فصل دوم کاوش های باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد آغاز شد

پایگاه خبری ارک خبر-فارس:

فصل دوم کاوش های باستان شناسی محوطه جهانی پاسارگاد آغاز شد

 مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با برنامه فصل دوم کاوش و گمانه زنی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه جهانی پاسارگاد واقع در استان فارس موافقت شد.

به گزارش ارک خبربه نقل از مهر، مصیب امیری اظهار داشت: دشت پاسارگاد در قسمت شمالی استان فارس و میان رشته کوه های زاگرس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. قدمت منطقه پاسارگاد بر اساس پژوهش های باستان شناسی به دوره میانی پارینه سنگی می رسد اما شاخص ترین دوره فرهنگی دشت پاسارگاد، دوره هخامنشی است. بر اساس مدارک و شواهد موجود نام پاسارگاد برای نخستین بار در دوره هخامنشی مطرح می شود.

وی افزود: این مجموعه ارزشمند در ۱۶ تیرماه ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست آثار جهانی (یونسکو) به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه بیان کرد: به منظور جلوگیری از عوامل آسیب پذیر و روشن شدن وضعیت این محوطه تاریخی فصل دوم گمانه زنی تعیین عرصه و پیشهاد حریم تاریخی پاسارگاد، براساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش در این محوطه تاریخی، از تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری تا ۲۹ مرداد ماه ۹۶ موافقت شد و در همین راستا یک گروه باستان شناس، کاوش خود را در این اثر جهانی به سرپرستی دکتر علی موسوی آغاز کردند.

مرحله اول کاوش محوطه تاریخی پاسارگاد در سال گذشته (۹۵) در تیرماه به مدت ۲ هفته انجام شد و اعتبار پیش بینی شده برای هر کاوش هر دو مرحله ازطریق پژوهشکد باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تامین شده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا