اردبیل بعد از گیلان دارای بالاترین بروز سرطان معده در کشور است

پایگاه خبری ارک خبر-اردبیل:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

اردبیل بعد از گیلان دارای بالاترین بروز سرطان معده در کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در خصوص بروز سرطان معده بالاترین آمار بروز در کشور بعد از استان گیلان مربوط به استان اردبیل است.

به گزارش ارک خبربه نقل ازمهر، قدرت اخوان اکبری بعد از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با رد شایعه رتبه نخست استان اردبیل در سرطان ها افزود: در بروز کلی سرطان، این استان نه تنها در رتبه اول قرار ندارد بلکه از میانگین کشوری نیز پایین تر است.

وی با اشاره به برخی اظهارات اخیر در خصوص وضعیت بروز و شیوع سرطان های شایع در استان تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش کشوری، ثبت موارد سرطانی میزان بروز استاندارد شده سنی سرطان برای کل سرطان ها در اردبیل در مردان ۱۲۳.۴۵ در ۱۰۰ هزار و در زنان ۱۰۲.۸۴ در ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: بر اساس این آمار رتبه اردبیل در بین ۳۰ استان در زمان تهیه گزارش سرطان های مردان رتبه پانزدهم و در سرطان های زنان رتبه هیجدهم کشوری است.

وی در عین حال در خصوص سرطان های دستگاه گوارش به خصوص سرطان معده میزان بروز در اردبیل را بالاتر از میانگین کشور دانست و یادآور شد: این موضوع در استان های همجوار که اصطلاحا تحت عنوان مناطق حاشیه خزر نامیده می شوند نیز تقریبا صادق بوده و بروز و شیوع سرطان های گوارشی در استان های گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و غربی نیز بالاست.

اخوان اکبری به وضعیت جغرافیایی و واقع شدن استان اردبیل در کمربند سرطان اشاره کرد و بیان داشت: از نظر جغرافیایی واقع شدن در منطقه کمربندی سرطان که در آسیای میانه از چین تا سواحل جنوبی دریای خزر ادامه پیدا می کند و در ایران استان های فوق را شامل می شود در بالا بودن بروز سرطان های گوارشی نقش دارد.

وی در تشریح دلایل بروز سرطان با توجه به وضعیت جغرافیایی و واقع شدن در کمربند سرطان اضافه کرد: این بحث در مباحث علمی بیشتر با جنس خاک و عناصر و میکروالمان های آن مرتبط دانسته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در دو دهه اخیر در کل کشور و نیز استان اردبیل روند افزایشی البته مختصر  در بروز سرطان وجود داشته که با توجه به چند علتی بودن ابتلاء به سرطان و مزمن بودن طبیعت بیماری سرطان در کوتاه مدت نمی توان در خصوص این موضوع قضاوت قطعی کرد و چه بسا تقویت نظام ثبت سرطان در کشور و استان یکی از علل افزایش بروز سرطان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین دستاوردهای قابل توجه در حوزه سلامت و به تبع آن افزایش امید به زندگی که طی دهه های اخیر در جهان و کشور اتفاق افتاده موجب تغییر در بار بیماری ها شده و بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان ها به عنوان چالش جامعه بشری مطرح شده که کشور و اردبیل نیز جدا از این مقوله نمی باشند.

اخوان اکبری متذکر شد: علاه بر این ادغام برنامه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در نظام شبکه که در دو سال اخیر در کشور واستان شروع شده و غربالگری سرطان های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم را شامل می شود در راستای این موضوع قابل ذکر می باشد.

وی ضمن تاکید مجدد بر عدم صحت برخی آمار غیرموثق عنوان کرد: هرگونه آمار و اطلاعات خارج از منابع و رفرنس علمی از طرف اشخاص غیر موثق صحت ندارد و آمارهای نگران کننده در این زمینه مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نیست

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا