شناسایی 3 کانون آلوده به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان دراصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

شناسایی 3 کانون آلوده به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان دراصفهان

سه کانون آلوده به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان در استان اصفهان شناسایی شد.

به گزارش ارک خبربه نقل ازصداوسبما؛ مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به شناسایی سه کانون آلوده به بیماری فوق حاد تنفسی پرندگان در دو شهرستان گلپایگان و خمینی شهر گفت: از نیمه دوم سال، به علت تغییرات آب و هوایی، بیماری های تنفسی دستگاه فوقانی، در پرندگان بروز می کند که تاکنون حدود به صد هزار قطعه طیور آلوده را معدوم کردیم.
شهرام موحدی با بیان اینکه چند نمونه از طیور  مبتلا به این بیماری را معدوم کرده و یا نمونه ان برای آزمایش بیشتر به تهران ارسال شده، افزود:  معدوم کردن این تعداد پرنده در مقابل با تولید ۲۶ تا ۲۷ میلیون قطعه طیور در حال پرورش، هنوز به نیم درصد هم نرسیده  و نباید تاثیری در افزایش قیمت تخم مرغ بگذارد.

وی علت افزایش قیمت تخم مرغ یا مرغ به خاطر شیوع این بیماری ندانست و گفت: قیمت نهاده های پرورش طیور مثل ذرت و برخی از مکمل ها  باعث افزایش قیمت ها شده است.

وی با بیان اینکه پرورش دهندگان طیور باید مسائل بهداشتی واحدهای پرورشی را بادقت لازم رعایت کنند گفت: وضعیت این بیماری در اصفهان مناسب است و به حد هشدار و خطرناک نرسیده اما به این معنا نیست که بیماری نداریم.
موحدی رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای را یکی از راه های کنترل این بیماری دانست و افزود: رها نکردن لاشه طیور مرده در محیط زیست باعث می شود پرندگانی همچون کلاغ و کبوتر، خزندگان و حتی گربه و سگ از لاشه تغذیه کرده و باعث شیوع آن شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا