پساب در سال گذشته هزار و 600 هکتار از دشت سجزی را نهال‌کاری کنیم، در سال جاری این عدد به 2 هزار و 500 هکتار می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: از 90 کوره بالغ بر 38 کوره گچ و 2 معدن در شرق اصفهان تعطیل شدند، به دنبال استمرار تعطیلی این معادن هستیم، انتقال پساب نیز موجب احیای این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط سال 45 استان اصفهان از شرایط فعلی استان خوزستان هم بدتر بوده است، خاطرنشان کرد: اگر امروز در شرق اصفهان مشکل ریزگردها نداریم حاصل تلاش 50 ساله است امیدوار هستیم تا پایان برنامه ششم بتوانیم بیابان‌زدایی را تمام کنیم.

200 هزار اصله برای توسعه فضای سبز/ 340 هزار اصله برای بیابان‌زدایی

شاملی با بیان اینکه امسال بالغ بر 540 هزار اصله نهال توزیع و تولید کرده‌ایم، بیان کرد: در همین راستا بالغ بر 200 هزار اصله برای توسعه فضای سبز و 340 هزار نیز برای بیابان‌زدایی در کانون‌های بحران فرسایشی در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در بهره‌برداری محصولات فرعی بالغ بر 173 هزار نفر ساعت اشتغال ایجاد کردیم، گفت: این امر سبب درآمدی بالغ بر 13 میلیارد تومان برای بهره‌برداران شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  پیرامون حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی افزود: در سال جاری بالغ بر 526 فقره تخریب و تصرف اراضی ملی به مساحت هزار و 717 هکتار داشتیم، 139 فقره خلع ید و رفع تصرف و 137 هزار واحد دامی در قالب 802 پرونده برای موضوع دام مازاد بر پروانه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 108 پرونده کشفیات محصولات جنگلی و مرتعی داشته‌ایم، تصریح کرد: هزار و 230 مورد گزارش مردمی برای تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی داشته‌ایم، بالغ بر هزار و 575 پرونده در محاکم قضایی تشکیل شده که از این تعداد هزار و 388 پرونده به نفع منابع طبیعی حکم صادر شده است.

کاشت 5 هزار اصله نهال در شرق اصفهان

شاملی با اشاره به تشکیل 3 کارگروه در استانداری برای شرق اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از این کارگروه‌ها با هدف 10 هزار نهال‌کاری بود که تاکنون 5 هزار نهال‌کاری در شرق اصفهان انجام شده است.

وی بیان کرد: کارگروهی هم برای انتقال پساب تشکیل شد که قرار بود از طریق لوله‌گذاری این کار انجام گیرد ولی با مخالفت کشاورزان این کار صورت نگرفت و با کشاورزان توافق کردیم که در دوره چرخشی آب 200 لیتر بر ثانیه آب ما را آزاد کنند تا از تخریب محصولات کشاورزان از طریق ریزگرد جلویگری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کارگروه سوم برای تعطیلی معادن گچ، شن و غیره بوده است، گفت: در همین راستا تمام کوره‌های آجر شناسایی شده‌اند و امیدوار هستیم این 3 کارگروه همچنان به کار خود ادامه دهند تا تمام مشکلات شرق اصفهان برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 329 مورد آتش‌سوزی به مساحت 2 هزار و 184 هکتار اتفاق افتاده است، افزود: بالغ بر 30 درصد آنها عمدی بوده و افرادی با این کار قصد تصرف عرصه‌های منابع طبیعی را داشتند اما توانستیم این موارد را مدیریت کنیم.

شاملی با بیان اینکه دام و مرتع لازم و ملزوم یکدیگرند، تصریح کرد: ظرفیت مراتع استان یک میلیون و 700 هزار واحد دامی است در حالی که دامی که وارد مراتع می‌شود بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار دام است و این امر در 3 شهرستان فریدون‌شهر، چادگان و سمیرم اتفاق می‌افتد که شهرستان‌های بحرانی هستند.

کاهش فرسایش خاک، کنترل سیلاب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این نشست با بیان اینکه 3 هدف کاهش فرسایش خاک، کنترل سیلاب‌ها و تغذیه سفره‌های زیرزمینی را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: سالانه بیش از 18 هزار میلیارد تومان در اثر فرسایش خاک، یک میلیون و 600 هزار میلیارد تومان دراثر وقوع سیل و 20 هزارمیلیارد تومان دراثر افت محسوس آب‌های زیر زمینی خسارت به منابع پایدار کشور وارد می‌شود.

ابوطالب امینی افزود: برنامه‌هایی که برنامه ششم پیش‌بینی کرده این است که 10 میلیون هکتار در سراسر کشور فعالیت‌های آبخیزداری انجام شود که 700 هزار هکتار آن مربوط به استان اصفهان است، برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به این اهداف انجام شده و نیازی به مطالعات نیست.

وی با بیان اینکه اگر سالیانه 30 میلیارد تومان در اختیار این بخش بگذارند می‌توانیم به تکلیفمان عمل کنیم، تصریح کرد: سازمان‌ها جنگل‌ها 2 موضوع بیابان‌زدایی و عملیات آبخیزداری را در راستای اقتصاد مقاومتی برای این بخش تکلیف کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی مشکلات عمده بهره‌برداران منابع طبیعی، توان مالی آنها است، خاطرنشان کرد: بالغ بر 16 هزار نفر از بهره‌برداران منابع طبیعی در قسمت‌های مختلف صندوق عضو هستند.

محمدعلی کاظمی با اشاره به اینکه سرمایه صندوق بالغ بر 5.6 میلیارد تومان است، بیان کرد: 49 درصد صندوق سهم دولت و 51 درصد نیز سهم بهره‌برداران منابع طبیعی است، 259 مورد تسهیلات با سود 4 درصد و بدون وثیقه و بروکراسی‌های بانکی به سهام‌داران در قالب 114 میلیارد تومان پرداخت شده است.

تثبیت مالکیت دولت و اخذ سند در اراضی ملی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این نشست با اشاره به مهم بودن موضوع مالکیت در سرمایه‌گذاری‌ها گفت: یکی از تکالیف اداره‌کل منابع طبیعی تشخیص اراضی ملی است.

داریوش سعیدی افزود: از ابتدای امر در دهه 40 تا کنون از 9.5 میلیون هکتار وسعت منابع طبیعی استان بالغ بر 9 میلیون و 350 هزار هکتار تشخیص و شناسایی شده و از این تعداد نیز برای 9 میلیون و 300 هزار هکتار سند اخذ شده است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین رویکرد در برنامه ششم تثبیت مالکیت دولت و اخذ سند در اراضی ملی است و اهداف اصلی نیز بر مبنای این استراتژی قرار دارد، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف منابع طبیعی از دیگر اهداف است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا