مهارت‌آموز نیازمند کسب تجربه محیط کاری است/ بخش اعظم پدیده بیکاری به دلیل ضعف سیاست‌گذاری در سیستم آموزشی است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان:
مهارت‌آموز نیازمند کسب تجربه محیط کاری است/ بخش اعظم پدیده بیکاری به دلیل ضعف سیاست‌گذاری در سیستم آموزشی است
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: بخش اعظمی از آموزش باید در محیط واقعی انجام شود چراکه کسب‌کننده مهارت نیازمند کسب تجربه محیط کاری است که در استان اصفهان این مدل دوگانه محقق می‌شود.

به گزارش ارک خبر: ابوطالب جلالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای مسؤولیت توانمندسازی نیروی انسانی در کشور را دارد.

وی افزود: این مأموریت در دو بخش دیگر نیز بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در کنار این دو سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز مکمل مهارت‌آموزی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در آموزش‌های رسمی کشور عمدتاً به مبانی نظری روی آورده شده اما واقعیت این است که فاصله زیادی میان سیاست‌های نظام آموزش و اشتغالی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: بعد توانمندسازی یکی از مؤلفه‌های اصلی جلوگیری از پدیده شوم بیکاری است که در سیاست‌های آموزش توافق و هماهنگی برای ایجاد اشتغال صورت نگرفته است.

جلالی عنوان داشت: در آموزش غیررسمی یا همان آموزش مهارتی درک صحیح‌تری از مزایا، قابلیت‌ها و فرصت‌های شغلی جامعه ایجاد خواهد شد که سازمان فنی و حرفه‌ای توانسته آموزش‌ها را در مسیر فراهم‌سازی بازار کار برای متقاضیان انجام دهد.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم نیازسنجی درست‌تری از مشاغل داشته باشیم تا بتوانیم مطالبه محیط کسب و کار را تشخیص داده و آن‌ها را نیز برطرف کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: جامعه امروز با پدیده شوم بیکاری مواجه بوده که بخش اعظمی از آن ضعف سیاست‌گذاری در سیستم آموزشی کشور است؛ دو سوم اشتغال‌یافتگان در کشور آلمان از نظام آموزش مهارتی تأمین می‌شود.

وی بیان داشت: دولت با اتخاذ سیاست‌های آموزشی در صدد ایجاد اشتغال است اما هنوز در اجرا به اهداف خود نرسیده؛ در مرکز استان اصفهان ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و فرصت‌های خوب صنعتی وجود دارد.

جلالی تصریح کرد: علی‌رغم محدودیت‌های منابع آب باید در مناطق شرق اصفهان انگیزه روی آوردن به صنایع‌دستی را در مردم ایجاد کنیم چراکه زیرساخت ایجاد صنایع جدید دیگر در چنین مناطقی وجود ندارد.

وی اذعان داشت: بخش اعظمی از تکالیف فنی و حرفه‌ای با سند مهارت دنبال می‌شود که در سال 96 شرکای مهارتی و شرکای اجتماعی برای ارزیابی خروجی در راستای سفارش‌پذیری دنبال می‌شود تا آموزش‌های سفارش‌پذیر برای رفع نیازهای دستگاه‌های مختلف صورت گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان یادآور شد: سفارشات آموزشی شرکت شهرک‌های صنعتی، ایمیدرو، صندوق بازنشستگی کشور، بخشی از خدمات آموزش و پرورش و … به اداره کل فنی حرفه‌ای در قالب سفارش‌پذیری انجام می‌شود که صنایعی همچون فولاد، ذوب‌آهن و اسنوا نیز از همین دست هستند.

وی با تأکید بر لزوم تنوع آموزش‌ها ابراز داشت: پرهزینه‌ و سرمایه‌بر بودن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با محدودیت‌های اعتباری باعث می‌شود تا فنی و حرفه‌ای نتواند پاسخگوی نیاز دستگاه‌ها باشد.

جلالی اظهار داشت: برون‌سپاری و مشارکت بخش غیردولتی در فرآیند آموزش‌های مهارتی در استان اصفهان به خوبی صورت گرفته است که بخش خصوصی در رشته‌های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوشمندسازی، انرژی‌های نو، دپارتمان‌های غذا و سلامت با آموزش و پرورش تا 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده و با 600 هزار نفر- ساعت آموزش برای 300 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی متذکر شد: شکل‌گیری و راه‌اندازی کلینیک‌های کسب و کار برای مشاوره در بدو ورود مخاطبان آموزش‌های مهارتی و همچنین هدایت در کارگاه‌های آموزشی و چشم‌انداز مشاغل موجود در استان اصفهان از جمله خروجی‌های برون‌سپاری بوده و مکمل کارهای آموزشی مهارت در استان اصفهان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ابراز داشت: یکی دیگر از اقدامات این اداره در سال 95 برگزاری مسابقات آزاد در کنار مسابقات سالانه ملی مهارت بود که با حمایت صنایع استان انجام شد.

وی ادامه داد: در سال 95 نزدیک به 11 میلیون نفر- ساعت آموزش به مخاطبان فنی و حرفه‌ای داده شده که شامل 60 هزار نفر- دوره و میانگین هر نفر کسب 200 ساعت آموزش مهارتی بوده است.

جلالی بیان داشت: در کنار ظرفیت‌های دولتی بخش غیردولتی که همان آموزشگاه‌های آزاد در استان اصفهان به 300 واحد می‌رسد که همچون بخش دولتی نزدیک به 11 میلیون نفر- ساعت آموزش به مخاطبان داده و شامل 60 هزار نفر- دوره بوده که میانگین هر نفر کسب 200 ساعت آموزش مهارتی بوده و این نشان‌دهنده نقش‌آفرینی بهینه این آموزشگاه‌ها بوده است.

وی تأکید کرد: در سال 95 شکل‌دهی و راه‌اندازی «تست‌سنتر» یا آزمون‌های الکترونیکی آغاز شد که با این اقدام 60 درصد آزمون‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد که در وقت آزمون‌دهندگان و برگزاری آزمون حضوری صرفه‌جویی صورت گرفته است؛ از خرداد 96 صددرصد آزمون‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اذعان کرد: بیش از 70 تفاهمنامه ملی و استانی با دستگاه‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی طی سال اخیر انجام شده است؛ همچنین130 قرارداد آموزشی با مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی برای استفاده از خدمات آموزشی و فرصت‌های خدماتی مهارتی فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است.

وی یادآور شد: برای ارزیابی ظرفیت آموزشی، اعتبارسنجی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در حال انجام است که این مدل اعتبارسنجی ارتقای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

جلالی افزود: همچنین نیازسنجی روستایی با مدل اقتصاد مقاومتی در سال 95 برای آموزش مهارت‌ها در محیط روستایی از دیگر اقدامات آموزش فنی و حرفه‌ای در سال 95 بوده است.

جلالی اضافه کرد: در موقعیت نگران‌کننده اشتغال، فرصت‌های مطلوب شکل‌گیری مشاغل وجود دارد اما این فرصت‌ها همچنان مغفول مانده است که در این خصوص جشنواره‌های کسب و کار می‌توانند نقش یاری‌کننده زیادی داشته و فضای کسب و کار را رونق دهند.

وی با بیان اینکه 25 درصد مخاطبان آموزش فنی و حرفه‌ای را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، گفت: عدم مراجعه جوانان برای کسب مهارت‌های فنی ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی آموزش فنی و حرفه‌ای است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با اشاره به ظرفیت بزرگ رشته آی‌تی برای اشتغال‌زایی عنوان داشت: این رشته می‌تواند 150 هزار میلیارد تومان برای کشور تولید ثروت داشته باشد اما تنها برای 20 درصد از فارغ‌التحصیلان این رشته تأمین اشتغال صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: مشاغل جدیدی در آینده جایگزین مشاغل قدیمی خواهند شد که نیازمند آموزش‌های تخصصی است؛ رشته‌هایی از قبیل «آی‌تی»، «آی‌سی‌تی»، «اینترنت اشیاء» و «هوش مصنوعی» در آینده برای اشتغال نقش‌آفرین هستند که آموزش‌ها و مهارت‌آموزی‌های «آی‌تی» در سال 96 محقق خواهد شد.

جلالی تأکید کرد: بخش اعظمی از آموزش باید در محیط واقعی انجام شود چراکه کسب‌کننده مهارت نیازمند کسب تجربه محیط کاری است که در استان اصفهان این مدل دوگانه محقق می‌شود.

وی بیان داشت: در این مدل 40 درصد آموزش‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای و 60 درصد نیازهای آموزشی در محیط کسب و کار صورت گرفته و امکان سنجش توانمندی فراگیر را به کارفرما می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا