ثبت 124 ژن از گونه سرپایان در بانک جهانی ژن توسط محقق ایرانی

پایگاه خبری ارک خبر-بندر عباس:

ثبت 124 ژن از گونه سرپایان در بانک جهانی ژن توسط محقق ایرانی

یک محقق ایرانی با همکاری تیم تحقیقاتی خود توانست برای اولین بار 124 ژن از گونه های سرپایان را در بانک جهانی ژن به ثبت برساند.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا ؛ سرگروه تیم تحقیقاتی ثبت کننده این ژن و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شناسایی این گونه ها در ارزیابی ذخایر و مدیریت آلودگی دریا کاربرد دارد.
شادی خاتمی ادامه داد: این ژن ها متعلق به 10 گونه از سرپایان مانند هشت پا، اسکوییدها و ماهی های مرکب است.
این کارشناس بیولوژی دریا اضافه کرد: جمع آوری نمونه ها و کار تحقیقاتی از سال 91 آغاز شد و تا سال 93 ادامه یافت که در این کار تحقیقاتی DNA گونه ها استخراج و توالی آنها مشخص و مورد و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در سال 2016 میلادی ژن ها با کد مشخص به ثبت رسیدند.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس خاطرنشان کرد: این سرپایان از آب های بوشهر ، بندرلنگه، جزیره هرمز، جاسک، بندرلنگه و چابهار جمع آوری شده و با یک کار گروهی در آزمایشگاه ژنتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته اند.
خاتمی ابراز داشت: تورج ولی نسب، پرویز توکلی کولور، احمد فرهادی از متخصصان حوزه شیلات در این کار تحقیقاتی همکاری داشته اند.
وی یادآور شد: هرچند این 124 ژن سال 2016 در بانک جهانی ژن به ثبت رسیده است ولی بنا به درخواست گروه تحقیقاتی این ژن ها درماه های آگوست و جولای سال میلادی جاری نمایه می شوند.
‘رده سرپایان دارای بازو در اطراف سر خود هستند که این بازوها برای شنا، خزیدن و چسبیدن به سنگ و بدست آوردن طعمه به کار می رود و از آنجا که این بازوها به دهان آنها می رسد به آنها، سرپایان گویند.’

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا