آغاز سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن دردانشگاه صنعتی اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

با حضور اساتید، دانشجویان و پژوهشگران:

آغاز سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن دردانشگاه صنعتی اصفهان

سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن، صبح امروز درتالار شیخ بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، در این مراسم، با اشاره به فعالیت 9 دانشکده فنی مهندسی، سه دانشکده علوم پایه، دو دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی و هشت پژوهشکده دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه‌های کاربردی، گفت: همواره سعی این دانشگاه بر این بوده که در حوزه های پژوهشی، دستاوردهای مکتوب، نوآوری، توسعه فناوری و همچنین در ارتباط با جامعه و صنعت، رسالت‌های یک دانشگاه فراملی را انجام دهد.

دکتر سید مهدی ابطحی، کیفیت بخشی به دستاوردها را هدف اصلی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و افزود: جایگاه نخست تولید مقالات یک درصد برتر در میان دانشگاه های صنعتی کشور و رتبه دوم در میان تمامی دانشگاه های ایران و انتشار کمترین تعداد مقاله در نشریات کم اعتبار، نشان دهنده عزم اعضای هیأت علمی این دانشگاه در انجام پژوهش های کیفی است.

وی با بیان این که دانشگاه صنعتی اصفهان درکنار شاخص‌های کمی، شاخص‌های تعیین کیفی در علم‌سنجی را پیش‌بینی کرده است، افزود: این شاخص‌ها به چاپ مقالات اعضای هیأت علمی در نشریات معتبر دنیا کمک خواهد نمود.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این که دانشکده فیزیک این دانشگاه در زمینه دستاوردهای مکتوب، دانشکده برتر محسوب می شود، تصریح کرد: نرخ ارجاع به مقالات دانشکده فیزیک سرآمد بوده و استنادِ غیرخودی بر مقاله، 6/18 است که عدد بالایی به شمار می رود.

ابطحی، با تأکید بر ساختار ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان در مسیر توسعه فناوری، شکل گیری مدیریت فناوری و تجاری‌سازی فناوری در دانشگاه را موجب احصای 150 فناوری قابل تجاری شدن در طول 40 سال فعالیت این دانشگاه دانست و افزود: دستاوردهای اخیری که شاهد تجاری شدن آن ها هستیم نشان دهنده پیشرفت این ظرفیت‌ها در دانشگاه است.

وی  با بیان این که موضوع این کنفرانس با جنبه‌های مختلف پژوهش همچون حرکت در مرزهای دانش و توجه به تقاضا در گستره وسیعی از پزشکی، فنی مهندسی وکشاورزی جاذبه ای‌ خاص ایجاد می کند، ابراز امیدواری کرد، این کنفرانس به هم‌گرایی مجموعه‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها کمک کرده و موجب رشد تراز علمی کشور در این زمینه گردد.

دبیر سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن نیز در این مراسم، سرعت‌بخشیدن به فعالیت‌ها در زمینه شتابگرهای ذرات را از اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس دانست و ابراز امیدواری کرد، با همکاری بیشتر میان گروه‌های تحقیقاتی، این فعالیت‌ها در بدنه علمی کشور نفوذ کرده و با پیدا کردن جایگاه خود در دانشگاه‌ها، شتاب بیشتری بگیرد.

دکتر ظفراله کلانتری با اشاره به فعالیت گروه‌های مختلف در زمینه شتابگرها، بر گسترش این فعالیت ها تأکید کرد و افزود: آشنایی بیشتر پژوهشگران این عرصه با مسائل شتابگرهای ذرات، تنظیم جهت‌گیری‌های پژوهشی برای نیازهای این حوزه و آشنایی گروه‌های مختلف با ظرفیت و پتانسیل دانشگاه از دیگر اهداف برگزاری سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن است.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که برای نخستین بار این کنفرانس با همکاری انجمن فیزیک ایران با دیدگاه عمومیت بخشیدن وگسترش این حوزه در بدنه علمی کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن در سه محور اصلی “فیزیک‌ شتابگرها”، “طراحی و ساخت انواع شتابگرها و تجهیزات مرتبط” و “کاربرد شتابگرها در علوم، پزشکی و صنعت” برگزار می گردد.

وی تعداد مقالات ارسال شده به این کنفرانس را 119 مقاله عنوان کرد و گفت: از 86 مقاله پذیرفته شده، 72 مقاله به صورت پوستر و 14 مقاله نیز به صورت شفاهی ارایه خواهد شد.

گفتنی است: سومین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات وکاربردهای آن، از صبح امروز و با حضور استادان، دانشجویان، پژوهشگران این عرصه و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

 

دکمه بازگشت به بالا