برای نخستین بار در کشور،مدیریت بار در بخش خانگی در اصفهان اجرا می‌شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

برای نخستین بار در کشور،مدیریت بار در بخش خانگی در اصفهان اجرا می‌شود

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی است، گفت: طرح مدیریت بار برای نخستین بار در کشور در اصفهان در بخش خانگی اجرا می‌شود.

به گزارش ارک خبر: محمد مهدی عسگری در جمع خبرنگاران افزود: تعداد مشترکین شهرستان اصفهان تا پایان سال گذشته در مجموع یک میلیون و 106 هزار و 388 بوده است که شامل بخش‌های خانگی با 860 هزار مشترک (78 درصد)، بخش عمومی 49 هزار و 533 مشترک (4 درصد)، بخش کشاورزی 11 هزار و 76 مشترک ( یک درصد)، بخش صنعتی 10 هزار و 457 مشترک ( یک درصد) و بخش تجاری 175 هزار و 426 مشترک (16 درصد) است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در شهر اصفهان در سال گذشته 5 میلیون و 305 هزار و 945 مگاوات ساعت است، تصریح کرد: 36 درصد این میزان توسط مشترکین خانگی، 11 درصد مشترکین عمومی، 13 درصد مشترکین کشاورزی، 26 درصد مشترکین صنعتی و 12 درصد مشترکین تجاری مصرف می‌شود.

عسگری با اشاره به میزان رشد مصرف ادامه داد: سالانه به تعداد مشترکین اضافه می‌شود و به طور کلی در سال گذشته به تعداد مشترکین شهرستان 3 درصد و 5.3 به میزان رشد مصرف افزوده شده است. بخش خانگی 3 درصد به تعداد مشترکین و 3.9 درصد به رشد مصرف ، بخش تجاری 2.6 درصد به تعداد  مشترکین و 7 درصد به رشد مصرف، بخش عمومی 8 درصد به تعداد مشترکین و رشد مصرف، بخش کشاورزی 2.3 تعداد به مشترکین و 3.4 به رشد مصرف، بخش صنعت 1.8 تعداد به مشترکین  و 4.9 به رشد مصرف در سال 95 در مقایسه با سال 94 افزوده شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید برق کشور 53 هزار مگا وات است، اضافه کرد: در تابستان هر سال برای ساعات محدودی میزان مصرف انرژی برق از میزان تولید آن پیشی می‌گیرد. برای تابستان سال جاری نیز پیش بینی مصرف 57 تا 58 هزار مگا وات در بعضی از ساعات می‌شود. اگر این اختلاف مدیریت نشود باید شاهد خاموشی گسترده باشیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان خاطر نشان کرد: میزان مصرف در ساعات 12 الی 16 هر روز در تابستان به جز ایام تعطیل افزایش می‌یابد که باید این میزان مصرف را مدیریت کرد، زیرا میزان تولید برق جوابگوی نیاز این چهار ساعت در طول روز نیست. مردم اگر سیستم‌های سرمایشی را در پیک بار مصرف مدیریت کنند، ما نیز می‌توانیم پیک مصرف را مدیریت کنیم.

عسگری با بیان اینکه میزان مصرف انرژی در کشور دو تا پنج برابر میانگین جهانی است، اضافه کرد:  برای کاهش مصرف، باید فرهنگ سازی و آموزش و استفاده از تجهیزات برق کم مصرف در طول سال را مد نظر قرار دهیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت کارمندان ادارات شهر اصفهان، انجام اقدامات اصلاحی ممیزی انرژی 35 ساختمان اداری شهر، برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت مدیران انرژی ادارات در بخش اداری و تشویق مشترکین به ممیزی انرژی و بهینه سازی  تجهیزات و برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت مدیران انرژی صنایع شهر اصفهان در بخش صنعتی و کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که امسال انجام می‌شود.

عسگری با بیان اینکه 90 درصد مشترکین در بخش خانگی و تجاری قرار دارند، افزود: این دو بخش حدود 50 درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند، اما تا کنون در طرح‌های مدیریت بار مصوب و ابلاغ شده به این دو بخش توجهی نشده بود و بیشترین همکاری را بخش‌های کشاورزی و صنعتی برای کاهش مصرف انرژی داشتند که امسال بخش‌های غیر مولد را برای کاهش مصرف انرژی درگیر کردیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم برای تابستان امسال 100 مگا وات مدیریت بار داشته باشیم، گفت: در این بخش برای حوزه صنعت طرح مدیریت بار برنامه ریزی شده، طرح ذخیره سازی عملیاتی و طرح قطع بار اضطراری، طرح به کار گیری ژنراتور اضطراری در نظر گرفته شده است. هم چنین امسال پاداش صنایع در طرح ذخیره‌سازی عملیاتی نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه برای بخش کشاورزی مدیریت بار 10 مگا وات در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: طرح خاموش کردن چاه‌های آب کشاورزی، طرح مدیریت بار برنامه ریزی شده و طرح به کارگیری دیزل ژنراتور اضطراری انجام می‌شود. امسال برای اولین بار 2 هزار کنترل هوشمند برق در بخش کشاورزی نصب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا