ایران به دبیرکل سازمان ملل شکایت کرد/مغایرت اظهارات تیلرسون بااصول حقوق بین الملل

پایگاه خبری ارک خبر-نیویورک:

دراعتراض به سخنان مداخله جویانه وزیر خارجه ترامپ؛

ایران به دبیرکل سازمان ملل شکایت کرد/مغایرت اظهارات تیلرسون بااصول حقوق بین الملل

 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیرکل این سازمان، اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تلاش برای هموار کردن راه انتقال قدرت در ایران را گواه روشنی از مداخله جویی واشنگتن دانست و خواستار محکومیت این برخورد از سوی تمام کشورهای جهان شد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز دوشنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، توجه وی را به اظهارات روز 24 خرداد ماه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا جلب کرد.
در نامه خوشرو آمده است: رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات متحده، در سخنان خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در روز 24 خرداد 1396 چنین گفته است: « سیاست ایالات متحده در قبال ایران … تلاش در جهت حمایت از عناصری در داخل ایران است که باعث انتقال مسالمت آمیز قدرت در آن کشور گردد. آن عناصر همانطور که به یقین می دانیم، آنجا هستند.»
وی سخنان وزیر خارجه ترامپ را مبین طرحی مداخله جویانه و گستاخانه خواند که با تمامی هنجارها و اصول حقوق بین الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد و رفتاری غیرقابل قبول در روابط بین الملل به شمار می رود.
نماینده کشورمان در این نامه تصریح کرده است که این اظهارات همچنین نقض صریح قرارداد الجزایر 1981 و دیگر تعهدات معاهداتی ایالات متحده آمریکاست که این کشور را متعهد به سیاست عدم مداخله مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران دانسته و در آن تاکید شده است که آمریکا در آینده نیز باید چنین تعهداتی را دنبال کند و به آن پایبند بماند.
در این نامه آمده است: نکته جالب این است که اظهارات تیلرسون با انتشار اسنادی همزمان شده که اخیرا از اسناد طبقه بندی و محرمانه خارج شده و توطئه‌های نهادهای آمریکایی برای سرنگونی دکتر محمد مصدق، نخست وزیر برگزیده مردم ایران، در 28 مرداد سال 1332را بیش از پیش روشن می کند.
به گفته نماینده کشورمان کودتای مورد حمایت سازمان جاسوسی امریکا (سیا) مسیر ایران به سوی استقلال، دموکراسی و توسعه را بصورت ناگهانی مسدود و دوران استبدادی طولانی 25 ساله را بر این کشور تحمیل کرد که زخم های عمیق آن هنوز بر جامعه ایرانی و وجدان جمعی ایرانیان باقی است.
وی در این نامه تاکید کرده است که این سخنان درست چند هفته پس از انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای شهر در ایران گفته شده است که بیش از 71 درصد مردم ایران در آن شرکت کردند.
خوشرو افزود: مردم ایران بارها اثبات کرده اند که تنها خود برای سرنوشتشان تصمیم می گیرند و از این رو، تلاش های آمریکا برای مداخله جویی در امور داخلی ایران محکوم به شکست است. وی تاکید کرده است که مردم ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 آموخته اند، چگونه نیرومند و مستقل باقی بمانند.
در پایان این نامه آمده است : ایران از همه دولت ها انتظار دارد، چنین سیاست های پوچ و ناشایستی را محکوم کرده و از دولت امریکا بخواهند مسئولانه عمل کند و به اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل پایبندی نشان دهد.
سفیر کشورمان همچنین خواستار درج این نامه به عنوان سندی در شورای امنیت سازمان ملل و توزیع آن در میان اعضا این شورا شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا