نفوذ سامانه بارشی از یکشنبه شب به آذربایجان شرقی و کاهش محسوس دما

ارک خبر- معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: از اواخر روز یکشنبه سامانه بارشی جدید به استان وارد می شود و در پی آن دمای هوا به طور محسوس کاهش می یابد.
نفوذ سامانه بارشی از یکشنبه شب به آذربایجان شرقی و کاهش محسوس دما
محمد اشجعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه بارشی تا اوایل روز سه شنبه فعال خواهد بود.
وی با بیان اینکه از روز دوشنبه دمای هوای استان به صورت محسوسی کاهش می یابد، اظهار کرد: فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی به نسبت شدید، بارش باران و برف و بروز پدیده مه می شود.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: پیش بینی می شود سامانه بارشی نسبتا فعال و سردی نیز از روز جمعه هوای استان را تحت تاثیر قرار دهد.
اشجعی با بیان اینکه در پی نفوذ این سامانه بارش باران و برف در استان دور از انتظار نیست، ادامه داد: توصیه می شود اقدام لازم برای جلوگیری و کاهش خسارت های احتمالی به عمل آید.
وی گفت: هم اکنون هریس با 5 و جلفا با 14 درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان به شمار می شود.
اشجعی افزود: دما هوای تبریز در زمان کنونی 9 درجه سانتی گراد بالای صفر بوده و در 24 ساعت آینده دمای آن در سردترین زمان به 3 درجه زیر صفر می رسد و هوای این شهر نیز هم اکنون صاف تا قسمتی نیمه ابری است.
آذربایجان‌شرقی، منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم‌بندی‌های اقلیمی جزو مناطق نیمه‌خشک به حساب می‌آید.
آب و هوای این استان به‌ طور کلی سرد و خشک است ولی به‌ علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد‌های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان‌های سبلان در شرق، سهند درغرب و جنوب غربی، رشته کوه‌های قره‌داغ درشمال، رشته کوه‌های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال‌شرق استان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا