استقبال دانش‌آموزان اصفهانی از رشته‌های فنی وحرفه‌ای

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری مطرح کرد:

استقبال دانش‌آموزان اصفهانی از رشته‌های فنی وحرفه‌ای

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: اصفهان جزء استان‌هایی است که در جذب دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش میانگینی بالاتر از میانگین کشوری دارد و این اتفاق خوشایند به دلیل وجود زیرساخت‌ها و کارهای فیزیکی است که هر سال در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام می‌شود.

به گزارش ارک خبر:  محمدحسن قائدیها پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در حقیقت بعد از اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کار هدایت تحصیلی انجام می‌شود، سال گذشته نخستین سال استمرار پایه دهم بعد از سند تحول بنیادین بود و اولین سالی بود که روند هدایت تحصیلی در بین دانش‌آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم انجام گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته در اجرای هدایت تحصیلی با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: برخی از مشکلات واقعی و بعضی مشکلات نیز مجازی و ساختگی بود و امسال بعد از سند تحول، دومین سال است که کار هدایت تحصیلی را انجام می دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر وجود برخی مشکلات در روند هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: سال گذشته تلاش کریم تا با تشکیل کارگروهی ویژه از ابتدای هدایت تحصیلی در آموزش متوسطه آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

استان اصفهان با کمترین آسیب در حوزه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

وی افزود: استان اصفهان یکی از بهترین استان‌ها با کمترین آسیب و مشکل در بخش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بوده است و این عزیزان توانستند به رشته‌های مورد نظرشان ورود پیدا کنند.

قائدیها ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم هدایت تحصیلی مشروط به وجود زیرساخت‌ها است و باید به استعداد و رغبت دانش‌آموزان توجه کرد که توسط پارامترهایی سنجیده می‌شود و این دو مورد از شاخص‌های اصلی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بوده و شاخص بعدی زیرساخت‌های ارائه شده در رشته‌ها است.

وی جذب دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اصفهان جزء استان‌هایی است که در جذب دانش‌آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش میانگینی بالاتر از میانگین کشوری دارد و این اتفاق خوشایند به دلیل وجود زیرساخت‌ها و کارهای فیزیکی است که هر سال در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد: در شاخه نظری چهار رشته ریاضی فیزیک، علوم انسانی، علوم تجربی، معارف را داریم و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش رشته‌های متفاوتی در هر استان با توجه به ظرفیت وجود دارد.

وی با تشریح این موضوع که یکی از مباحثی که در روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید بدان توجه کنیم، ورود به آموزش عالی است، خاطر نشان کرد: باید ورود به آموزش عالی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار دهیم و این را در ساماندهی مد نظر داشته باشیم، باید به کنکور و ظرفیت ورود آموزش عالی توجه شود و توجه ناکافی به این امر مهم موجب افزایش پشت کنکوری‌ها خواهد شد.

قائدیها تاکید کرد: افزایش تعداد زیادی از دانش‌آموزان پشت کنکوری باعث می‌شود که آنها از لحاظ روانی دچار مشکلاتی شوند و این مناسب دانش‌آموزان نیست و به همین دلیل در این بخش برنامه‌ریزی‌ها را سخت‌تر می‌کند.

وی در نظر داشتن وضعیت اشتغال و بازار کار رشته‌ها برای دانش‌آموزان را ضروری دانست و افزود: یکی از شاخص‌هایی که در هدایت تحصیلی باید به آن توجه شود، ورود دانش آموزان به بازار کار است تا در آینده بتوانند شغل مناسب پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآوری کرد: این مسائل همه در بحث هدایت تحصیلی تاثیر دارند، ضمن اینکه نظر اولیا و مدیران مدارس و مشاوران از شاخص‌هایی هستند که در هدایت تحصیلی بسیار موثر هستند.

گزارش عملکرد آموزش و پرورش سال تحصیلی ۹۵-۹۴

وی با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در سال تحصیلی سال گذشته اذعان کرد: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در حوزه انجام هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، ۶۱ هزار و ۳۲۷ نفر در استان برای هدایت تحصیلی داشتیم که ۳۰ هزار و ۳۴۸ نفر دختر و ۳۰ هزار و ۹۷۹ نفر پسر بودند.

قائدیها ادامه داد: امسال دانش‌آموزانی که وارد بخش هدایت تحصیلی می‌شوند با درصدی افزایش هستند و قریب به ۶۲ هزار و ۲۶۴ نفر امسال هدایت تحصیلی می‌شوند که از جمع آنها ۳۰ هزار و ۷۳۲ نفر دختر و ۳۱ هزار و ۵۳۲ نفر پسر هستند که وارد پایه دهم خواهند شد و موضوع هدایت تحصیلی برای آنها اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: سال قبل درصد ورود دانش‌آموزان به شاخه نظری در استان اصفهان ۵۷.۳۸ درصد و در کشور ۶۴.۳۳ درصد بود، همچنین ۴۲.۶۱ درصد دانش‌آموزان استان اصفهان وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شدند که میانگین کشوری آن ۳۶.۶۶ درصد بوده است.

افزایش جذب دانش‌آموزان در بخش فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان توضیح داد: این آمار حاکی از آن است که جذب دانش‌آموزان در بخش فنی و حرفه‌ای با افزایش مواجه بوده و در اصفهان میانگین دانش‌آموزان به سمت فنی و حرفه‌ای با ۶ درصد افزایش بیشتر از ظرفیت کشوری بوده است.

وی تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد که در استان اصفهان به عنوان یک کشور صنعتی بستر و ظرفیت در این بخش فراهم است و هدایت تحصیلی به این سمت و سو حرکت کرده که ادامه تحصیل و جذب دانش‌آموزان در بازار کار بهتر خواهد بود.

قائدیها درباره پارامتر کنکور و آمار قبولی در استان نیز گفت: سال گذشته در اصفهان درصد قبولی در رشته ریاضی عدد ۷۳ بوده و در دانشگاه‌های دولتی در رشته انسانی ۷۲ درصد توانسته‌اند از مرکز دانشگاه‌های دولتی بگذرند و در رشته‌های تجربی نیز این آمار ۳۶ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این آمار ضروری است که اولیا و خانواده‌ها بدانند که با هجوم دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در رشته تجربی، شانس قبولی فرزندانشان در این رشته بسیار کمتر از سایر رشته‌های تحصیلی در شاخه نظری است.

وی ادامه داد: امسال با ۶ اقدام ویژه‌ای که در آموزش و پرورش استان و حوزه آموزش متوسطه صورت می‌گیرد، برای آمادگی خانواده‌ها و دانش‌آموزان روند موثری خواهیم داشت و در روند هدایت تحصیلی تفاوت‌های ویژه ای به وجود می‌آید و با تغییرات اعمال شده، هدایت تحصیلی به گونه‌ای خواهد بود تا خانواده‌ها با نگرانی کمتری روبه‌رو شوند.

مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و حضور جدی آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه با اشاره به بخش مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اداره‌کل آموزش و پرورش از دستگاه‌هایی است که با جدیت وارد این موضوع شده و معتقدیم چنانچه مبارزه با مواد مخدر امروز اتفاق بیفتد فردا در جامعه با آسیب‌های کمتری مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: به همین جهت و از سوی دیگر با وجود فرصتی که برای آموزش و پرورش فراهم شده و حدود ۸۵۰ هزار دانش‌آموزی که در استان اصفهان مشغول تحصیل هستند، برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه مبارزه با مواد مخدر شده است.

قائدیها یادآور شد: با پیشنهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، کمیته فرهنگی خاص در آموزش و پرورش طی چهار سال دولت تدبیر و امید تشکیل شده و تدابیر ویژه‌ای در حوزه پیشگیری آسیب‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در کل ۱۸ برنامه و طرح در اداره‌کل آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ اجرا کردیم که از این ۱۸ برنامه تعدادی برنامه‌های کشوری بوده و تعدادی از برنامه‌ها نیز از ابتکارات استانی بوده است.

تعامل مثبت با ۱۰ دستگاه در بخش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تلاش بر این بوده که با دستگاه‌های دیگر در این حوزه تعاملات مثبت و ارزنده‌ای در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و با ۱۰ دستگاه تفاهمنامه در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی امضا شده است.

وی اضافه کرد: این دستگاه‌ها همچون شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، استانداری، اداره کل دادگستری، اداره کل بهزیستی، فرماندهی نیروی انتظامی در سه حوزه، اجرای طرح مداخلات با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری اصفهان، اداره‌کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان، انجمن خیریه امام حسن عسکری (ع) و دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش که برنامه کلان را به استان‌ها ابلاغ می‌کنند، با تعامل مثبت در دولت تدبیر و امید به کمک آموزش و پرورش اصفهان آمدند.

وی در پایان اضافه کرد: امسال برای نخستین بار مراکزی در تابستان به نام مراکز فوق برنامه در آموزش و پرورش فعال هستند و فعالیت‌های فوق برنامه را ارائه می‌دهند و با اتخاذ تدابیری تلاش بر این است تا در این مراکز در پایگاه‌های تابستانی فعالیت‌هایی انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا