کوچ پرندگان مهاجر به زیستگاه های خراسان شمالی

پایگاه خبری ارک خبر-خراسان شمالی:

کوچ پرندگان مهاجر به زیستگاه های خراسان شمالی

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: کوچ زمستانی پرندگان مهاجر به زیستگاه های استان از قبیل سدها، حاشیه رودخانه ها و چشمه های این استان آغاز شد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:بهروز جعفری روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه معمولا اوج مهاجرت این پرندگان در دی ماه است اظهار کرد: بیشتر پرندگان مهاجر که به استان وارد می شوند در سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و حاشیه رودخانه های اترک و کال شور جاجرم فصل سرما را سپری می کنند.

وی با بیان اینکه گروهی از پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی، گذری و گروهی زمستان گذر هستند گفت: تعداد کمی از پرندگان از جمله اکراس، حواصیل ارغوانی و آبچلیک پا سرخ مهاجر عبوری هستند که بعد از توقف کوتاه 10 تا 15 روزه به مسیر خود به سمت مناطق گرم جنوبی ادامه می دهند اما اکثر گونه ها زمستان گذر هستند و فصل سرما را در استان سپری می کنند.
جعفری بیشترین پذیرش پرندگان مهاجر را در سد شیرین دره به عنوان آبگیری مناسب برای پرندگان ذکر کرد و افزود: با توجه به کاهش جریان آب در رودخانه های اترک و کال شور در سال های گذشته، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در حاشیه این رودخانه ها کاهش یافته است و پرندگان بیشتر به سمت آبگیرها و پشت سدها تمایل پیدا کرده اند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: برخی از گونه های پرندگان مهاجر به استان را اردک سر سبز، خوتکا، فیلوش، آنقوت، تنجه، کشیم، باکلان، بوتیمار، حواصیل و چنگروآبچلیک عنوان کرد.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا