نقش موثر فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه صنعت گردشگري اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مديرعامل سازمان فاوا شهرداري تاکيد کرد:

نقش موثر فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه صنعت گردشگري اصفهان

مهندس وحيد حيدريان با بيان اين مطلب گفت: بر اساس آمار اعلام شده در سال 2016 حدود 85 درصد از گردشگران جهان از موبايل هوشمند استفاده كرده و 72 درصد عكس‌هاي محل گردش خود را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر نموده اند که نشان از اهميت کاربرد  فناوري اطلاعات و ارتباطات در ميان گردشگران بين المللي دارد.

وي با بيان اينکه سهم صنعت توريسم بين الملل بيـشتر از سهم صادرات اتومبيل دنيا است اضافه کرد: رتبه ايران در ميراث فرهنگي ملموس  9 و در ميراث فرهنگي ناملموس 10 مي باشد اما با وجود اين توانمندي تعداد نيروي شاغل در صنعت گردشگري ايران کم تر از 10 درصد برآورد مي شود  و رتبه ايران در بين 141 کشور  جهان در اين زمينه 90 اعلام شده که نشان مي دهد در اين راستا نسبت به پتانسيل هاي موجود، بهره اي بسيار اندک برده ايم.

وي شاخص‌هاي رقابتي گردشگري  در اين زمينه را برشمرد و گفت: از جمله مهمترين اين شاخصها مي توان به  1- جاذبه‌هاي طبيعي و ميراث فرهنگي؛ 2- زيرساخت‌ها؛ 3- سياست‌هاي سفر و گردشگري و 4- توانمندسازي محيط اشاره کرد.

مديرعامل سازمان فاوا شهرداري جايگاه ايران در بين 141 كشور جهان را از لحاظ شاخص‌هاي رقابت در سفر و گردشگري رتبه 97  عنوان کرد و گفت: در حوزه شاخص هاي آمادگي ICT در سفر و گردشگري داراي رتبه 98  هستيم.

وي با اشاره به رشد گردشگر بين المللي در بيش از دو دهه گذشته ياد آور شد: در اين راستا سهم منطقه آسيا و اقيانوسيه از گردشگري جهاني 25 درصد و خاورميانه 4 درصد  است و اروپا با 50 درصد گردشگر در راس اين آمار قرار دارد.

وي به تحقق روياي دهكده جهاني با  فناوري اطلاعات و ارتباطات  و گردشكري  اشاره کرد و بيان داشت: سالها پيش وقتي عبارت دهکده جهاني مطرح مي شد شايد اين مفهوم قابل تصور نبود اما اکنون مي بينيم به واسطه خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات اين رويا محقق شده است.

وي ادامه داد: بر اساس آمار اعلام شده در دو سال گذشته؛ 30 درصدگردشگران با هتل‌ها ارتباط داشته‌اند، 46 درصد گردشگران جاذبه‌هاي گردشگري را بررسي كرده‌اند و 70 درصد گردشگران شبكه هاي اجتماعي خود را به روز كرده‌اند.

مهندس حيدريان به درآمد مناطق گردشگري دنيا نيز اشاره کرد و افزود: اروپا با بيش از 40 درصد و آفريقا با حدود 3 درصد، بيشترين و کمترين درآمد گردشگري را دارند که در اين ميان سهم  منطقه آسيا و اقيانوسيه  30 درصد و خاورميانه 4 درصد است.

مهندس حيدريان با اشاره به نقش صنعت توريسم در  ابعاد مختلف جامعه يادآور شد: تاثير اين صنعت بر توسعه فرهنگ و ارتباطات جهاني، اقتصاد جهاني و توسعه پايدار جهاني انکار ناپذير است.

وي به بيانيه چشم‌انداز  شهرداري اصفهان براي سال 1400 اشاره و  اظهار کرد: بر اساس اين بيانيه قرار است  اصفهان به شهري توسعه يافته با اقتصاد و معيشت پويا و بهره‌ور، متکي برتوليد علم، فناوري و گردشگري و توأم با رفاه، شهري سرآمد، بهترين شهر ايران براي زندگي تبديل شود.

وي افزود: در اين حوزه، مديريت شهري اصفهان مي تواند با توجه به جنبه‌هاي مختلف و متنوع گردشگري اولويت‌هاي گردشگري اصفهان را جهت تمرکز و افزايش موفقيت با انجام مطالعات تخصصي و تهيه اسناد ويژه مشخص نمايد.

مديرعامل سازمان فاوا شهرداري اصفهان در پايان ابراز اميدواري کرد تا باتجزيه و تحليل آماري اطلاعات، داده‌كاوي و استفاده از هوش تجاري بتوان در راستاي استفاده از ICT  براي توسعه گردشگري در اصفهان گام هاي ارزنده تري برداشته و با همکاري تمامي دستگاه هاي اجرايي شاخص هاي توسعه گردشگري در پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي را ارتقا داد.

دکمه بازگشت به بالا