مرکز جدید تبادل اطلاعات برای مقابله با تروریسم در اتحادیه اروپا ایجاد می‌شود

خبرگزاری ارک- به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد ایجاد  یک مرکز جدید تبادل اطلاعات با قدرت محدود برای کمک به 28 کشور عضو این اتحادیه در مقابله با حملات تروریستی دارد.

فرانس تیمومان ، معاون اول  رئیس کمیسیون اروپا با اعلام ایجاد که این مرکز جدید مقابله با تروریسم در داخل یوروپل، پلیس اتحادیه اروپا گفت: ما در حال ایجاد این مرکز هستیم تا ببینیم آیا کشورهای عضو می‌توانند با هم کار کنند و از تجربیات یکدیگر بر مبنای اعتماد استفاده کنند. البته تشکیل چنین مرکزی یک شبه صورت نمی‌گیرد و نیازمند همکاری و تبادل اطلاعات میان سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای عضو برای جلوگیری از هدررفتن اطلاعات میان یک کشور با سایر کشورهاست.

تیمومان با نظر به اینکه کمیسیون اروپا به خاطر انجام حملات مرگبار تروریست‌ها در 12 ماهه گذشته در بروکسل، کپنهاگ و پاریس، تلاش می‌کند تا همکاری مقابله با تروریسم خود را با کشورهای عضو افزایش دهد، افزود: بسیاری از کشورها هم‌اکنون نیازمند همکاری بیشتر و نزدیکتر با یکدیگر هستند اگرچه این مساله در ایجاد مرکز جدید تبادل اطلاعات اتحادیه اروپا هنوز راه زیادی تا تکمیل شدن در پیش دارد. البته تبادل اطلاعات کار آسانی نیست به ویژه زمانی که کشورهای عضو تلاش می‌کنند تا با متحد کوچکتری که منابع مشابه و ظرفیت‌های یکسانی ندارد، همکاری کنند.

وی گفت ما قصد قوانین را نداریم و معاهدات اتحادیه اروپا را عوض کنیم. ما نمی‌خواهیم تقسیم مسوولیت‌پذیری را تغییر دهیم.

این مرکز مقابله تروریسم اتحادیه اروپا نقشه راهی برای مقابله نه تنها با تروریسم بلکه با جرایم سازمان یافته و حملات سایبری است که روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا به بحث گذاشته شد. کمیسیون اروپا خواستار ایجاد مرکزی برای مقابله با افراطی شدن جوانان و برگزاری مذاکرات با کمپانی‌های ارشد اینترنتی درباره مقابله با تبلیغات افراط‌یون است.

همچنین در زمینه مقابله با حملات سایبری، کمیسیون اروپا اعلام کرده که اولویتش تشخیص راههایی برای مقابله با موانع در مواجهه با تحقیقات آنلاین جرایم است.

معاون اول رئیس کمیسیون اروپا همچنین خواستار بررسی و کنترل سخت‌تر و شدیدتر ورودی‌ها و خروجی‌ها خارج از سیستم شینگن شد که به مسافران اجازه داده می‌شود تا با استفاده از این سیستم به 22 کشور عضو اتحادیه اروپا به علاوه سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختنشتاین سفر کنند.

انگلیس، ایرلند، قبرس، مالت، رومانی و بلغارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا بخشی از سیستم شینگن نیستند.

در همین حال، این پیشنهاد در ارایه نام افراد و مسافران در پارلمان اروپا همچنان بی‌نتیجه و بدون پاسخ مانده چون این پارلمان خواستار تضمین حفاظت از اطلاعات شخصی است که جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته می‌شود. هدف اصلی این اقدامات دستیابی به اطلاعات شهروندان مظنون اتحادیه اروپاست که از کشورهایشان خارج شده و می‌خواهند به گروه‌های افراطی در خاورمیانه بپیوندند.

کارشناسان نگران این هستند که این افراد که به خوبی آموزش و تعلیم دیده‌اند، به کشورهایشان بازمی‌گردند و تهدید مستقیم برای کشورهای خود محسوب می‌شوند گمان می‌رود که چندین هزار تن از شهروندان اروپایی به گروه‌های افراطی در سوریه و عراق پیوسته‌اند.

وزرای کشور فرانسه، مراکش، پرتغال و اسپانیا در لیسبون در بیانیه‌ای اعلام کردند که با تشکیل و ایجاد همکاری مقابله با تروریسم شامل اقداماتی برای جلوگیری از سفر ساکنان و شهروندان کشورهایشان به خارج برای پیوستن به گروه‌های افراطی و کنترل بازگشت آنها موافق هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا