بومی سازی شبکه های خنک کننده بدنه کورههای قوس الکتریکی
پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:
بومی سازی شبکه های خنک کننده بدنه کورههای قوس الکتریکی
شبکه های آبگرد مسی (پانل) خنک کنندۀ بدنۀ کورههای قوس الکتریکی فولاد مبارکه با تکیه بر دانش فنی واحد قطعات یدکی و بومی سازی فولاد مبارکه و با استفاده از توان سازندگان داخلی کشور برای اولین بار با موفقیت بومی سازی شد.
تکنسین قطعات یدکی شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: کسب دانش فنی ساخت این تجهیز، اشتغالزایی برای جوانان، تأمین پایدار در راستای پشتیبانی از تولید محصولات استراتژیک فولاد مبارکه و جلوگیری از خروج ارز از مهمترین دستاوردهای این بومی سازی است.
محمد مردانی دربارۀ عملکرد این پانلها یادآور شد: به منظور خنک نگه داشتن بدنه و کاهش مصرف نسوز در بدنۀ کورههای قوس الکتریکی واحد فولادسازی، از شبکههای آبگرد به نام پانل که از دو جنس فولادی و مسی تهیه می شود بهره گرفته می شود که با توجه به نزدیکی ردیف های پایینی پانل ها به ذوب و احتمال نشتی آب و به منظور بهرهگیری از توان حداکثری کوره، از پانلهای مسی در ردیف های پایینی (حداقل ۸ ردیف) استفاده می شود؛ این در حالی است که تاکنون پانلهای فولادی در داخل کشور ساخته می شد ولی پانلهای مسی به علت برخورداری از تکنولوژی خاص از طریق خرید خارج تأمین می گردید.
در همین رابطه سیدابوالفضل موسوی زاده، کارشناس آماده سازی ساخت داخل نیز در خصوص چگونگی بومی سازی این تجهیز گفت: با توجه به رویکرد مدیریت شرکت فولاد مبارکه در بومی سازی هرچه بیشتر تجهیزات و تأمین پایدار اقلام مورد نیاز خطوط تولید، با تهیۀ نقشه ساخت از قطعۀ اصلی توسط مشاور واحد طراحی و مهندسی قطعه و تجهیز، ساخت داخلی این قطعات از سال ۸۹ شروع شد. در ادامه علیرغم همۀ مشکلات موجود، با عزم مدیریت و کارکنان سختکوش فولادسازی با محوریت واحد برنامه ریزی و کنترل کیفیت بومی سازی، تیمهای کارشناسی به منظور ارزیابی و شناسایی سازندگان این حوزه تشکیل و ضمن شناسایی سازندۀ توانمند در این زمینه، کار ساخت این نوع شبکه ها از سر گرفته شد. تا اینکه با تلاشهای مداوم کارکنان واحدهای بهره برداری، بخش فنی و همکاری شرکت ماشین سازی نجف آباد مغایرت ها و مشکلات فنی برطرف و تجهیز بومی سازی شده با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: تست عملکرد قطعات بومی سازی شده، تاکنون ۱۵۰۰ ذوب را طی نموده و پیش بینی میگردد تا ۱۳ هزار ذوب امکان استفاده از قطعات وجود داشته باشد که در مقایسه با نمونه های خارجی با طول عمر ۱۲ هزار ذوب، انتظار میرود دیگر نیازی به واردات این تجهیز حساس نباشد.
تکنسین قطعات یدکی شرکت فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر گفت: کسب دانش فنی ساخت این تجهیز، اشتغالزایی برای جوانان، تأمین پایدار در راستای پشتیبانی از تولید محصولات استراتژیک فولاد مبارکه و جلوگیری از خروج ارز از مهمترین دستاوردهای این بومی سازی است.
محمد مردانی دربارۀ عملکرد این پانلها یادآور شد: به منظور خنک نگه داشتن بدنه و کاهش مصرف نسوز در بدنۀ کورههای قوس الکتریکی واحد فولادسازی، از شبکههای آبگرد به نام پانل که از دو جنس فولادی و مسی تهیه می شود بهره گرفته می شود که با توجه به نزدیکی ردیف های پایینی پانل ها به ذوب و احتمال نشتی آب و به منظور بهرهگیری از توان حداکثری کوره، از پانلهای مسی در ردیف های پایینی (حداقل ۸ ردیف) استفاده می شود؛ این در حالی است که تاکنون پانلهای فولادی در داخل کشور ساخته می شد ولی پانلهای مسی به علت برخورداری از تکنولوژی خاص از طریق خرید خارج تأمین می گردید.
در همین رابطه سیدابوالفضل موسوی زاده، کارشناس آماده سازی ساخت داخل نیز در خصوص چگونگی بومی سازی این تجهیز گفت: با توجه به رویکرد مدیریت شرکت فولاد مبارکه در بومی سازی هرچه بیشتر تجهیزات و تأمین پایدار اقلام مورد نیاز خطوط تولید، با تهیۀ نقشه ساخت از قطعۀ اصلی توسط مشاور واحد طراحی و مهندسی قطعه و تجهیز، ساخت داخلی این قطعات از سال ۸۹ شروع شد. در ادامه علیرغم همۀ مشکلات موجود، با عزم مدیریت و کارکنان سختکوش فولادسازی با محوریت واحد برنامه ریزی و کنترل کیفیت بومی سازی، تیمهای کارشناسی به منظور ارزیابی و شناسایی سازندگان این حوزه تشکیل و ضمن شناسایی سازندۀ توانمند در این زمینه، کار ساخت این نوع شبکه ها از سر گرفته شد. تا اینکه با تلاشهای مداوم کارکنان واحدهای بهره برداری، بخش فنی و همکاری شرکت ماشین سازی نجف آباد مغایرت ها و مشکلات فنی برطرف و تجهیز بومی سازی شده با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: تست عملکرد قطعات بومی سازی شده، تاکنون ۱۵۰۰ ذوب را طی نموده و پیش بینی میگردد تا ۱۳ هزار ذوب امکان استفاده از قطعات وجود داشته باشد که در مقایسه با نمونه های خارجی با طول عمر ۱۲ هزار ذوب، انتظار میرود دیگر نیازی به واردات این تجهیز حساس نباشد.