میزان مشارکت اجتماعی در هزینه های سلامت کشور کمتر از 17 صدم درصد است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 میزان مشارکت اجتماعی در هزینه های سلامت کشور کمتر از 17 صدم درصد است

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: سطح مشارکت اجتماعی در کشور ما بسیار کم و در حد 17 صدم درصد است.

به گزارش ارک خبر، دکتر ‘ کیانوش جهانپور ‘ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: گرچه این مشارکت رو به رشد است اما با اتخاذ تصمیماتی می توان به روند رو به رشد این نوع مشارکت بویژه در حوزه سلامت کمک کرد.
وی شکل گیری معاونت اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی استان های کشور را یکی از راه های موثر و راهبردی در زمینه ارتقای مشارکت اجتماعی بویژه در حوزه سلامت دانست.
جهانپور، افزایش مشارکت مردم و خیران در حوزه سلامت، استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، برگزاری همایش های متعدد و جلب مشارکت های بین بخشی را از جمله اولویت های تشکیل معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد.
وی گفت: حوزه مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از خرداد سال 93 شکل گرفته است.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی استان نیز در این نشست گفت: از جمله علل شکل گیری حوزه معاونت اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی این است که خدمات بهداشتی درمانی به عنوان تامین کننده سلامت محدود به خدماتی مانند واکسیناسیون، خدمات بهداشت، خدمات بیمارستانی و دارویی نباشد.
دکتر ذبیح الله شاهمرادی افزود: همچنین سازمان جهانی بهداشت معتقد است که 75 درصد از عوامل اثرگذار بر سلامت بیرون از حوزه خدمات بهداشتی، بیمارستانی و دارویی بوده و در کشور 75 درصد حوزه سلامت، بیرون از حوزه وزارت بهداشت است.
وی اضافه کرد: در نهایت تصمیم بر آن شد که مجموعه فعالیت های مرتبط با خیران و خیریه های سلامت، اداره کل سازمان های مردم نهاد سلامت، اداره عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دبیرخانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در قالب معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی انجام شود.
شاهمرادی افزود: در حوزه سلامت، 620 سازمان مردم نهاد در سطح کشور شناسایی شده که 60 مورد از آنها ملی و مابقی استانی است .
وی در عین حال تصریح کرد: تاکنون نیز آمار دقیقی از سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در استان اصفهان به دست نیامده و در دست پیگیری است.
به گزارش ایرنا در منابع آمده است که مشارکت (Participation) به‌معنی به‌کار گرفتن منابع شخصی به‌منظور سهیم شدن در یک اقدام جمعی است.
مشارکت اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی دلالت بر گسترش روابط بین‌گروهی در قالب انجمن‌های داوطلبانه، باشگاه‌ها، اتحادیه‌ها و گروه‌هایی دارد که معمولاً خصلتی محلّی و غیردولتی دارند، که در قالب سیاست‌های اجتماعی، مشارکت و درگیر ساختن مردم در فرایندهای اجتماعی مختلف را هدف خود می‌دانند.
انجمن‌های داوطلبانه مهم‌ترین عرصه شکل‌گیری و سامان‌دهی فعالیت‌های مشارکتی در جامعه محسوب می‌گردند از این منظر، مشارکت اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با جامعه مدنی دارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا