اشتیاق اصفهانی ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی

پایگاه دخبری ارک خبر-اصفهان:

اشتیاق اصفهانی ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی

 نیروگاه‌های خورشیدی یکی از منابع تجدیدپذیر و پاک انرژی هستند  و به واسطه اقلیم کشور، سیاست کلان کشور در تمام حوزه‌ها اعم از سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی به ویژه برنامه پنجم و ششم توسعه بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دلالت دارد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایسنا- منطقه اصفهان، تعهد ایران به کاهش گازهای گلخانه‌ای در همایش کاب21 پاریس، در دسامبر 2015، منجر به تدوین و تصویب لایحه توسعه ظرفیت تولید انرژی‌ خورشیدی و بادی تا سقف پنج هزار مگاوات در پایان برنامه ششم توسعه شد.

در ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و تابش بسیار خوب خورشید، انرژی خورشیدی بهترین گزینه از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است که واجد پتانسیل بالقوه‌ای است. هم چنین اقلیم اصفهان منجر به تحقق مطلوبیت نسبی راندمان و بهره‌وری تولید انرژی خورشیدی نسبت به دیگر استان‌های کشور شده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه هم اینک در شبکه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، با وجود فعال بودن 28 سرمایه‌گذار احداث نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیتی بالغ بر 55 مگاوات، هنوز نیروگاهی که به بهره‌برداری رسیده و متصل به شبکه باشد، نداریم، گفت: تنها یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 10 مگاوات تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، در حال بهره‌برداری بوده و به پست فوق توزیع جرقویه متصل است. انرژی تولیدی این نیروگاه، بار مصرفی مشترکین منطقه جرقویه‌ شهر اصفهان را تغذیه می‌کند.

سارا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ـ منطقه اصفهان، با بیان اینکه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران متقاضی احداث نیروگاه خورشیدی هستند، اظهار کرد: تا پایان نیمه نخست سال جاری، تعداد 45 پرونده سرمایه‌گذاری با ظرفیت تولید 111 مگاوات در حوزه شهرستان اصفهان تشکیل شد. واگذاری ظرفیت به تعدادی از متقاضیان سرمایه‌گذاری میسر نبود و به ناچار درخواست این دسته از سرمایه‌گذاران رد شد. هم چنین تعدادی از درخواست‌ها به درخواست سرمایه‌گذار باطل شد، اما در حال حاضر تعداد 28 سرمایه‌گذار فعال در این حوزه داریم که با تعیین شرایط اتصال به شبکه، از طرف شرکت توزیع، مجوزهای لازم برای آنها صادر شده و امیدواریم تا تابستان سال آتی، حداقل سه مورد از این طرح‌های سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی به بهره برداری برسند.

وی افزود: بیشترین مشکل سرمایه‌گذاران در فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی، بحث تغییر کاربری زمین‌های شخصی و یا گرفتن امتیاز تملک موقت و بلند مدت زمین از سازمان منابع طبیعی است که ممکن است فرایند آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت شش‌ ماه تا یک سال به طول انجامد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان ادامه داد: هزینه سرمایه‌گذاری هر مگاوات نیروگاه خورشیدی متغیر و بستگی زیادی به شرایط تامین مالی و البته تامین تجهیزات دارد. اینکه سرمایه‌گذار کاملا داخلی باشد یا تامین سرمایه از منابع خارجی صورت گیرد و یا مشارکت تولیدکنندگان تجهیزات در فرایند سرمایه‌گذاری و مدل‌های تامین مالی وجود دارد یا خیر تاثیر عمده‌ای در نرخ سرمایه‌گذاری به ازای هر مگاوات دارد. هم چنین چگونگی و نحوه تصرف زمین، می‌تواند در نرخ سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد.

تسهیلات دولتی در بخش انرژی‌های خورشیدی وجود ندارد

صالحی افزود: برای نیروگاه‌هایی با ظرفیت متوسط، به ازای هر مگاوات، هزینه‌ سرمایه‌گذاری معادل 40 الی 42 میلیارد ریال لازم است. قراردادهای خرید تضمینی انرژی ظرفیت‌های نیروگاهی را که به آنها به اختصار قراردادهای PPA گفته می‌شود، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) تنظیم و منعقد می‌کند. این قراردادها 20 ساله و با نرخ پایه مصوب منعقد و نافذ می‌شوند. نرخ پایه در 10 سال اول ثابت و در 10 سال دوم مشمول 30 درصد تعدیل می‌شود. ضریب تعدیل نرخ سازمان برنامه و بودجه نیز در هر دوره پرداخت صورت‌وضعیت برای نرخ پایه قرارداد، اعمال می‌شود. در حال حاضر نرخ خرید تضمینی انرژی نیروگاه‌های خورشیدی وفق ابلاغیه سال گذشته وزیر نیرو معادل 4900 ریال به ازای هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی است.

وی خاطر نشان کرد: مدت زمان بازگشت اصل سرمایه متناسب با هزینه سرمایه‌گذاری نیروگاه، معادل سه و نیم الی چهار سال است و درآمد حاصل از فروش انرژی طی باقی‌مانده دوره قرارداد خرید تضمینی،  سود حاصل از سرمایه‌گذاری خواهد بود که متناسب با تولید انرژی نیروگاه در هر دوره کسب خواهد شد. درآمد حاصل از فروش انرژی هر نیروگاهی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست، چراکه این مالیات برعهده مصرف‌کننده نهایی است و نه تولید‌کننده. هم چنین از سوی وزارت نیرو، تسهیلات دولتی برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های خورشیدی وجود ندارد و تا آنجا که به وزارت نیرو مرتبط می‌شود تمام هزینه‌های سرمایه‌گذاری باید توسط متقاضی سرمایه‌گذار تامین شود.

انعقاد قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی با نروژ

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: گاهی دولت به منظور تسهیل‌گری در انجام معاملات و مراودات بین المللی در ارتباط با قراردادهای بزرگ، ورود کرده است و مذاکرات اولیه با حضور هیئت‌ها و نمایندگان بلندپایه سیاسی انجام شده است. به طور مثال قرارداد سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد یورویی شرکت نروژی که جهت احداث دو گیگاوات نیروگاه خورشیدی طی پنج سال با طرف ایرانی منعقد شد با حضور هیئت‌ها و نمایندگان بلندپایه سیاسی به انجام رسید. در چنین شرایطی ورود نمایندگان دولت‌ها در سطح کلان، منجر به تسهیل‌گری در انجام روندها و حصول اطمینال و ضمانت انجام تعهدات طرفین خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی یکی از منابع تجدیدپذیر و پاک انرژی هستند که به واسطه اقلیم کشور، در حال حاضر، شاید بیش از دیگر منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: سیاست کلان کشور در تمام حوزه‌ها اعم از سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، برنامه‌های پنج ساله توسعه اقتصادی به ویژه برنامه پنجم و ششم توسعه بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دلالت دارد. از سویی دیگر تعهد ایران به کاهش گازهای گلخانه‌ای در همایش کاب21 پاریس، در دسامبر 2015، منجر به تدوین و تصویب لایحه توسعه ظرفیت تولید انرژی‌ خورشیدی و بادی تا سقف پنج هزار مگاوات در پایان برنامه ششم توسعه شد.

وی افزود: در ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و تابش بسیار خوب خورشید، انرژی خورشیدی بهترین گزینه از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است که واجد پتانسیل بالقوه‌ای است. اقلیم اصفهان و نیز شرایط تابش خورشید، منجر به تحقق مطلوبیت نسبی راندمان و بهره‌وری تولید انرژی خورشیدی نسبت به دیگر استان‌های کشور شده است.

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان ادامه داد: در بحث نیروگاه خورشیدی کوچک و ظرفیت‌های کمتر، موسوم به سامانه‌های برق خورشیدی، گردش کار مناسب به منظور تسهیل و تسریع در انجام مراحل ثبت تقاضا، بررسی و امکان‌سنجی واگذاری ظرفیت و تعیین شرایط اتصال به شبکه سامانه و صدور مجوز اجرای سامانه پیش‌بینی شده است. هم چنین تلاش شده است با ایجاد بسترهای مناسب، نظارت بر اجرای طرح‌ها و در نهایت اتصال به شبکه سامانه‌ها طی ساز و کاری مدون اجرا شود. واگذاری ظرفیت تولید سامانه‌های برق خورشیدی جهت اتصال به شبکه فشار ضعیف مبتنی بر استانداردهای موجود و با رعایت الزامات فنی و محدود به بار محلی شبکه، انجام می‌شود. بدین ترتیب بیشترین میزان بهره‌وری و کاهش تلفات انرژی حاصل خواهد شد.

با استانداردهای جهانی فاصله‌ای نداریم

وی خاطر نشان کرد: در حوزه انرژی خورشیدی، چه در سطح ظرفیت‌های نیروگاهی  و چه در ارتباط با ظرفیت‌های کوچک سامانه‌های برق خورشیدی، با استانداردهای جهانی فاصله‌ای نداریم و امکان استفاده از تکنولوژی‌ها و استانداردهای جهانی منطبق و سازگار با شبکه ما، میسر است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: نرخ پایه قراردادهای خرید تضمینی انرژی تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی 4900 ریال به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است. انرژی تولیدی سامانه‌های برق خورشیدی محدود به ظرفیت 20کیلووات، با نرخ 8000 ریال و انرژی تولیدی سامانه‌های برق خورشیدی با ظرفیتی بیش از  20 تا 100 کیلووات، با نرخ 7000 ریال طی دوره قرارداد، خریداری می‌شوند. با توجه به متوسط نرخ برق مصرفی مشترکین و نیز هزینه‌های سرمایه‌گذاری، نرخ‌های خرید تضمینی، مشوق اقتصادی مطلوبی است که اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری فوق را توجیه‌پذیر می‌کند.

سطح مصرف برق کاهش یابد

وی ادامه داد: فارغ از مزیت اقتصادی اخیر، احداث نیروگاه‌ها و سامانه‌های برق خورشیدی نقش مهم و موثری در ایفای تعهدات زیست محیطی و کمک به کاهش آلودی هوا دارد که لازم است از سوی دولت و شهروندان مود توجه قرار گیرد. لیکن این امر به تنهایی نمی‌تواند به اندازه کافی مفید باشد، باید سطح مصرف برق کاهش یابد، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق اجرا شده و دیدگاه عمومی نسبت به مدیریت و اتلاف انرژی تغییر و ضرایب حساسیت به این امر، افزایش یابد. در این صورت است که استفاده هم زمان از منابع تجدیدپذیر در کنار دیگر منابع تولیدکننده انرژی الکتریکی، مفید و موثر خواهد بود.

صالحی افزود: لزوما انرژی تجدیدپذیر انرژی خورشیدی نیست، برخی مناطق دارای پتانسیل انرژی باد یا زمین گرمایی هستند که باید از آن استفاده کرد. سایت‌های گردآوری زباله، تصفیه‌خانه‌های آب، لوله‌های انتقال آب، ایستگاه‌های تقلیل فشار و … هر یک دارای پتانسیل قابل قبولی از منابع تجدیدپذیر هستند که می‌توان با استفاده از تکنولوژی متناسب، در تامین انرژی الکتریکی پاک از آن بهره جست و با صرفه‌جویی در مصرف گاز و کاهش تولید برق حرارتی، در راستای کاهش آلودگی هوا گام برداشت.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها و سامانه‌های برق خورشیدی، به صورت معمول، تجهیزات ذخیره انرژی ندارند و سیاست وزارت نیرو، بر این نیست که در مکانی که شبکه توزیع انرژی الکتریکی وجود دارد، ذخیره‌ساز انرژی یا باطری استفاده نشود. در احداث نیروگاه‌ها و سامانه‌های برق خورشیدی، بخش عمده‌ هزینه‌ها مربوط به هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه است و بخش ناچیزی از آن صرف هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری دوره‌ای می‌شود. استفاده از تجهیزات ذخیره‌ساز انرژی و باطری، هم هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه را با نسبت قابل توجهی افزایش خواهد داد و هم هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری دوره‌ای را به شدت افزایش می‌دهد. طول عمر کوتاه باتری‌ها، سه تا پنج سال و البته مخاطرات زیست محیطی استفاده از باطری از دیگر مواردی است که در این ارتباط مطرح می‌شود. بنابراین نیروگاه‌ها و سامانه‌ای برق خورشیدی در شرایط اتصال و پایداری شبکه، انرژی الکتریکی تولیدی خود را به شبکه تزریق می‌کنند.

به عرصه ذخیره انرژی خورشیدی وارد نشدیم

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: رویکردهای جهانی در توسعه تکنولوژی‌های مدرن و در دست تحقیق که بحث ذخیره‌سازی انرژی را دنبال می‌کند، ممکن است هنوز به نتیجه نرسیده و یا در صورت کسب نتیجه، وابسته به تکنولوژی روز و گران قیمتی باشند. به همین علت، هنوز به عرصه ذخیره انرژی خورشیدی وارد نشدیم. البته در مواردی که شبکه برق در دسترس نیست، در برخی موارد برق‌رسانی مستمر با استفاده از تجهیزات خورشیدی و سیستم‌های ذخیره‌ساز منطقی و از نظر اقتصادی حتی مقرون به صرفه نیز است. این سیستم‌ها، مستقل از شبکه سراسری برق بهره‌برداری می‌شوند. در حال حاضر نیز، برق‌رسانی به برخی روستاهای دور افتاده، عشایر و آبادی‌های کوچک دور از شبکه، بدین شیوه انجام می‌شود.

صالحی افزود: معمولا شرایط و هزینه‌های بهره‌برداری، سرویس و نگهداری تجهیزات برای سرمایه‌گذاران به ویژه در مورد ظرفیت‌های نیروگاهی مهم است. تجهیزات برق خورشیدی اعم از پانل‌ها و اینورترها، ضریب استهلاک و نرخ خرابی کمی دارند. به صورت معمول، سازندگان گارانتی بلند مدت پانل‌ها را ارائه می‌دهند. برای مثال ارائه گارانتی منحنی راندمان به مدت  20 سال رایج است. بنابراین خوشبختانه این موضوع، دغدغه بزرگی برای سرمایه‌گذار این حوزه ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در هر حال، برق تولیدی نیروگاه خورشیدی هم زمان با تولید، به شبکه تزریق می‌شود. همواره مطالعات واگذاری ظرفیت به گونه‌ای انجام می‌شود که به ویژه، توان تولیدی و تزریقی این دسته از نیروگاه‌ها و سامانه‌های برق خورشیدی، در نزدیک‌ترین فاصله از محل تولید، مصرف شده و کمترین تلفات انتقال انرژی را منجر شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: سیاست توسعه آبگرمکن‌های خورشیدی مربوط به حوزه شرکت گاز و وزارت نفت است که به منظور بهینه‌سازی و مدیریت مصرف گاز، تدوین شده و پیگیری می‌شود. برای توسعه و بهبود روند استفاده از سامانه‌های برق خورشیدی در منازل شخصی، ظرفیت‌های پایین نیروگاهی، شرایطی پیش‌بینی شده است که امکان بهره‌مندی از امتیاز انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق با نرخ بالا را مهیا سازد. تمام مشترکین شرکت‌های توزیع، محدود به ظرفیت انشعاب و تا سقف 100 کیلووات، می‌تواند از این امتیاز ویژه استفاده کند و قرارداد فروش یا خرید تضمینی برق با شرکت مالک شبکه منعقد کنند.

صالحی افزود: اگر ظرفیت سامانه محدود به 20 کیلووات باشد، قرارداد خرید تضمینی با نرخ 8000 ریال و اگر ظرفیت بین 20 تا 100 کیلووات باشد، قرارداد خرید تضمینی با نرخ 8000 ریال تنظیم و منعقد خواهد شد. به این مفهوم که افراد می‌توانند در خانه‌های خود، یک نیروگاه کوچک خورشیدی داشته‌ باشند، برق تولید کنند و هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی خود را با نرخ  8000 ریال بفروشند.

وی ادامه داد: برای احداث یک سامانه پنج کیلوواتی در منازل مسکونی، باید تقریبا معادل 250 میلیون ریال هزینه کرد. با انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق، کل انرژی تولیدی این سامانه به مدت 20 سال به صورت تضمینی و با نرخ پایه مصوب (8000 ریال) از طرف مالک شبکه، شرکت توزیع برق، خریداری می‌شود. هر دو ماه یک بار، صورت ‌حساب صادر شده و مبلغ درآمد حاصل متناظر، به حساب سرمایه‌گذار واریز می شود. این روند تا 20 سال ادامه خواهد داشت. افراد برای ثبت نام و دریافت خدمات متناظر با این حوزه، باید با شماره 38121، خدمات غیرحضوری شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، تماس گرفته و درخواست نصب سامانه برق خورشیدی ثبت کنند. کارشناسان از محل پیش‌بینی شده برای نصب سامانه بازدید کرده و امکان‌سنجی محیطی نصب سامانه بررسی و شرایط و نحوه اتصال به شبکه تعیین می‌شود. حداکثر ظرفیت قابل نصب سامانه مشخص و به سرمایه‌گذار ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار با یکی از پیمانکاران واجد صلاحیت فعالیت در این حوزه که پیش از این شناسایی و معرفی شده‌اند، طرف مذاکره و قرارداد شده و نسبت به نصب سامانه اقدام می‌کند. بعد از پایان عملیات نصب، نمایندگان شرکت توزیع در جایگاه نظارتی، با مراجعه به محل نصب، شرایط و نحوه اجرای طرح را بررسی، بر انجام تست‌های اتصال نظارت و در نهایت اتصال به شبکه سامانه را برقرار می‌کنند. کنتور سامانه پلمب و صورت جلسه پلمب کنتور تنظیم و بعد از آن فرایند خرید تضمینی انرژی تولیدی و پرداخت مبالغ متناظر دوره‌ای دو ماهانه، آغاز می‌شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: در فصل زمستان به واسطه کاهش مدت زمان و البته زاویه تابش خورشید، انرژی الکتریکی کمتری تولید خواهد شد و در نیمه اول سال به واسطه مدت زمان و زاویه تابش، میزان انرژی بیشتری تولید خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشت که قرار نیست سامانه خورشیدی، انرژی الکتریکی یا برق مورد نیاز مشترک را تامین کند، بلکه تمام انرژی تولیدی سامانه خورشیدی، که متاثر از میزان و شدت تابش، طول مدت و زاویه تابش خورشید است، به شبکه تزریق می‌شود و مشترک و مصرف‌کننده، هم چون قبل برق مصرفی خود را از شبکه تامین می‌کنند. انرژی الکتریکی مورد نیاز از طریق شبکه توزیع برق و علاوه بر این سامانه خورشیدی از دیگر منابع تولید مانند نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی تامین خواهد شد. بدین ترتیب تولید و تزریق انرژی خورشیدی به شبکه، که به علت نوسان شرایط جوی، کنترل‌پذیر نیست، همواره موجب می‌شود تا نیاز به تولید نیروگاه‌های حرارتی کمتر و محدودتر شده، سوخت کمتری سوزانده و آلودگی زیست محیطی کمتری داشته باشیم.

آلمان، پیشرو در حوزه انرژی خورشیدی

صالحی افزود: در حال حاضر استراتژی جهانی بر استفاده حداکثری از منابع نامحدود انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز دارد. عمده کشورهای اروپایی با وجود تعداد کم روزهای آفتابی، از حداقل تابش آفتاب، حداکثر استفاده را می‌کنند. آلمان جزو کشورهای پیشرو در حوزه انرژی خورشیدی است.

وی اضافه کرد: در طراحی نیروگاه یا سامانه ‌خورشیدی، امکان استفاده از تجهیزات ردیاب خورشید (Sun Tracer) وجود دارد. سازه‌ای مجهز به حس‌گر و تجهیزات الکترومکانیکی که با توجه به میزان تابش خورشید در دو جهت شرق به غرب (از زمان طلوع تا غروب خورشید) و نیز زاویه تابش نسبت به سطح افق در فصول مختلف، زاویه پانل‌ها را تغییر داده و در بهترین حالت برای جذب حداکثری انرژی خورشید قرار می‌دهد. سیستم‌های ردیاب خورشید معمولا هزینه‌های سرمایه‌گذاری و جاری بهره‌برداری طرح را بالا می‌برند، لیکن با افزایش راندمان، نرخ بازگشت سرمایه و بهره‌وری سیستم را بهبود می‌بخشند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: چهار ماه از مدت بهره‌برداری نیروگاه 10 مگاواتی جرقویه اصفهان می‌گذرد. در این نیروگاه از سیستم ردیاب خورشید استفاده شده است. راندمان تولید نیروگاه در تیرماه جاری به واسطه این سیستم تا ۳۰درصد افزایش یافته است. متوسط راندمان تولید سامانه‌های برق خورشیدی در اصفهان ۲۰درصد است. در نیروگاه جرقویه با استفاده از سیستم ردیاب خورشید، بهره‌وری طرح تقریبا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و این مهم مبین مزیت فنی و اقتصادی استفاده از سیستم‌های ردیاب خورشید است. البته نمونه‌هایی از سیستم‌های ساده مکانیکی توسط برخی پیمانکاران طراحی و با هزینه‌ای اندک اجرا شده است که تنها زاویه تابش نسبت به سطح افق را در چهار فصل سال با استفاده از یک دسته اهرم ساده تغییر می‌دهند. این قابلیت در سامانه‌های برق خورشیدی ویژه مشترکین قابل استفاده و اجرا است و به سادگی موجب افزایش راندمان تولید سامانه تا ۲۵ درصد می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: تعداد 100 سامانه‌ برق خورشیدی ویژه مشترکین و محدوده به 100 کیلووات در شهرستان اصفهان، با مجموع ظرفیت 749 کیلووات به بهره‌برداری رسیده و انرژی تولیدی خود را به شبکه تزریق می‌کنند. مجموع ظرفیت سامانه‌های احداث شده با استفاده از تسهیلات بلاعوض دولت در سال 1392، معادل 444 کیلووات است که در ۸۷ نقطه تفکیکی نصب شده‌اند. هم چنین طی یک سال گذشته، ۳۰۵ کیلووات ظرفیت تولید برق خورشیدی در ۱۳ سامانه مجزا ایجاد شده است که دارای قرارداد خرید تضمینی برق هستند.

تجهیز مساجد و مدارس اصفهان به برق خورشیدی

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: شهروندان اصفهانی مشتاق سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی هستند و امکان توسعه ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در اصفهان وجود دارد. درحال حاضر بالغ بر 2200 کیلووات مجوز احداث سامانه برق خورشیدی صادر و قرارداد خرید تضمینی آنها تنظیم شده است که امیدواریم تمام آنها طی یک سال آتی اجرایی شده و به بهره‌برداری برسند.

صالحی ادامه داد: در سال ۱۳۹۲، در راستای ترویج فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و با استفاده از بسترهای قانونی ابلاغی، تعداد 10 مسجد بزرگ و 30 مدرسه شهرستان اصفهان به صورت رایگان با سامانه‌های برق خورشیدی 5 کیلوواتی تجهیز شدند. ساختمان‌های اصلی مناطق چندگانه شهرداری، تعدادی از ساختمان‌های شرکت آب و فاضلاب، اداره گاز، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، ساختمان شورای شهر اصفهان، برخی پارک‌ها و فضاهای سبز شهرداری از جمله باغ گل‌ها، پارک ترافیک، پارک کمال اسماعیل و …، ساختمان‌های اصلی شرکت توزیع، مرکز بین‌المللی همایش‌های اصفهان و البته تعدادی از منازل شخصی سرمایه‌گذاران، از جمله مکان‌های نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی شهر اصفهان هستند.

وی افزود: با توجه به عدم کنترل‌پذیری تولید سامانه‌های برق خورشیدی، وفق استانداردهای فنی، حداکثر ظرفیت قابل واگذاری، محدود به ۳۰درصد بار شبکه در نقطه اتصال است و نباید ظرفیتی بیش از این واگذار شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: برای استفاده از امتیاز حداکثر نرخ خرید تضمینی سامانه‌های برق خورشیدی، سرمایه‌گذار باید مشترک شرکت توزیع باشد. سپس محدود به ظرفیت انشعاب و تا سقف ۱۰۰ کیلووات می‌تواند نسبت به نصب و راه‌اندازی سامانه برق خورشیدی اقدام و از مزایای اقتصادی قرارداهای خرید تضمینی 20 ساله بهره‌مند شود. فضای مورد نیاز برای هر کیلووات سامانه برق خورشیدی 10مترمربع است. محل نصب پانل‌ها باید نورگیر و رو به آفتاب بوده و سایه‌اندازی نداشته باشد. احتمال احداث آپارتمان یا … و ایجاد سایه‌اندازی در آینده نیز وجود نداشته باشد. هم چنین الزامات ایمنی جهت نصب سامانه رعایت شده باشد. سرمایه‌گذار می‌تواند با ارائه مستند محضری که امکان استفاده از امتیاز اشتراک، ظرفیت انشعاب و ملک شخص دیگری را برای احداث سامانه، تولید برق و فروش تضمینی آن به مدت حداقل  20 سال، برای خود فراهم آورد.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بحث نیروگاه‌ها و سامانه‌های خورشیدی، مطمئن، ساده و بی‌دردسر است، خاطرنشان کرد: نرخ بازگشت سرمایه مطلوب است و در بازه زمانی ۲۰ ساله فروش تضمینی انرژی تولیدی را داریم. هم چنین برای تولید نیاز به تامین مواد اولیه، بازاریابی، شبکه توزیع کالا، حجم بالای نیروی انسانی و … نیست. در کنار این مزایا اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد شده و به حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی نیز کمک می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا