کاهش 13 درصدی ذخیره آب سدهای سیستان وبلوچستان

پایگاه خبری ارک خبر-زاهدان:

کاهش 13 درصدی ذخیره آب سدهای سیستان وبلوچستان

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره آب در پشت سدهای این استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) با کاهش 13 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه رو بوده است.

ارک خبربه نقل ازایرنا:اتابک جعفری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون 817 میلیون مترمکعب آب در پشت هفت سد مخزنی سیستان وبلوچستان ذخیره شده است.
وی افزود: مقدار آب ذخیر شده در این سدها درمدت مشابه سال قبل 938 میلیون متر مکعب بود.
وی بیان کرد: میزان حجم ذخیره آب در پشت سدهای سیستان وبلوچستان اکنون هزار و 967 میلیون متر مکعب است که هم اینک تنها 42 درصد ظرفیت آنها ذخیره سازی شده و حدود 58 درصد نیز خالی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بر صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی و کشاورزی توسط مردم تاکید کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: از مجموع 22 سد در دست بهره برداری در سیستان وبلوچستان، هفت سد مخزنی و 15 سد تغذیه ای است.
وی بیان کرد: مهمترین سدهای در دست ساخت سیستان و بلوچستان شامل سد مخزنی کهیر(کنارک) با حجم 314 میلیون مترمکعب، سد تغذیه ای گوهرکوه(خاش) با حجم 10 میلیون متر مکعب و سد شهری کور (مهرستان) با حجم 103 میلیون متر مکعب است.
وی گفت: با ساخت این سدها ظرفیت ذخیره سازی سدهای سیستان وبلوچستان به 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.
به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان امسال این استان با کاهش 64.8 درصدی میزان بارش نسبت به بلند مدت رتبه دوم کم بارشی کشور را از آن خود کرد.
الله بخش ریگی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با 16.9 دهم میلیمتر بارش از ابتدای سال 96 تا پایان آذرماه با کاهش 64.8 دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم استان های کم بارش کشور قرار گرفت.
وی ادامه داد: میزان بارش بلند مدت سیستان و بلوچستان در دوره مشابه 48.1 دهم
میلیمتر بود.
وی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی ها، روند کاهش بارندگی در سیستان و بلوچستان تا پایان سال ادامه خواهد داشت به طوری که میزان بارش در سه فصل آخر سال کمتر از حد نرمال خواهد بود.
سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی حدود 2 دهه و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا