ضرورت تغییر روش کشت سنتی با ورود مراکز تحقیقاتی و فناور

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از روز دوشنبه روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن خادم عرب باغی در مراسم روز درختکاری، افزود: توسعه فضای سبز و درختکاری باید متکی بر تحقیقات جدید دنیا انجام شود و دستیابی به کشاورزی اقتصادی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند استفاده از کشت مدرن بجای کشت سنتی است.
وی پرورش دانش آموختگان خبره در بخش کشاورزی را ضروری دانست و خواستار ورود مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به موضوعات کشاورزی شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس یادآوری کرد: تعامل بین بهره برداران بخش کشاورزی و پژوهشگران این عرصه به طور قطع اتفاق های مثبتی را برای کشاورزی کشور رقم می زند.
عرب باغی، توسعه فضای سبز ارس را از برنامه های مهم این منطقه اعلام و اظهار کرد: موضوع درخت و درختکاری نباید تنها در یک روز و یک هفته خلاصه شود بنابراین در طول دو سال گذشته توسعه درختکاری در حاشیه رودخانه ارس در نقاط صفر مرزی انجام شده است.
وی ارس را بستری مناسب برای توسعه باغبانی مدرن و کشت گلخانه ای عنوان کرد و گفت: با واگذاری زمین ها به تعاونی ها بر اساس ضوابط و قوانین شفاف کاشت گلخانه ای در این منطقه گسترش یافته و هم اکنون حدود یک هزار هکتار از زمین های دشت گلفرج زیر کشت رفته که در آینده نزدیک شاهد تاثیرگذاری و ارز آوری این منطقه خواهیم شد.
مدیر امور شهری و روستایی ارس نیز در این آئین از تحقق تعهد ارس در تولید 24 هکتار فضای سبز قبل از زمان مقرر در سند تدبیر و توسعه ارس در طول یک سال خبر داد و گفت: این برنامه قرار بود در مدت 4 سال اجرا شود.
جواد کاموسی با اشاره به اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 6 هزار مترمربع در ارس افزود: در سال جاری علاوه بر توسعه فضای سبز، 4 هزار و 500 اصله درخت کاشته شده و تا پایان سال 2 هزار و 500 اصله نیز در مساحت 6 هکتار کاشته می شود.
وی یادآوری کرد: در طول سال جاری بیش از 32 میلیارد ریال برای نگهداری 87 هکتار فضای سبز در ارس هزینه شده است.
کاموسی چمن کاری به مساحت 2 هکتار و کاشت 10 هزار گل دائمی در سال جاری را از دیگر اقدام های معاونت فنی عمرانی در راستای توسعه فضای سبز در ارس عنوان کرد.
منطقه آزاد ارس در 137 کیلومتری تبریز و در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و دارای 51 هزار هکتار وسعت است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا