سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان کردستان آغازشد

پایگاه خبری ارک خبر-کردستان:

با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان؛

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان کردستان آغازشد

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با حضور مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در سنندج برگزار شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازمهر، مراسم نمادین افتتاحیه اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت و سازمان بهزیستی استان، اولیا و نو آموزان شامگاه گذشته در دبستان حیرت سجادی ناحیه یک سنندج برگزار شد.

در این مراسم پایگاه سنجش سلامت نو آموزان به صورت نمادین با حضور مسئولین استانی در دبستان حیرت سجادی افتتاح شد و تعدادی از نو آموزان نیز از لحاظ بینایی، شنوایی، هوش، دید رنگ، اختلالات گفتاری، رفتاری و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در این مراسم   گفت: برنامه سنجش با هدف ساماندهی درست آموزش نوآموزان بدو ورود به دبستان و مداخلات بهنگام در حوزه درمان برای تمامی نوآموزان انجام می شود.

وی افزود: در تابستان گذشته در سطح استان تعداد۱۵ پایگاه سنجش فعالیت داشتند که تعداد۱۲۵ نفر نیروی تخصصی ومجرب در پایگاه های اولیه وتخصصی مشغول به فعالیت بودند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۶ هزار ۵۶۳ نوآموز بدو ورود در برنامه سنجش شرکت کردند؛ گفت: از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۱۱ نفر بدون مشکل و ۳ هزار ۶۵۲ نفر نیز به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند که هزار و ۱۵۳ نفر نوآموز دیرآموز، ۹۶ نفر دانش آموز آموزش پذیر، ۴۵ نفر دانش آموز تلفیقی و ۱۷ نفر دانش آموز اتیسم بودند.

رنجبر با ارائه گزارش مختصری از حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه استان، بکارگیری ۶نفر نیروی طرحی توانبخشی در رشته های کاردرمانی وگفتاردرمانی در شهرستانها، پرداخت هزینه های توانبخشی دانش آموزان با نیاز ویژه اعم از کاردرمانی، گفتاردرمانی، تجویز وتعمیر سمعک، تهیه نرم افزار گفتاری جهت استفاده نیروی گفتاردرمانگر درسطح استان، آموزش نیروهای متخصص در زمینه آشنایی و بکارگیری ابزار جدید تست هوش، راه اندازی سامانه بهداشتی مدارس استثنایی در کل استان و ارسال پرونده های درمانی ودارویی دانش آموزان با نیاز ویژه ازطریق سامانه را مهم ترین فعالیتهای حوزه تشخیص، پیشگیری و بهداشت برشمرد.

وی با بیان اینکه شروع فعالیت پایگاه های سنجش سلامت از امروز درسطح استان آغاز خواهد شد؛ ورود اطلاعات نو آموز در سامانه سناد، ورود به سامانه سنجش و نوبت گیری برای پایگاه سنجش، مراجعه نو آموز به پایگاه سنجش در نوبت مقرر و انجام مراحل سنجش، ثبت اطلاعات توسط مسئول پایگاه سنجش و صدور تائیدیه برای نو آموز، مراجعه نو آموز به مرکز بهداشتی پس از اتمام فرایند سنجش، مراجعه نهایی به مدرسه محل ثبت نام  را از مراحل انجام فرایند سنجش نو آموزان  عنوان و تاکید کرد: چنانچه نوآموزی در هر کدام از مراحل سنجش مشکوک به مشکل تشخیص داده شد به کلینیک تخصصی جهت تشخیص نهایی ارجاع داده خواهد شد.

گفتنی است، در سال جاری تعداد ۱۵ پایگاه سنجش در سطح استان پیش بینی شده است.
از تعداد پایگاه های مذکور سه پایگاه در شهر سنندج،  سقز دو پایگاه و شهرستان های مریوان، بانه، دیواندره، بیجار، دهگلان، قروه، کامیاران، سروآباد و زیویه نیز هر کدام دارای یک پایگاه خواهند بود.

برنامه سنجش نو آموزان از امروز در پایگاه های استان آغاز و در طول تابستان آماده ارائه خدمات به والدین و نو آموزان بدو ورود به دبستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا