روبات کنجکاوی از فضا دیده شد

خبرگزاری ارک: مدارگرد شناسایی کننده مریخ (MRO) تصویری از این سیاره گرفته که در آن روبات کنجکاوی در حال حرکت بر روی سیاره سرخ دیده می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر جدید توسط چشم تیزبین MRO یا همان دوربین تجهیزات علمی با تفکیک بالای این فضاپیمای شناسایی کننده گرفته شده است.

در این تصویر روبات کنجکاوی همچون سازه متحرکی در حد و اندازه یک خودرو دیده می شود که در دره ای به نام Artist’s Drive واقع در تپه های کوهستان Mount Sharp به حرکت خود ادامه می دهد.

این روبات که اطلاعات ارزشمندی درباره مریخ تهیه و راهی زمین کرده است هم اکنون در حال پیشروی در Mount Sharp است. این کوهستان مریخی ۵.۵ کیلومتر ارتفاع دارد و در یک چشم انداز کلی گویی آسمان این سیاره را درنوردیده است. این کوهستان از نوامبر سال ۲۰۱۱ یعنی زمانی که کنجکاوی به سوی مریخ پرتاب شد، هدف اصلی مأموریت علمی این کاوشگر روباتیکی به شمار می آمده است.

هدف اصلی این روبات بررسی فاکتورهای تأثیرگذار در اوضاع جوی مریخ است. به همین دلیل کوهستان Mount Sharp به عنوان مکانی مناسب برای بررسی این موضوع انتخاب شده است.

روبات کنجکاوی در آگوست سال ۲۰۱۲ به حفره Gale در مریخ رسید و در ادامه به مدت یک سال در محل فرودش به بررسی سطح این سیاره پرداخت به این امید که نشانی احتمالی از وجود حیات میکروبی پیدا کند. این روبات به تازگی به رکورد ۱۰ کیلومتر حرکت در سطح مریخ دست یافت. با این حال هنوز تا رسیدن به رکورددار اصلی یعنی مریخ نورد«فرصت» فاصله زیادی دارد، روباتی که از ژانویه سال ۲۰۰۴ که بر روی مریخ فرود آمد به کورد طی مسافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر دست یافت.

دکمه بازگشت به بالا