نخست وزیر روسیه: آماده ایم فناوری هسته ای در اختیار الجزایر قرار دهیم

پایگاه خبری ارک خبر-الجزیره:

نخست وزیر روسیه: آماده ایم فناوری هسته ای در اختیار الجزایر قرار دهیم

 ‘دیمیتری مدودف’ نخست وزیر روسیه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی الجزایر (واج)، با بیان این که مسکو و الجزیره روابط خوبی با هم دارند، از آمادگی کشورش برای ارائه فناوری هسته ای به الجزایر در صورت تمایل این کشور خبر داد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا، مدودف در آستانه سفر به الجزایر، روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور گفت: الجزایر نقش مهمی در شمال آفریقا ایفا می کند و یکی از کشورهای محوری در این منطقه مهم و راهبردی است؛ علاوه بر این، الجزایر شریک قابل اعتماد روسیه است.
وی افزود: دو کشور در سال 2001، سند شراکت راهبردی امضا کردند که موجب تقویت روابط دو کشور شد. اکنون وپس از گذشت 15 سال از این امر، مسکو والجزیره همکاری موفقی در زمینه های مختلف و از جمله انرژی و و سیاست بین الملل دارند.
مدودف در خصوص روابط اقتصادی دو کشور گفت: الجزایر طی سال های متمادی یکی از مهم ترین شرکای تجاری روسیه در آفریقا و جهان بوده است؛ در سال گذشته، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یافت و به حدود چهار میلیارد دلار رسید که باید افزایش یابد. در حال حاضر شرگت ‘گاز پروم’ روسیه و همچنین شرکت ‘سیلووی ماشینی’ در الجزایر فعال است. روسیه با الجزایر در زمینه انرژی نیز همکاری می کند و طرح های موفق زیادی در زمینه نفت و گاز در الجزایر دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه، روسیه و الجزایر از جمله بزرگترین کشورهای صادر کننده گاز به اروپا هستند و در این چارچوب همکاری خوبی با هم دارند خاطر نشان کرد که در زمینه هسته ای هم اگر الجزایر تصمیم به توسعه برنامه هسته ای اش بگیرد، روسیه آمادگی دارد فناوری لازم را در اختیار آن قرار دهد.
مدودف همچنین همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی را نیز بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: الجزایر سالانه مقادیر زیادی گندم خریداری می کند و البته روسیه یکی از مهم ترین صادرکنندگان گندم به الجزایر است
نخست وزیر روسیه تاکید کرد که همکاری دو کشور در زمینه انرژی نقش زیادی در بهبود روابط دوجانبه دارد و در حال حاضر شرکت های روسی زیادی در بخش اکتشاف و استخراج هیدروکربنات در الجزایر وساخت یا تعمیر لوله های نفت و گاز فعالیت دارند.
وی در خصوص چشم انداز روابط و همکاری های دو کشور نیز گفت: من اطمینان دارم روسیه و الجزایر هر دو خواستار گسترش روابط با هم هستند و قطعا فرصت های زیادی برای این کار وجود دارد. در بازه زمانی کنونی شرکای الجزایری می توانند کشورشان را به قطب صنعتی و انرژی شمال آفریقا تبدیل کنند و البته روسیه هم در این کار از الجزایر حمایت می کند.
نخست وزیر روسیه در خصوص موضع گیری های بین المللی دو کشور و اشتراکات آن ها دراین خصوص گفت: دو کشور دیدگاه های مشترکی در خصوص بسیاری از مسائل کنونی دارند و هر دو اتفاق نظر دارند که درگیری های منطقه ای باید از طرق مسالمت آمیز حل شود. هر دو کشور در این خصوص نیز اتفاق نظر دارند که هر ملتی خود باید سرنوشتش را تعیین و همچنین مشکلات داخلی خود را در چارچوب قانون و بدون دخالت خارجی حل کند و با توجه به این اصل، می توان راه حل هایی برای درگیری های جاری در سوریه، لیبی ، یمن و مالی پیدا کرد و ساکنان این کشورها را از فاجعه ها و جنگ ها نجات داد و به آن ها فرصت زندگی عادی و آرام داد.
وی در ادامه گفت: دو کشور در زمینه مسائل دیگری مانند تروریسم و جرایم سازمان یافته اتفاق نظر دارند و همه می دانند که تروریسم چالشی بین المللی است و تنها راه مقابله با تروریسم این است که همه با رعایت قوانین بین المللی، در دست هم و در کنار هم باشند، اکنون زمان آن فرارسیده است که کشورها اختلافات خود را کنار بگذارند و برای شکست دادن داعش و سازمان های تروریستی دیگر که تمدن انسانی را تهدید می کند، متحد شوند.
نخست وزیر روسیه در ادامه گفت: اتحاد جماهیر شوروی (سابق) نخستین کشوری بود که استقلال الجزایر را به رسمیت شناخت و از آن حمایت کرد. کارشناسان شوروی در آن زمان، برای توسعه زیر ساخت های الجزایر تلاش و به این کشور برای ساخت چهار موسسه آموزشی کمک کردند. هزاران الجزایری در شوروی تحصیل کردند و اکنون حدود 20هزار الجزایری از موسسات آموزشی عالی روسیه فارغ التحصیل شده اند.
نخست وزیر روسیه امروز دوشنبه بنا بر دعوت ‘احمد اویحیی’ همتای الجزایری اش در دیداری 2 روزه راهی الجزیره می شود.

دکمه بازگشت به بالا