برف وباران و تقلای راهداران برای زندگی/حضور یک هفته ای در جادهها
پایگا ه خبری ارک خبر-سواد کوه:
برف وباران و تقلای راهداران برای زندگی/حضور یک هفته ای در جادهها
ارک خبربه نقل ازمهر:هر ثانیه، هزاران دانه برف است که بر جاده میبارد و مانند لشگری سپیدپوش، راهها را میبندند و راهداران درنبردی سخت، در میان کولاک و بوران، مسیر را از دست آنها رها میسازند.
بازگشایی محور اصلی از برف و یخ پایان ماجرا نیست و پسازآن، انبوه برف جادههای فرعی، راهداران را برای رهایی به خود میخواند؛ مسیر پیچواپیچ شهر آلاشت در میانه کوهها و راههای روستاهای در اوج کوهستانها یا در عمق جنگلها، به امید بازگشایی دوباره توسط راهداران به انتظار نشستهاند تا جریان حیات دوباره از طریق جادهها به آنها برسد.
راهدار در تمام مدت بارش برف و کولاک باید در جاده باشد تا جاده بسته نشود و در این مدت حتی نمیتواند استراحتی داشته باشد؛ اینها درد دل حسین امیری، یکی از راهداران محور سوادکوه است.
وی ادامه داد: راهدار شب تا صبح پشت ماشین نمکپاش است و اگر دستگاه خراب شد باید با دست این کار را انجام دهد، آنهم در سرمایی که مردم در ماشین و با بخاری روشن سردشان است.
اگر یک هفته هم برف ببارد باید در جاده باشیم، چراکه با بارش برف، ریزش کوه و بهمن هم میآید و آبگرفتگی جاده موجب یخزدگی و لغزندگی جاده و ایجاد خطر برای مردم میشود
راننده نمکپاش گردنه گدوک، بابیان اینکه هنگام برف، بوران و ریزش کوه باید در جاده باشیم، افزود: اگر یک هفته هم برف ببارد باید در جاده باشیم، چراکه با بارش برف، ریزش کوه و بهمن هم میآید و آبگرفتگی جاده موجب یخزدگی و لغزندگی جاده و ایجاد خطر برای مردم میشود.
امیری بابیان اینکه وقتی مسیر برفی از سر گدوک تا هفت تن باشد، ۵ ماشین نمکپاش پاسخگو نیست، افزود: باید تمام کمپرسیها را نمک بار بزنیم و با دست نمک بپاشیم و از راننده لودر هم استفاده میکنیم تا جاده باز شود و مردم در جادهها نمانند.
وی بابیان اینکه در قبال اینهمه زحمات، اما امنیت شغلی نداریم و اکثراً قراردادی یا شرکتی هستیم، افزود: علاوه بر پایین بودن مزایا و نبود امنیت شغلی، بیمه ما بهعنوان راهدار ساده و بدون سختی کار است.
راننده نمکپاش بابیان اینکه با بارش برف کار برفروبی ما هم آغاز میشود، گفت: ساعت برای ما معنایی ندارد، با بارش برف در هر ساعتی، به جاده میرویم و هرکجا که برف و یخ است را نمکپاشی میکنیم.
وی ادامه داد: گاهی مردم زنجیر خود را وسط جاده میبندند و راه ما را هم مسدود میکنند و این امر باعث ایجاد ترافیک کیلومتری میشود.
وی بابیان اینکه اگر برف بهصورت یکسره چندین روز ببارد، ما نمیتوانیم استراحتی داشته باشیم، افزود: پیشآمده که سه روز بیداری کامل داشته و حتی غذا را در ماشین خوردهام چراکه یکلحظه غفلت هم موجب مسدود شدن جاده و ایجاد کیلومترها ترافیک خواهد شد.
راهدار در هر اتفاق جادهای اولین گروهی است که در حادثه حاضر میشود و آخرین گروهی است که ازآنجا میرود، اما بیشتر مردم از این حضور آگاه نیستند و انگار این عدم آگاهی مظلومیت آنها را دوچندان میسازد، این حرفها از میان درد و دل بسیاری از راهداران قابل استنباط است.
کامیار مرزبانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره بهسختی کار اداره راه در کلیه فصول سال، این اداره را در خط اول جاده نسبت به دیگر ارگانهای حاضر در جاده دانست و افزود: سختی این شغل به خاطر شرایط آبوهوایی زمستان، دوچندان و در محور سوادکوه به خاطر وجود گردنهای به نام گدوک و دمای هوای منفی ۲۰ درجه در زمستانها، مضاعف میشود.
وی بابیان اینکه تمام عملیاتی که در جاده انجام میشود، بر عهده اداره راه است، ازجمله آنها به خطکشی و آسفالت، نصب علائم رانندگی و هشدار در کنار جادهها، بازگشایی جاده در هنگام ریزش کوه، برف و کولاک و تصادفات جادهای، اشاره کرد و افزود: بازگشایی جادهها با همکاری مردم مهیا شده و مسافران باید بدانند در برفروبی باید زنجیر به همراه داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند.
کارشناس حریم راهداری و حملونقل جادهای سوادکوه، بابیان اینکه سطح همکاری مردم به دلیل عدم آگاهی، بسیار کم است، بر لزوم اطلاعرسانی از طریق رسانهها تأکید کرد و افزود: بهواسطه افزایش آگاهی، مردم همکاری بهتری با پرسنل اداره راه خواهند داشت و این امر درنهایت، برای حفظ جان خود آنها در مسیر و یک سفر ایمن است چراکه بسیاری از آنها نمیدانند باید با برف و طوفان چه برخوردی داشته باشند.
ثبات شغلی ما مشخص نیست و امنیت جانی متوجه اپراتور دستگاهها است چراکه دستگاههای ما بهروز نبوده و امنیت کامل ندارند
مرزبانی بابیان اینکه امنیت شغلی در دو بعد ثبات شغلی و امنیت جانی مطرح است، گفت: ثبات شغلی ما مشخص نیست و امنیت جانی متوجه اپراتور دستگاهها است چراکه دستگاههای ما بهروز نبوده و امنیت کامل ندارند و در جادهای که ترانزیتی است، امکانات بسیار کم است و اخیراً نیز یکی از اپراتورهای نمکپاش به علت فرسوده بودن دستگاه، دچار سانحه شده است.
وی بابیان اینکه راهدار پیش از بارش برف تا زمانی بازگشایی کل محور، باید حضور مداوم در جاده داشته باشد و گاهی این امر روزها طول میکشد، افزود: به خاطر کمبود بودجه و پرسنل، هر دستگاهی یک اپراتور داشته و جانشینی هم ندارد و این امر موجب میشود تمام پرسنل تا هرزمانی که جاده باز شود در محور باشند و استراحتی نداشته باشند و این امر در ایام تعطیلات سختتر هم میشود.
کارشناس حریم راهداری سوادکوه ادامه داد: اولویت در زمان بارش برف با جاده اصلی است و بعد از بازگشایی راه اصلی، همان شیفت که چند روز در حال بازگشایی محور اصلی بودهاند باید بلافاصله برای بازگشایی جادههای روستایی و فرعی اقدام کنند.
مرزبانی بابیان اینکه در فصل بارندگی در بهار و پاییز بیشتر با ریزش کوه مواجه هستیم، افزود: برخی مسافرانی که از مسیر اطلاع چندانی ندارند، برای استراحت دقیقاً در نقاط حادثهخیز میایستند و به علائم هشداردهنده ریزش کوه توجهی نمیکنند و ما حوادثی را هم در این رابطه داشتهایم.
وی بابیان اینکه در کل محور، تمام علائم استاندارد جادهای نصبشده است، بر لزوم توجه به این علائم و توصیههای راهداران در مسیر تأکید کرد و افزود: برای مسافران جایگاه ایمن در مسیر لحاظ شده و بهتر است که از آن استفاده کنند اما متأسفانه بدون توجه به علائم تابلوها، مسافران یا در نقاطی با احتمال ریزشگاه یا نقاط فرار برای ماشینهایی که ترمز بریدهاند، پارک میکنند و موجب ایجاد حادثه برای خود و دیگران میشوند.
وی بابیان اینکه بسیاری از مردم از وظایف راهداری اطلاعی ندارند، گفت: هنگام بارش برف، ریزش کوه و یخزدگی جاده بهجای اطلاع به اداره راه از طریق سامانه ۱۴۱، به هلالاحمر اطلاع میدهند و شاید این فاصله زمانی موجب حوادث دیگری نیز شود.
مرزبانی بابیان اینکه راهداران سربازان گمنام جادهها هستند، برافزایش آگاهیبخشی میان مردم در رابطه با وظایف این شغل تأکید کرد و افزود: این آگاهی نه برای ما که برای حفظ جان خود مردم است؛ چراکه با این آگاهی در هنگام عملیات راهداری، تحمل بیشتری به خرج داده تا خود درنهایت سفر ایمنی داشته باشند.
۳۳۰ راهدار در قالب ۳۳ اکیپ راهداری در بیش از سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر از محورهای برفگیر و کوهستانی مازندران شبانه روز مشغول خدمت رسانی هستند.