راه‌اندازی «آرشیو ملی هنر ایران»

خبرگزاری ارک: کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس از تاسیس «آرشیو ملی هنر ایران» در این استان خبر داد.

وی اعلام کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس با همکاری ادارات، سازمان‌ها و موسسات دولتی، عمومی و خصوصی و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استان و کشور، تاریخ مستند ادارات و سازمان‌های استان فارس را تدوین خواهد کرد.

کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، در مراسم گرامی‌داشت روز اسناد گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه شیراز و استان فارس و نیز توجه ریاست محترم مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران جناب دکتر صالحی امیری به فارس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه این سازمان پس از تهران، آرشیو ملی هنر ایران در فارس تاسیس خواهد شد. این آرشیو شامل سی‌دی کلیه فیلم‌های سینمای ایران، نواها و آواهای محلی، موسیقی‌ سنتی و فاخر، تئاترهای بااهمیتِ اجراشده در کشور، تصویر آثار هنرمندان تجسمی اعم از نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، نگارگری، هنرهای سنتی و صنایع دستی و زندگی و آثار هنرمندان ایران خواهد بود. این آرشیو با حمایت ریاست سازمان و توافق‌نامه این سازمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیان‌گذاری خواهد شد.

کمالی ادامه داد: آرشیو ملی ایران پاسدار فرهنگ و هویت تاریخی ملی و دینی سرزمین ایران است و از همین روی، تدوین «فرهنگ مستند نام‌آوران فارس» که دربرگیرنده علما و روحانیون، نویسندگان، دانشمندان، شاعران، هنرمندان، مدیران، کارآفرینان، پزشکان، مهندسان، معماران، کشاورزان و … است، در دستور کار این مرکز خواهد بود.

وی همچنین گفت: در چهل‌وپنج‌سالگی تاسیس مرکز اسناد ملی ایران بر این باوریم که اسناد، نسل‌ها را به هم پیوند می‌دهند و تجربه‌ها را منتقل می‌کنند و امکان تحلیل توفیق‌ها و ناکامی‌ها را فراهم می‌سازند. اسناد علاوه بر هویت‌سازی ملی، قشری و سازمانی، منابع دست اول برای پژوهشگران و مدیران کارآمد هستند.

کمالی با تجلیل از استاد سیروس پرهام، اولین رییس سازمان اسناد ملی، او را از افتخارات ایران و شهر شیراز دانست و افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برای ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های خود، شورای علمی و راهبردی را با حضور اندیشمندان و استادان برجسته سامان خواهد داد و کوشش خواهد کرد که با جلب اعتماد مردم، سندهای ارزشمند خانوادگی را که میراث معنوی کشورند، مرمت و نگهداری کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس همچنین درباره آسیب‌شناسی شیوه جمع‌آوری و طبقه‌بندی و نگهداری اسناد کاغذی گفت: خاستگاه آرشیوهای دولتی، بایگانی‌ها هستند و بایگانی‌ کاغذی به مرور به بایگانی الکترونیک تبدیل خواهد شد. ما نیز چاره‌ای نداریم جز هماهنگی با تحولات پرسرعت امروز. دولت الکترونیکی نیازمند آرشیو الکترونیکی است و ضرورت آرشیو و بایگانی ملی دیجیتال در روزگار ما، انکارناپذیر است.

کمالی در ادامه درباره طرح‌های آینده مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: تدوین تاریخ مستند ادارات فارس، تدوین تاریخ فارس، روحانیت فارس به روایت اسناد، تدوین تاریخ حوزه‌های علمیه شیراز، تجهیز امکانات آرشیو تاریخ شفاهی فارس و تکمیل تخصصی این پروژه، تدوین تاریخ مستند انتخابات در فارس و طراحی و تدوین «دفترنگار ویژه زندگی‌نامه خودنوشت نام‌آوران فارس» با دست‌نگاشته نام‌آوران و چاپ کتاب‌هایی درباره نام‌آوران فارس، تاریخ مستند شهرداری و شورای شهر شیراز، تاریخ مستند آثار فرهنگی و مذهبی فارس شامل شاهچراغ (ع)، سعدی، حافظ، ابن خفیف، شیخ روزبهان، تخت جمشید، مجموعه زندیه و مساجد فارس از دیگر برنامه‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هستند.

در این مراسم همچنین سیداحمد محیط طباطبایی ضمن تحلیل نقش آرشیوهای ملی در فرهنگ و تاریخ یک سرزمین، این‌گونه آرشیوها را موزه‌های معنوی یک کشور دانست و بر ضرورت غنا بخشیدن به آن‌ها تاکید کرد.

دیگر سخنران این مراسم، حجت‌الاسلام برکت بود که بر ضرورت جمع‌آوری و احیای نسخ خطی تاکید کرد.

مرجان یزدان‌پناهی، مدیر اسناد این مرکز، نیز گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کرد.

در پایان این مراسم نمایشگاه «بزرگان فرهنگ ایران در آیینه اسناد» گشایش یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا