هزینه‌ای که در قبال آزادی بیشتر در اندروید پرداخت می‌شود

در حالی که گوشی­‌های هوشمند به همراه همیشگی بسیاری از افراد تبدیل شده‌­اند و بسیاری از کارهای روزمره را که پیش از این با ‌وقت و هزینه انجام می‌­شد، اکنون به سادگی با یک برنامه موبایل انجام می‌­شوند، از نظر امنیت نیز جنبه‌‌ تازه‌­ای پیدا کرده است. یک‌پنجم App‌ها در اندروید بد‌افزار هستند و این هزینه آزادی کاربران در انتخاب آن‌ها از میان صد‌ها هزار App در اندروید است.

امروزه نه تنها با دستیابی به یک گوشی هوشمند می‌‌توان بسیاری از اطلاعات شخصی کاربر آن، همچون نام شخص، دوستان و بستگان، شماره‌های تلفن و ایمیل را به دست آورد، بلکه بسیاری از عملیات‌های بانکی نیز با ‌برنامه‌های موبایلی انجام می‌‌شود که سرقت اطلاعات آن می‌‌تواند هزینه گزافی‌ داشته باشد. همین امر اهمیت حفظ امنیت گوشی‌های هوشمند را دو چندان کرده است، به ویژه در مورد گوشی‌های اندروید که هم کاربران بیشتری دارد و هم برنامه‌های بیشتری برای آن موجود است.

سیمانتک که از نام‌های شناخته ‌در عرصه امنیت اینترنت استُ در گزارشی فاش ساخته که از هر ۵ اپلیکیشن اندروید، یک اپ آلوده به بدافزار و یا «خاکستری‌افزار» (greyware) است.

بدافزار‌ها به عنوان برنامه‌هایی که به طور ویژه برای سرقت داده‌های کاربران طراحی شده‌اند، طبقه‌بندی می‌‌شوند و خاکستری­افزار‌ها نیز برنامه‌هایی هستند که دارای ویروس یا عامل مخرب دیگر نیستندِ اما تبلیغات فراوانی را نمایش می‌دهند و یا می‌‌توانند مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

گزارش سیمانتک اضافه می‌کند ‌این شرکت برای نخستین بار در میان اپ‌های اندروید «باج­افزار» (ransomware) نیز یافته است. باج‌افزار برنامه‌ای است که گوشی را قفل می‌‌کند و تا زمانی که مبلغ درخواستی را پرداخت نکنید، کد باز کردن قفل را در اختیار شما قرار نمی‌‌دهد.

البته بنا بر گفته‌های کوین هالی، مدیر پاسخ امنیتی سیمانتک، کاربرانی که اپ‌‌هایشان را از گوگل پلی دانلود می‌کنند نباید نگران باشند، زیرا اغلب بدافزار‌ها از طرف فروشگاه‌های متفرقه می‌‌آیند.

به گفته هالی «گوگل کارش را برای دور نگه داشتن بدافزار‌ها از فروشگاهش خوب انجام می‌دهد و اگر بدافزاری در گوگل پلی باشد، آن‌ها به خوبی آن را پیدا کرده و خارج می‌کنند».

این شرکت امنیتی آمریکایی خاطرنشان می‌کند ‌مشکل بدافزار‌ها به ویژه در خارج از این کشور مشهود است؛ جایی که کاربران سیستم عامل اندروید به گوگل پلی دسترسی ندارند؛ مسأله‌ای که در مورد کاربران ایرانی بسیار شایع است.

همان گونه که هالی می‌گوید، «برتری اندروید در مقابل iOS این است که آزادی بیشتری برای دانلود اپ‌ها فراهم می‌‌کند، ولی این آزادی هزینه‌هایی نیز دارد».

دکمه بازگشت به بالا