آتش به اختیار به معنای بی قانونی نیست

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان:

آتش به اختیار به معنای بی قانونی نیست

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برخی آتش به اختیار را به معنای بی‌قانونی تعبیر میکنند که برداشت غلطی از سوی این افراد است، این مطلب در قانون و فضای منطقی و حقوقی کشور جای دارد.

به گزارش ارک خبر : حجت الاسلام محمد قطبی عصر چهارشنبه در نشستی با اصحاب رسانه با موضوع آتش به اختیار فرهنگی، رویکردها، نمونه ها، افق ها اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف خود بارها فرهنگ را به عنوان یکی از دغدغه‌های خود مطرح و دانشجویان، استادان دانشگاه و افراد تحصل کرده را افسران جنگ نرم خطاب کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب فرهنگ باید جز اولویت‌های اصلی جامعه باشد، افزود: افسران جنگ نرم زمانی که نیاز به اقدام ضربتی در حوزه انجام کاری فرهنگی و یا جلوگیری از یک تخریب در حوزه جنگ نرم را حس می‌کنند باید در زمان عدم دسترسی به فرماندهان خود ابتکار عمل را به دست بگیرند و کار فرهنگی را زمین نگذارند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان با بیان اینکه فرمان آتش به اختیار رهبری یک فرمان مطلق بود، ابراز داشت: بکار گیری اصطلاحی از عرصه‌های جنگ سخت برای یک عرصه جنگ نرم برای نخستین بار رخ نداده است.

وی ادامه داد: برخی آتش به اختیار را به معنای بی قانونی تعبیر می کند، این برداشت غلطی از سوی این افراد است چراکه این مطلب در قانون و فضای منطقی و حقوقی کشور جای دارد.

حجت‌الاسلام قطبی تاکید کرد: ممکن است نگرانی ما این باشد که آتش به اختیار منجر به عملکرد خودجوش افسران شده و یا تشکل های خودجوش مردمی به تشتت برسد اما نباید فراموش کنیم که رهبر انقلاب این فرمان را خطاب به هسته‌های فرهنگی و علمی و نه فرد بیان داشتند.

وی اضافه کرد: لازم است جلساتی در ارتباط با تبیین این فرمان برگزار شود تا به نتایج ملموس و خوب در زمینه آتش به اختیار فرهنگی دست پیدا کنیم.

رئیس دانشکده اهل‌بیت (ع) دانشگاه اصفهان با اشاره به فقر رسانه‌ای در فضای شهر اصفهان، گفت: اصفهان جزء پیشگامان رسانه بوده است اما در دو دهه گذشته دچار ضعف شده، ولی در سال‌های اخیر وضعیت بهتری بر رسانه‌های اصفهان حاکم شده است.

امیرحسین بانکی خاطرنشان کرد: در مصاف‌هایی که برای کشور پیش می‌آید باید همیشه ابتکار عمل را در دست بگیریم، عملکرد ابتکاری و خوب رسانه‌ای کشور در مورد اقدام پرتاب موشک به سمت داعش از سوی ایران، یک تهدید را تبدیل به فرصت کرد؛ عبارت آتش به اختیار در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب بارها تکرار شد که نشان از اهمیت این مسئله داشت.

وی آزادی و استقلال فکری را دو رسالت اصطلاح آتش به اختیار عنوان کرد و افزود: یکی از مخاطب‌های آتش به اختیار خود رسانه‌ها هستند ولی در این زمینه اقدام شایسته‌ای انجام نشد، اما در اصفهان با چنین جلسه‌های همفکری که با حضور اصحاب رسانه رخ می‌دهد نوید یک گام خیلی خوب را می‌دهد.

این کارشناس سرشناس فرهنگی، سیاسی کردن فرهنگ را یک اشتباه بیان کرد و گفت: سایه افتادن سیاست به فرهنگ یک آفت در کشور است؛ باید عقبه آتش به اختیار را دنبال کنیم، این اصطلاح یک موج و صف‌آرایی جدید را ایجاد کرده است.

بانکی با اشاره به بند «میم» وصیت‌نامه امام خمینی (ره)، اظهار کرد: این بند نشان‌دهنده داشتن عقبه اصطلاح «آتش به اختیار» در تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی دارد.

وی بابیان اینکه این اصطلاح یادآور وظیفه ذاتی گروه‌های خودجوش مردمی است، گفت: رهبر معظم انقلاب هم این مطلب را به‌عنوان یک یادآور مطرح فرمودند تا گروه‌های خودجوش مردمی به وظیفه ذاتی خود واقف شوند.

بانکی با اظهار اینکه خلاقیت به‌صورت ویژه در آتش به اختیار نهفته است، یادآور شد: کارهای برجسته و ماندگار فرهنگی از این باب فعالیت‌ها هستند، مقاله‌نویس، آدم فرهنگی، فیلم‌ساز و … مصداق‌های این موضوع است.

رئیس دانشکده اهل‌بیت (ع) دانشگاه اصفهان بابیان اینکه در این «آتش به اختیار» باید ببینیم چه چیزی را در اختیار گذاشته‌اند، گفت: رهبر معظم انقلاب تصریحشان به جنگ نرم بود، این اصطلاح نهفته در جنگ نرم است.

بانکی بابیان اینکه فعالیت برای مقابله با جنگ نرم، جهاد کبیر است، اظهار کرد: در عرصه «آتش به اختیار» هدف، مبانی، اصول، تاکتیک و فرماندهی جنگ در اختیار افراد گذاشته نمی‌شود، فقط در شرایط خاص و ویژه این موقعیت ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: زمان، نحوه، تکنیک عمل بر عهده فرمانده و قرارگاه است که رهبری آن را در اختیار افسران جنگ نرم قراردادند، این عمل هیچ‌وقت با هرج‌ومرج سازگار نیست.

این کارشناس سرشناس مسائل فرهنگی علت مطرح‌شدن اصطلاح آتش به اختیار از سوی رهبر معظم انقلاب را ناکارآمدی بخش دولتی و حاکمیتی در بخش فرهنگ و رکود حرکت‌های مردمی بیان کرد.

بانکی، آتش به اختیار را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: کسی که می‌خواهد آتش به اختیار عمل بکند باید داری بصیرت و جسارت باشد؛ رهبر معظم انقلاب این اصطلاح را خطاب به فرد نگفتند بلکه به هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور خطاب فرمودند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا