با بارور کردن ابرها، 190 میلیون متر مکعب آب در کرمان تولید شد

پایگاه خبری ارک خبر-کرمان:

با بارور کردن ابرها، 190 میلیون متر مکعب آب در کرمان تولید شد

 مدیر مرکز ملی باروری ابرهای کشور وابسته به وزارت نیرو گفت که 190 میلیون متر مکعب آب با باروری ابرها در استان کرمان استحصال و به چرخه آب این استان اضافه شد.

به گزارش ارک خبربه  نقل ازایرنا، فرید گلکار روز چهارشنبه در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان با موضوع باروری ابرها و افزایش بارش که در فرمانداری رفسنجان برگزار شد افزود: باروری ابرها به صورت نرمال در دنیا 70 سال سابقه دارد و روشی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی و به اثبات رسیده و نتیجه بخش است.
وی تصریح کرد: طبق آخرین ارزیابی از موسسه آب تهران در سالهای 93 و 94 برای نخستین بار از طریق باروری ابرها در مدت چهار ماه در استان کرمان 190 میلیون متر مکعب آب تولید شد و افزایش بارش باران را داشتیم.
وی ادامه داد: این پروژه در سال 95 در استان کرمان اجرا نشد و امید می رود امسال این طرح در رفسنجان اجرا شود.
گلکار گفت: مرکز ملی باروری ابرهای کشور وابسته به وزارت نیرو در سال 76 با دستور رئیس جمهوری وقت با هدف افزایش بارندگی تأسیس شد.
وی ادامه داد: کشورهای خارجی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به 2 شیوه هوایی و زمینی در ایران پروژه ای در این راستا را انجام دادند که در سال 76 و 77 با تأسیس مرکز باروری ابرها قراردادی با روسیه شامل آیتم های انتقال فناوری، تربیت نیروی انسانی و خرید تجهیزات برای ایران منعقد شد.
این مقام مسئول افزود: ارزیابی باروری ابرها متحول شده و می توانیم روزانه و دقیق این مهم را ارزیابی کنیم در حالی که در سالهای گذشته ارزیابی ها به صورت ماهانه انجام می شد کما اینکه دقت در این گونه ارزیابی ها کم بود.
وی با اشاره به اینکه 45 کشور در دنیا پروژه باروری را اجرا می کنند یاداور شد: در کشور آمریکا حداقل 30 تا 40 پروژه باروری در طول سال انجام می شود، در کشور چین بیشترین هزینه در این زمینه صرف می شود به طوری که سالانه پنج تا 6 هزار میلیارد ریال هزینه می کنند و 38 هزار نفر نیرو در بحث افزایش بارش، بارندگی ها و باروری دارد.
گلکار بیان کرد: در کشور هند نیز کشاورزان مستقیما و با همراه بودن با دستگاه دولتی در انجام پروژه بارورسازی ابرها مشارکت می کنند.
وی عنوان کرد: اخیرا با عقد قراردادی در حال ساخت پهبادی هستیم که تا 100 کیلوگرم بار می تواند حمل کند و تا 250 کیلومتر قابل کنترل است.
مدیر مرکز ملی باروری ابرهای کشور وابسته به وزارت نیرو اضافه کرد: در حال حاضر مواد بارورسازی ابرهای ایران، از روسیه خریداری می شود که در این زمینه خودکفا و در کشور تولید مواد اولیه را خواهیم داشت.
گلکار با بیان اینکه ابر توده ای از قطرات ریز آب است و بخار نیست اظهار کرد: ابر در پشت کوهها ایجاد می شود اگر به موقع از این ابرها جهت باروری استفاده شود نتیجه بخش است در غیر اینصورت ابرها تبخیر و وارد جو می شود و از بین می رود.
وی خاطرنشان کرد: در دامنه جنوبی زاگرس بارشهای بسیار خوبی داریم در این دامنه به تدریج این ابرها تضعیف می شوند و از بین می روند لذا وظیفه ما این است قبل از پایان یافتن عمر ابر و از دست رفتن آنها رطوبت را از ابر بگیریم و آب به دست آوریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا