فصل دوم مرمت خانه اربابی ارومیه شروع شد

پایگاه خبری ارک خبر-ارومیه:

فصل دوم مرمت خانه اربابی ارومیه شروع شد

 معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از شروع فصل دوم مرمت خانه اربابی ( دیزج سیاوش) ارومیه خبر داد.

ارک خبربه نقل ازمهر:محمد فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این فصل از مرمت بنا با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون ریال شروع شده و کارگاه آن فعال است افزود: در این مرحله از مرمت، استحکام بخشی بنا با استفاده از مصالح جدید، نما سازی کامل اثر شامل نمای بیرونی و داخلی بنا و همچنین ایجاد شیروانی مجدد بنا، در دستور کارقرار دارد.

فتحی ادامه داد: مرمت اساسی درب و پنجره ها، انجام محوطه سازی با ایجاد سنگ فرش فضای سبز و سردرب و نمای اصلی و نصب تاسیسات روشنایی از دیگر اقدامات این کارگاه خواهد بود.

وی به اقداماتی که تاکنون و در شروع فصل دوم مرمت بنا صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از ۲۰۰ مترمربع از نمای داخلی بنا بندکشی و تمیزکاری شده است و بیش از ۴۵۰ مترمکعب مرمت کارهای آجری در کل بنا انجام شده است.

فتحی افزود: از کل محوطه بیش از ۷۰ مترمکعب خاکبرداری بعمل آمده و بمنظور احداث دیوار سنگی محوطه، پی سازی به ابعاد ۲۳ متر طول، ۸۰ سانتی متر عرض و عمق ۱۲۰ سانتی متر ایجاد شده مضافاً اینکه در سطح بیش از ۵۰ مترمربع، کاهگل اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهارداشت:بنای تاریخی خانه اربابی که در بلوار شورا ارومیه واقع شده است به وقت خویش، پیرامون آن باغ بزرگی از انواع درختان بلند تبریزی فراگرفته بود و آنجائیکه صاحب آن ارباب دهکده ای مجاور بنام دیزج سیاوش بوده و به همین نام نیز مشهور شده است.

وی افزود: برهمین اساس درچندسال اخیر پس از خرید و فروش قطعات ملکی این باغ که محدوده ای بیش از شش هکتار را در بر می گرفت، مالکیت آن به بانک مسکن استان تعلق گرفت و پس از ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور، محدوده کوچکی از آن مساحت بزرگ به بنا اختصاص یافت و با مشارکت اصلی بانک مسکن، فصل اول عملیات مرمت و ساماندهی آن به اجرا درآمد و فصل دوم مرمت آن نیز شروع شده است.

بنای تاریخی خانه اربابی ارومیه که در بلوار شورا واقع شده است متعلق به دوره پهلوی بوده و به شماره ۲۳۴۷۰ در سال ۱۳۸۷ شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا