تبریز به عنوان مهد و خاستگاه خط نستعلیق درفهرست آثارملی

ارک خبر-رئیس انجمن خوشنویسان تبریز، از ثبت عنوان «تبریز، خاستگاه خط نستعلیق» در فهرست آثار ملی خبر داد .
تبریز به عنوان مهد و خاستگاه خط نستعلیق درفهرست آثارملیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛یونس نصیریرئیس انجمن خوشنویسان تبریز در گفت‌‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با تصویب کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی، تبریز به عنوان مهد و خاستگاه خط نستعلیق، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی گفت:ثبت این عنوان، پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مختلف محقق شده‌ و نشانگر خاستگاه واقعی این هنر فاخر است.

وی تصریح کرد: کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی، با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی و مستندات جناب محمدنقی نوعی‌پور هنرمند و محقق حوزه خوشنویسی، تبریز را به عنوان «خاستگاه خط نستعلیق» در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

نصیری یادآور شد: خط نستعلیق در قرن هشتم هجری، توسط میرعلی تبریزی وضع شده و امروز به عنوان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی شناخته می‌شود.

رئیس انجمن خوشنویسان تبریز گفت: خط نستعلیق در تمام جهان، با معیار و اسلوبی شناخته می‌شود که در تبریز و توسط میرعلی تبریزی، بنا نهاده شده است.

وی در همین زمینه به قطعه شعری از نظام‌الدین سلطانی معروف به سلطان‌علی مشهدی ملقب به «سلطان الخطاطین» اشاره و خاطرنشان کرد: این شاعر، از خوشنویسان خراسان و از معروف‌ترین نستعلیق‌نویسان قرن نهم و دهم ایران است که با قطعه شعر معروف «نسخ تعلیق گر خفی و جلی است/ واضع الاصل خواجه میرعلی است/ نی کلکش از آن شکرریز است/ کاصلش از خاک پاک تبریز است» بر جایگاه شاخص نستعلیق تبریز و رتبه بی‌نظیر میرعلی تبریزی، صحه می‌گذارد.

این استاد خوشنویسی اظهار داشت: حفظ اصالت این هنر، نیازمند توجه جدی مجموعه‌های فرهنگی است.

دکمه بازگشت به بالا