انفجار در نفت‌کش ایرانی تیم‌های نجات را وادار به عقب‌نشینی کرد

ارک خبر- در حالی که نفت‌کش ایرانی برای چهارمین روز پس از تصادف خود همچنان در آتش می‌سوخت، به دنبال وقوع یک انفجار در عرشه کشتی، تیم‌های نجات مجبور به عقب‌نشینی شدند.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، روز چهارشنبه در حالی که نفت‌کش ایرانی برای چهارمین روز پس از تصادف خود همچنان در آتش می‌سوخت، به دنبال وقوع یک انفجار در عرشه کشتی، تیم‌های نجات مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وزارت حمل‌ونقل چین در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه گفت: انفجار امروز بعد از ظهر پس از این رخ داد ‌که نیروهای امدادی در تلاش برای خاموش کردن آتش، روی عرشه کشتی فوم پاشیدند.

علت این انفجار و میزان خسارتی که به تانکر وارد کرده است هنوز مشخص نیست. این کشتی در حال انتقال تقطیرات نفتی به کره جنوبی بود، که شنبه شب با یک کشتی باری چینی تصادف کرد.

ده‌ها کشتی نجات چینی و کره‌ای در تقابل با بادهای قوی، موج‌های بلند تا ارتفاع ۱۰ متر و گازهای سمی ناشی از آتش، در منطقه به وسعت ۳۱۰۰ کیلومتر مربع به دنبال ۳۱ دریانورد مفقود شده و مهار آتش هستند. این در حالیست که هر لحظه نگرانی‌ها از این که کشتی منفجر یا غرق شود، بیشتر می‌شود.

نیروی دریایی ایران هم از روز چهارشنبه به این تلاش‌های امدادی ملحق شده است.

دولت چین در اواخر سه‌شنبه اعلام کرد که با نشت و آلودگی نفتی در مقیاس وسیع روبرو نشده است چرا که محموله این کشتی تقطیرات نفتی فوق سبک بوده که به سرعت مشتعل شده یا تبخیر می‌شود و ظرف ۵ ساعت از نشت این مواد، تنها ۱ درصد از آن باقی می‌ماند.

حسن قشقاوی، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران با اشاره به این‌که هنوز شانس این وجود دارد که از بین ۳۱ خدمه مفقود شده (که تنها ۲ نفر آنها بنگلادشی و بقیه ایرانی هستند) تعدادی نجات پیدا کنند، گفت: اگر خدمه توانسته باشند خود را به مکانی مانند اتاق موتور برسانند، آنگاه شانس نجات آنها بسیار بالاست. اما اگر خدایی نکرده آنها به علت آتش‌سوزی‌های داخل کشتی، گرفتار انفجارها شده باشند آنگاه شانس نجات آن‌ها بسیار کم است.

وزارت اقیانوس‌ها و ماهیگیری کره‌جنوبی هم در روز چهارشنبه هشدار داد که این نفت‌کش می‌تواند با آتش گرفتن سوخت موتور کشتی و سوخت موجود در انبارهای آن، تا یک ماه همچنان در آتش بسوزد.

پارک‌یونگ‌دونگ یکی از مقامات این وزارتخانه گفت: ما معتقدیم با توجه به سوانح قبلی تانکرهای نفتی، آتش‌سوزی در این نفت‌کش بین دو هفته تا یک ماه ادامه خواهد داشت.

سوخت موتور کشتی از آلوده‌ترین انواع نفت است که بسیار سمی می‌باشد اما احتمال انفجار آن بسیار کم است.

پارک گفت که احتمال اینکه آلودگی نفتی به کره‌جنوبی برسد وجود ندارد چراکه این نفت‌کش (از موقع تصادف تا کنون) صد کیلومتر به سمت جنوب شرقی حرکت کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا